Reklama

Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny

Dnes svět 550 koňmi neohromíte, před 20 lety to ale ve spojení s nízkou hmotností stačilo na titul nejrychlejšího produkčního auto planety.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny

25.6.2012 | Miro Mihálik | 1 příspěvek

Dnes svět 550 koňmi neohromíte, před 20 lety to ale ve spojení s nízkou hmotností stačilo na titul nejrychlejšího produkčního auto planety.

Mít na krku dvacet většinou znamená, že máte spoustu věcí ještě před sebou. Dva křížky u automobilu, je však už skoro na důchod, v horším případě vrakoviště. Proč je řeč právě o dvou dekádách, snad nemusíme podle úvodní fotografie nějak zvlášť rozebírat. O víkendu zrovna uplynulo tolik let od uvedení vozu, který předznamenal éru moderních supersportů a bez nadsázky přepsal dějiny.

Jak je dnes už notoricky známou věcí, původně to měl být vůz s pohonem všech kol a atmosférickým dvanáctiválcem. Doba ovšem Jaguaru ekonomicky nepřála a místo něj automobilka použila dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru a původem ze závodního Austinu Metro 6R4, který byl nakonec výkonnější než původní V12 (500 vs. 550 koní). Protože firma vypustila z konstrukce stroje také čtyřkolku, ve výsledku XJ220 vážil pouze 1 370 kg.

Rok po uvedení na trh dosáhl Jaguar XJ220 rychlost 350 km/h, nicméně štíhlá kočka se uměla pořádně rozjet nejen v přímce. V roce 2000 byla schopna zajet Nürburgring za 7:46. Díky tomu se dnes v tabulce časů na Nordschleife pohybuje ve společnosti takových aut, jako je Lamborghini Gallardo Superleggera, Porsche 911 GT3 nebo Audi R8 V10 a pořád překonává auta jako Lamborghini Murciélago LP640 nebo Ferrari 599 GTB Fiorano.

Přes své schopnosti Jaguar komerčně úspěšný nebyl. Způsobilo to značné navýšení ceny z 361 000 na 460 000 liber a také jiná než slibovaná technika. I proto se nakonec vyrobilo pouze 281 z 350 plánovaných exemplářů a až příliš brzy jeho rekordní rychlost překonal McLaren F1. Produkce XJ220 probíhala pouze do roku 1994.

Oslava narozenin (přesněji první dodávky majitelům vozu) se uskutečnila o víkendu ve Weston Park v hrabství Shropshire ve společnosti bývalých autorů automobilu - zúčastnil se třeba designér XJ220 Keith Helfet, hlavní inženýr Jim Randle nebo šéf projektu a pozdější autor knížky „Jaguar XJ220: The Inside Story“ Mike Moreton.

Přes neslavný výprodej nechtěných vozů koncem 90. let za třetinové ceny nakonec mohli být tito pánové na své dítko nakonec náramně pyšní. XJ220 je dnes považována za legendu a vzácnost, zejména pak šest kousků XJ220S s karbonovou karoserií a motorem o výkonu 689 koní vyrobených ve spolupráci s konstrukčním týmem TWR (Tom Walkinshaw Racing).

Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 1 - Jaguar XJ220 20let 01Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 2 - Jaguar XJ220 20let 02Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 3 - Jaguar XJ220 20let 03Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 4 - Jaguar XJ220 20let 04Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 5 - Jaguar XJ220 20let 05Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 6 - Jaguar XJ220 20let 06Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 7 - Jaguar XJ220 20let 07Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 8 - Jaguar XJ220 20let 08Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 9 - Jaguar XJ220 20let 09Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 10 - Jaguar XJ220 20let 10Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 11 - Jaguar XJ220 20let 10_1Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 12 - Jaguar XJ220 20let 11Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 13 - Jaguar XJ220 20let 12Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 14 - Jaguar XJ220 20let 13Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 15 - Jaguar XJ220 20let 14Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 16 - Jaguar XJ220 20let 15Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 17 - Jaguar XJ220 20let 16Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny - 18 - Jaguar XJ220 20let 17
Žlutý kousek XJ220S dostal kromě hliníkových dveří celokarbonovou střechu a motor vyladěný na téměř 700 koní

Miro Mihálik

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama