Italové zkusili vyzrát na zimu a obtěžující přezouvání pneu, nefungovalo to ani v Itálii

Měnit pneumatiky na autě z letních na zimní a naopak není zrovna nejzáživnější činnost, a tak na to Italové zkusili jít jinak. Trochu bláznivý nápad dostali až do výroby, po jeho mizerném přijetí s ním ale zase couvli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Italové zkusili vyzrát na zimu a obtěžující přezouvání pneu, nefungovalo to ani v Itálii

12.12.2020 | Mirek Mazal

Italové zkusili vyzrát na zimu a obtěžující přezouvání pneu, nefungovalo to ani v Itálii

/

Foto: Pirelli

Měnit pneumatiky na autě z letních na zimní a naopak není zrovna nejzáživnější činnost, a tak na to Italové zkusili jít jinak. Trochu bláznivý nápad dostali až do výroby, po jeho mizerném přijetí s ním ale zase couvli.

V říjnu 1959 Pirelli na autosalonu v Turíně odhalilo revoluční pneumatiku, která chtěla zcela změnit přístup k řízení aut v zimním období. Před jedenašedesáti lety byla poslední čtvrtina roku stejně jako dnes časem příprav na kluzké silnice, v obecně slunné Itálii ale přezutí na zimní pneu nebylo a dodnes není ničím samozřejmým. Při cestách na hornatý sever se pochopitelně nezbytným stává, ale přezouvejte pneu několikrát za zimu jen kvůli tomu.

Právě kvůli tomu Italové přišli s inovací zvanou BS3. Označení novinky v italštině zkracuje slova „battistrada separata“, tedy samostatný běhoun, a přesně tak novinka nabídla. Pneumatika tedy sice byla složena z kostry a vnějšího vzorku, jak je obvyklé, ale dvě základní struktury nebyly pevně spojeny - běhoun se dal relativně snadno měnit.

Obutí bylo možné tímto způsobem snadno přizpůsobovat různým klimatickým podmínkám bez nutnosti přezouvat celou pneumatiku. Model dezénu BS3 byl vypůjčen od příbuzné verze Pirelli Cinturato, ale konstrukce kostry byla unikátní. Vytvořil ji Carlo Barassi, který vyšel z myšlenky kolegy Giuseppe Lugliho. Šéf laboratoří Pirelli byl milovníkem zimních radovánek, při každé cestě do hor ale musel buď přezouvat pneumatiky nebo použít sněhové řetězy. Obojí ale bylo náročné a nešikovné, a tak Lugli přišel s návrhem běhounu rozděleného na tři části stejné šíře. Ty bylo možné po vypuštění vzduchu vyměnit, opětovné natlakování vnější obruče opět napnulo a spojilo se základnou.

Jakkoli to zní bláznivě, toto řešení skutečně dorazilo do sériové výroby a bylo možné jej koupit. Pirelli se dokonce dohodlo na spolupráci s italským řetězcem čerpacích stanic Autogrill, čímž vznikly specializované dílny na dálnici A1 spojující sever země s jihem, kde bylo možné rychle přehodit vyměnitelné části pneu rychleji a elegantněji než celé „gumy” pneuservisu, jak ukazují i dobové prezentační fotografie.

Jak ale asi už tušíte z dnes obvyklé praxe, nápad se neujal. Ve výsledku nebylo o tolik jednodušší měnit běhoun místo celé pneumatiky a negativa nové alternativy převyšovala -zejména s rostoucími nároky na dynamiku a styl jízdy se skládací řešení ukazovalo být stále méně vhodným a hlavně z dlouhodobého hlediska nebylo s to konkurovat klasice.

„Svlékací” pneu se později objevila i v automobilových soutěžích, třeba na Rallye Monte-Carlo v roce 1961, její popularitu už to ale nespasilo. Pirelli tak po pár letech BS3 raději stáhlo z trhu a vrátilo se k řešení, které dominuje dodnes.


Italové zkusili vyzrát na zimu a obtěžující přezouvání pneu, nefungovalo to ani v Itálii - 1 - Pirelli BS3 zimni pneu foto 01Italové zkusili vyzrát na zimu a obtěžující přezouvání pneu, nefungovalo to ani v Itálii - 2 - Pirelli BS3 zimni pneu foto 04 Italové zkusili vyzrát na zimu a obtěžující přezouvání pneu, nefungovalo to ani v Itálii - 3 - Pirelli BS3 zimni pneu foto 02Italové zkusili vyzrát na zimu a obtěžující přezouvání pneu, nefungovalo to ani v Itálii - 4 - Pirelli BS3 zimni pneu foto 03
„Skládací pneumatika” slaví 60 let od premiéry, o větší zápis v dějinách už se ale nezasloužila. Výroba se rychle vrátila ke klasickému konceptu, svlékání vrchní vrstvy se neujalo. Foto: Pirelli

Zdroj: Pirelli

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše