Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaguar XJ220: britská střela slaví dvacátiny
25.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Dnes svět 550 koňmi neohromíte, před 20 lety to ale ve spojení s nízkou hmotností stačilo na titul nejrychlejšího produkčního auto planety.
Mít na krku dvacet většinou znamená, že máte spoustu věcí ještě před sebou. Dva křížky u automobilu, je však už skoro na důchod, v horším případě vrakoviště. Proč je řeč právě o dvou dekádách, snad nemusíme podle úvodní fotografie nějak zvlášť rozebírat. O víkendu zrovna uplynulo tolik let od uvedení vozu, který předznamenal éru moderních supersportů a bez nadsázky přepsal dějiny.
Jak je dnes už notoricky známou věcí, původně to měl být vůz s pohonem všech kol a atmosférickým dvanáctiválcem. Doba ovšem Jaguaru ekonomicky nepřála a místo něj automobilka použila dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru a původem ze závodního Austinu Metro 6R4, který byl nakonec výkonnější než původní V12 (500 vs. 550 koní). Protože firma vypustila z konstrukce stroje také čtyřkolku, ve výsledku XJ220 vážil pouze 1 370 kg.
Rok po uvedení na trh dosáhl Jaguar XJ220 rychlost 350 km/h, nicméně štíhlá kočka se uměla pořádně rozjet nejen v přímce. V roce 2000 byla schopna zajet Nürburgring za 7:46. Díky tomu se dnes v tabulce časů na Nordschleife pohybuje ve společnosti takových aut, jako je Lamborghini Gallardo Superleggera, Porsche 911 GT3 nebo Audi R8 V10 a pořád překonává auta jako Lamborghini Murciélago LP640 nebo Ferrari 599 GTB Fiorano.
Přes své schopnosti Jaguar komerčně úspěšný nebyl. Způsobilo to značné navýšení ceny z 361 000 na 460 000 liber a také jiná než slibovaná technika. I proto se nakonec vyrobilo pouze 281 z 350 plánovaných exemplářů a až příliš brzy jeho rekordní rychlost překonal McLaren F1. Produkce XJ220 probíhala pouze do roku 1994.
Oslava narozenin (přesněji první dodávky majitelům vozu) se uskutečnila o víkendu ve Weston Park v hrabství Shropshire ve společnosti bývalých autorů automobilu - zúčastnil se třeba designér XJ220 Keith Helfet, hlavní inženýr Jim Randle nebo šéf projektu a pozdější autor knížky „Jaguar XJ220: The Inside Story“ Mike Moreton.
Přes neslavný výprodej nechtěných vozů koncem 90. let za třetinové ceny nakonec mohli být tito pánové na své dítko nakonec náramně pyšní. XJ220 je dnes považována za legendu a vzácnost, zejména pak šest kousků XJ220S s karbonovou karoserií a motorem o výkonu 689 koní vyrobených ve spolupráci s konstrukčním týmem TWR (Tom Walkinshaw Racing).
Žlutý kousek XJ220S dostal kromě hliníkových dveří celokarbonovou střechu a motor vyladěný na téměř 700 koní
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda