Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny
25.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dnes svět 550 koňmi neohromíte, před 20 lety to ale ve spojení s nízkou hmotností stačilo na titul nejrychlejšího produkčního auto planety.
Mít na krku dvacet většinou znamená, že máte spoustu věcí ještě před sebou. Dva křížky u automobilu, je však už skoro na důchod, v horším případě vrakoviště. Proč je řeč právě o dvou dekádách, snad nemusíme podle úvodní fotografie nějak zvlášť rozebírat. O víkendu zrovna uplynulo tolik let od uvedení vozu, který předznamenal éru moderních supersportů a bez nadsázky přepsal dějiny.
Jak je dnes už notoricky známou věcí, původně to měl být vůz s pohonem všech kol a atmosférickým dvanáctiválcem. Doba ovšem Jaguaru ekonomicky nepřála a místo něj automobilka použila dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru a původem ze závodního Austinu Metro 6R4, který byl nakonec výkonnější než původní V12 (500 vs. 550 koní). Protože firma vypustila z konstrukce stroje také čtyřkolku, ve výsledku XJ220 vážil pouze 1 370 kg.
Rok po uvedení na trh dosáhl Jaguar XJ220 rychlost 350 km/h, nicméně štíhlá kočka se uměla pořádně rozjet nejen v přímce. V roce 2000 byla schopna zajet Nürburgring za 7:46. Díky tomu se dnes v tabulce časů na Nordschleife pohybuje ve společnosti takových aut, jako je Lamborghini Gallardo Superleggera, Porsche 911 GT3 nebo Audi R8 V10 a pořád překonává auta jako Lamborghini Murciélago LP640 nebo Ferrari 599 GTB Fiorano.
Přes své schopnosti Jaguar komerčně úspěšný nebyl. Způsobilo to značné navýšení ceny z 361 000 na 460 000 liber a také jiná než slibovaná technika. I proto se nakonec vyrobilo pouze 281 z 350 plánovaných exemplářů a až příliš brzy jeho rekordní rychlost překonal McLaren F1. Produkce XJ220 probíhala pouze do roku 1994.
Oslava narozenin (přesněji první dodávky majitelům vozu) se uskutečnila o víkendu ve Weston Park v hrabství Shropshire ve společnosti bývalých autorů automobilu - zúčastnil se třeba designér XJ220 Keith Helfet, hlavní inženýr Jim Randle nebo šéf projektu a pozdější autor knížky „Jaguar XJ220: The Inside Story“ Mike Moreton.
Přes neslavný výprodej nechtěných vozů koncem 90. let za třetinové ceny nakonec mohli být tito pánové na své dítko nakonec náramně pyšní. XJ220 je dnes považována za legendu a vzácnost, zejména pak šest kousků XJ220S s karbonovou karoserií a motorem o výkonu 689 koní vyrobených ve spolupráci s konstrukčním týmem TWR (Tom Walkinshaw Racing).
Žlutý kousek XJ220S dostal kromě hliníkových dveří celokarbonovou střechu a motor vyladěný na téměř 700 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch