Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francouzi před 30 lety postavili sporťák jak ze sci-fi. V luxusu jel až 348 km/h
17.11.2018 | Petr Miler
Není pravdou, že Francouzi nikdy nepostavili supersport schopný konkurovat třeba Ferrari. Stroj jménem Peugeot Oxia měl dokonce na víc.
Francouzi se nikdy experimentování nebáli, vždyť v historii zanechali řadu netradičních automobilů a konceptů, které braly dech. Jenže co se týče studií, většina z nich hrála na emoce především designem. Peugeotu v osmdesátých letech rozhodně nechybělo sebevědomí ani odvaha, však se mu tehdy dařilo na závodních tratích. V té době dokázal dvakrát po sobě získat pohár konstruktérů v seriálu WRC a rozhodl se tedy, že by něco víc mohl zvládnout i na silnici.
Na domácím pařížském autosalonu v roce 1986 ukázala automobilka publiku koncept Proxima s přeplňovaným šestiválcem závratného výkonu. To prý aby demonstrovala sílu a aby hlavně naznačila, že si právě vzala na mušku supersporty nejvyhlášenějších značek. Ti, kteří viděli koncept Quasar z roku 1984 vybavený oturbenou čtyřválcovou šestnáctistovkou s výkonem 600 koní a zavěšením z monopostu F1, už se tolik nesmáli. Ani u jednoho z těchto konceptů se se sériovou výrobou nepočítalo, ovšem cesta k ní tím rozhodně neskončila a Peugeot si s podobnými auty nedal pokoj.
Odpověď na takové legendy jako Porsche 959, Ferrari F40 a Jaguar XJ220 na sebe nenechala dlouho čekat, v roce 1988 totiž spatřil světlo světa placatý koncept Oxia. Název podle informací od Peugeotu vycházel z pojmenování konkrétního místa na planetě Mars (Oxia Palus), jenž je definováno souřadnicemi nula stupňů severní šířky a nula stupňů západní délky, a je tedy i východiskem pro měření času na této planetě. Francouzi tím symbolizovali důležitý počátek vzniku svého supersportu.
Na rozdíl od řady studií, které ani nedostanou do útrob motor, byla Oxia jakožto plně funkční prototyp dokonce testována na zkušebním vysokorychlostním okruhu v Sochaux. Pouhých 1,13 metrů vysoký a přes dva metry široký dvoumístný vůz vypadal opravdu jako z jiné planety, známá byla nakonec snad jen světla. Nezůstalo však jen u vzhledu. Vysoce aerodynamický tvar a stabilita i při extrémní rychlosti zajišťoval velmi nízký koeficient Cx rovný 0,32 a k zahození rozhodně nebyla ani hmotnost dosahující 1 374 kilogramů. Její rozložení připadalo ze 45 procent přední a zbývajících 55 procent zadní nápravě. Oxia měla světlou výšku 120 milimetrů.
Nevídané však byly především použité materiály a technologie. Oxia působila dojmem, že je z jiného světa, však hovoříme o době, kdy na svět přišla zmíněná F40 - první vůz s maximálkou vyšší než 320 km/h. Zcela funkční karoserie uložená na nosném lepeném a nýtovaném skeletu (vážícím 82 kilogramů) byla z epoxidové pryskyřice vyztužené uhlíkovými a aramidovými vlákny, přičemž sestávala z pěti částí. Kvůli bezpečnosti posádky k ní byl vpředu přidělán ještě speciální trubkový rám. Ani ten mohutný se zemským povrchem rovnoběžná spoiler na zádi rozhodně nebyl jen na ozdobu. Elektromotory ho v závislosti na rychlosti naklápěly do druhé polohy, aby byl přítlak zadní části ideální. V rychlostech nad 250 km/h prý svíral se zemí úhel tří stupňů.
Tím nejdůležitějším byl samozřejmě motor, který vycházel z toho v předchozí Proximě a nejvíce připomínal jednotku ze závodního speciálu 205 T16. Celohliníkový vidlicový šestiválec PRV s objemem 2,8 litru byl spolu se šestistupňovou převodovkou uložen napříč před zadní nápravou. Díky dopingu v podobě dvojice turbodmychadel Garrett T3 s tlakem až 1,7 baru dokázal vyprodukovat šílených 680 koní (o 130 koní více než XJ 220) při neméně bláznivých 8 200 ot./min a na všechna čtyři kola přenášet také až 725 Nm. Zatímco o zrychlení Peugeot mlčel, maximální rychlost později zveřejnil - vozu prý naměřil neskutečných 348 km/h, při jeho výkonu a proporcích uvěřitelné.
Zapalování a při vysokém zatížení zdvojené vstřikování zajišťovala elektronická jednotka Bosch Motronic MP 1.2. Neméně technologicky pokročilé bylo chlazení, které sestávalo z dvouokruhové soustavy, dvoukotoučová spojka s keramickým obložením nebo samosvorný mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou Ferguson, který ze 75 procent preferoval kola zadní nápravy. Každá náprava však měla ještě vlastní elektronicky řízený samosvorný diferenciál, který byl řízen v závislosti na rychlosti a úhlu natočení kol i zatížení motoru. Změny jejich svornosti probíhaly za méně než 80 milisekund. Trvalý pohon všech kol měl Peugeot docela dobře zmáknutý ze svých rallyových speciálů.
Kromě toho byla všechna kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových nápravách s vinutými pružinami, které známe jako push-rod například z o dost mladšího Porsche Carrera GT. Aby toho nebylo málo, všechna kola nebyla jen poháněná, ale také mechanicky řízená. Ta zadní se díky tomu dokázala vychylovat nejen ve směru, ale i proti směru těch předních. Kvůli tak vysokému výkonu bylo zapotřebí také soustavy, která by tento bolid dokázala spolehlivě ubrzdit.
Volba tak padla na kotouče o průměru 327 milimetrů a čtyřpístkové brzdové třmeny. Na sedmnáctipalcových kolech z hořčíkové slitiny s centrální maticí byly nazuty speciální pneumatiky od Michelinu s parametrem 285/40 vzadu a 235/45 vpředu. Jejich technologie MTM již v té době umožnila měřit tlak i teplotu vzduchu uvnitř obutí a to v každém kole zvlášť. Při jejich přehřátí nebo poklesu tlaku pak dostával řidič příkaz, aby jim dal oraz a rychle zastavil. Znovu: to vše už v roce 1988.
Kdo by vsadil na spartánský interiér, ten se ošklivě mýlí, neboť Oxia zahrnula svojí posádku luxusem a technologiemi, které se objevily v sériové výrobě až mnohem později. Za zmínku jistě stojí například bezklíčový přístup zajišťovaný kartou, dále elektromagneticky otevírané dveře, palubní počítač schopný signalizovat i objasnit jednotlivé závady, nebo komunikační systém pro navigaci včetně dopravních informací a pro řízení ventilační a klimatizační soustavy. Ta navíc mohla pracovat díky solárním článkům uloženým pod nejspodnější částí čelního okna i ve chvíli, kdy byl vypnutý motor.
Tehdy futuristická kabina byla nabitá celou řadou digitálních displejů s nejdůležitějšími informacemi. Volant se třemi rameny, řadicí páka i přístrojový štít však ctily jednoduchost a přehlednost. Kůží nebyla potažena jen dvojice anatomických sedadel s elektrickým nastavováním a pětibodovými pásy, ale také palubní deska. Nechyběla ani audiosoustava s CD přehrávačem, elektrické ovládání oken a zrcátek, mlhovky, vyhřívání sedadel nebo kovové pedály. Z hlediska praktičnosti se Oxia mohla pochlubit řadou odkládacích prostor. Její zavazadelník pojal skromných 123 litrů, což nebylo zrovna na nákup dlaždiček, ale s tímto cílem vůz jistě nevznikal.
Oxia byla skutečně něčím, co v té době nemělo obdoby a dodnes litujeme, že Peugeot něco podobného nestaví. A vlastně ani nikdy nestavěl. O důvodech se spíše spekuluje, s největší pravděpodobností se o stopku sériové výrobě postarala astronomická cena. To, za co by se musel tak vývojově náročný a technologicky komplikovaný vůz prodávat, by jistě zákazníci Peugeotu nebyli ochotní vysypat a nadšenci pro italské, německé či britské supersporty by se zřejmě obyčejnou francouzskou značkou zlákat nenechali. Kdo ví, dnes už můžeme jen snít o tom, že by tento stroj všem zmíněným vypálil rybník...
Fotogalerie Peugeot Oxia 1988
Peugeot Oxia měl na víc než na autosalonovou exhibici, byl plně funkční a technologicky dokázal předstihnout i vyhlášené supersportovní značky. Produkčních kusů jsme se však nikdy nedočkali
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry