Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francouzi před 34 léty ohromili stíhačkou s 600 koňmi. I dnes vypadá jako ze sci-fi
25.11.2018 | Mirek Mazal
Francouzské značky 80. let si nespojíte zrovna se supersportovními kupé, Peugeot posílen úspěchy na mnoha kolbištích se ale i do takových eskapád pouštěl. Jeho Quasar byl tak výjimečný, že dodnes vypadá futuristicky.
V době, kdy soutěžním tratím vládla monstra skupiny B, se zrodil jeden velmi neobvyklý stroj. Vývojové centrum Peugeotu v La Garenne-Colombes stvořilo koncept Quasar, který se snažil těžit z úspěchů značky právě v rallyové skupině B. Byl mimořádný na poměry své doby, na poměry své značky, a to až do té míry, že na něj v některých ohledech můžeme dodnes hledět jako na zjevení z budoucnosti.
Pozoruhodné je už jméno tohoto stroje. Pochází z kosmu, jako kvasar se označuje velice jasné vesmírné těleso, které na první pohled vypadá jako hvězda, současně ale je také silným radiovým zdrojem. Studie se opravdu podobala vesmírnému objektu, nakonec ani hlavní designér se netajil inspirací žánrem science fiction.
Oním člověkem byl letos zesnulý Gérard Welter, bez přehánění geniální autor většiny krásných Peugeotů posledních dekád. Welter se mimo jiné postaral i o vzhled závodní 205 Turbo 16, a tak základ našel Quasar právě v jejím rámu. Jedinečný vůz charakterizovala polokulovitá panoramatická tónovaná skla - čelní okno vedlo prakticky od přídě a volně přecházelo ve střechu. Nosné sloupky téměř nejsou viditelné, celá konstrukce je záměrně podobná stíhacím letounům.
Kokpit přístupný vyklápěcími dveřmi má ke stíhačkám též blízko a na celém stroji je jedním z nejzajímavějších prvků. Barevně divoký interiér je prošpikován neuvěřitelným množstvím digitálních přístrojů, rovnat se mu může snad jen seriálový KITT. Palubní vymoženosti byly na svoji dobu pokrokové, kombinace displeje LCD za volantem s obrazovkou CRT na středovém panelu neměla obdoby. Cestující si mohli zobrazit navigaci, nebo posílat telexové vzkazy. Barevně odlišené digitální údaje palubních počítačů připomínaly raketoplán. O hudbu se starala hi-fi souprava s ovládáním na straně spolujezdce.
Technickou stránku vozu měla na svědomí jiná francouzská automobilová legenda, Paul Bracq. Výjimečný konstruktér chtěl mít i takový koncept stoprocentně funkční, a tak těžiště vozu tlačil co nejníže k zemi. Proto i posádka seděla prakticky na podlaze. Řidič se spolujezdcem měli k dispozici sportovní sedačky potažené kůží se lvem ve znaku, stejné zvíře pak chránilo řidiče i na volantu, když krotil nejlepší techniku své doby.
Jak jsme již zmínili, dárcem orgánů se stal Peugeot 205 Turbo 16, speciál skupiny B. Quasar proto poháněl zážehový čtyřválec XU8T s rozvodem DOHC a šestnácti ventily. Pár turbodmychadel s mezichladičem stlačeného vzduchu vydoloval z 1,8litrového objemu 600 koní (447 kW) a 490 Nm. Pohonné ústrojí nemělo kapotáž, všechny součásti motoru byly volně viditelné v prostoru za kabinou. Výkon agregátu putovala přes pětistupňovou manuální převodovku na obě nápravy.
Motor přišel z rallye, podvozek s dvojitými lichoběžníkovými závěsy dokonce z Formule 1. Brzdění si vzaly na starost čtyři vnitřně chlazené kotoučové brzdy, které se ukrývaly za koly s pneumatikami Michelin MXX rozměru 255/50 R16.
Premiéra této fascinující kreace proběhla v roce 1984 na autosalonu v Paříži a ohromila celý svět. Peugeot byl tehdy na koni - závodní oddělení kočíroval později věhlasný Jean Todt, Peugeot i díky němu exceloval v nezapomenutelných soutěžních kláních a Welter s Bracquem byli schopni postavit i takové auto, před kterými si ani Ferrari té doby nemohla být ničím jistá. Peugeotu se ale pořád dařilo hlavně v o mnoho nižších sférách a nikdo z automobilky si netroufl v době prodejních úspěchů malého hatchbacku 205 pokoušet peněženky milionářů autem z úplně jiných sfér.
Quasar tak zůstal jen konceptem a technicky vyspělý, placatý sporťák s technikou třídy 1A dodnes je dnes jen vzpomínkou na zlatá léta Peugeotu. Pokud byste měli zájem jej spatřit na vlastní oči, k vidění je ve sbírce muzea L'Aventure Peugeot v Sochaux - věřte, že i dnes vás dokáže okouzlit...
Peugeot Quasar je dodnes fascinujícím strojem v mnoha ohledech. Designem, technikou i provedením interiéru byl na svou dobu nesmírně vyspělý a futuristický
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 4 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 7 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB