Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak drahé je najet přes 400 tisíc km s dvanáctiválcovým Lamborghini?
30.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to nejvíce ojeté Lamborghini na světě a potřebovalo na to jen 13 let s jednou velkou přestávkou. Udělat z něj něco takového nevyšlo vůbec lacino.
Jde asi o nejznámější Lamborghini vůbec a krystalický důkaz toho, že výjimečný sporťák nemusí být jen garážovou královnou tu a tam vytaženou na nějakou přehlídku elegance. Tohle jasně oranžové Murciélago má dnes na tachometru skoro 420 tisíc kilometrů, což je v případě jakéhokoli supersportu extrémní porce, u staršího Lamba tuplem.
Řeč o něm byla i u nás, když jsme kdysi probírali, kolik stálo dát jej do pořádku po těžké nehodě a teď se k němu můžeme, vlastně spíše musíme znovu vrátit. Majitel totiž prozradil více o tom, jak se vůbec k tomuto vozu dostal a na kolik jej přišlo ho tak po 13 let jeho života tak intenzivně provozovat. A obojí je velmi zajímavé čtení.
Jednak by člověk čekal, že když si někdo pořídí takové auto jako vůz na denní ježdění, musí jít o někoho bohatého. Dnes si tak Simon George, britský majitel tohoto vozu, snad může i říkat, v roce 2004 ale bylo všechno jinak. Tehdy se živili jako topenář, jen byl trochu podnikavější, než topenáři bývají. Už dříve tak využil levného úvěru, aby investoval do nákupu nemovitostí v jeho rodném Yorkshiru, což mu vydělávalo slušné peníze, v roce 2004 ale refinancoval hypotéky spojené s tímto podnikáním s jediným cílem - získat okolo jeden a čtvrt milionu Kč na první splátku nového Lamborghini. To opravdu nepůsobí dojmem, že by koupě vozu byl okrajový výdaj nějakého boháče, spíše jako trochu neuvážená snaha koupit si vysněné auto stůj co stůj. A přesně to Simon tehdy dělal.
„Vždycky jsem žil na hraně,” připouští dnes a dodává: „A vždycky jsem chtěl Lamborghini. Potřeboval jsem v tu chvíli krom zálohy okolo 100 tisíc měsíčně na další splácení úvěru a měl jsem bokem peníze asi jen na osm dalších měsíců. A tak jsem věděl, že tohle auto si na sebe bude muset vydělat,” prozrazuje dnes. Toto Murciélago zkrátka nebylo nějakým přídavkem do jeho dnes velké, „zážitkové půjčovny” supersportů jménem 6th Gear Experience, která obstarává celkem 27 vozů. Stálo na počátku jeho zrodu, byla to jeho koupě tohoto vozu, která jej přiměla se takových aktivit pustit.
Simon si tak jednak nechal tento vůz na své ježdění do práce skoro 1 000 km týden co týden, jednak jej používal jako součást vrcholu nabídky služeb firmy, kterou čerstvě založil se svým známým. Vůz tak musel být přítomen až na 90 akcích ročně s cílem vydělat si sám na sebe, což se mu dařilo až do roku 2012, kdy byl skoro osudně havarován jedním z klientů. A trvalo další čtyři roky, než byl opraven. Dnes už Simon jen stručně rekapituluje, jak složité bylo dát vůz zase dohromady.
Za normálních okolností by to totiž byla totální škoda, majitel byl ale okamžitě rozhodnut nechat auto opravit a vyjednal z pojišťovnou podmínky, za nichž to bude moci provést. „Srdce tady vyhrálo nad hlavou,” říká k tomu a připomíná, proč se taková auta běžně neopravují. „Všechno je tady drahé. Jen jedno čelní světlo stojí přes 190 tisíc Kč a já jsem potřeboval dvě,” konstatuje. Nakonec byl vůz nákladem „jen” něco přes 2,8 milionu Kč díky velkorysosti dealera Lamba, který toto Murciélago původně Simonovi prodal a tomu, že na opravách se zdarma (pro pojišťovnu) podílel mechanik 6th Gear Experience dán do pořádku a dnes zase jezdí.
Už není nikomu půjčován, jezdí v něm sám majitel, což jsme koncem loňského roku též zmiňovali. Nyní ale - ač to jinak přesně raději nepočítá - dal dohromady celkové náklady spojené s ujetím už téměř 420 tisíc km s tímto dvanáctiválcovým italským ořem. A vážně to nebylo nic levného.
Je tu tedy jedna neznámá - ztráta hodnoty. Ta může být dnes u podobných skvostů velmi malá, klidně blízká nule, jenže takové nemají na tachometru přes 400 tisíc km. Říci zde jasné číslo nelze, možná by za takové auto dalo samo Lamborghini plnou cenu, aby jej mohlo vystavit v muzeu, to je ale ryzí spekulace. Simon předpokládá, že minimálně cenu použitelných dílů pro někoho vůz mít bude a ztrátu hodnoty tak kalkuluje nanejvýš na 3,79 milionu Kč. Není to ovšem největší výdaj, protože tohle auto za celý svůj život spotřebovávalo v průměru 23,5 litru benzinu každých 100 km. A má za sebou i pořádnou servisní historii - průměrnou mimo jiné 8 spojek, 3 velké opravy motoru a 14 sad pneumatik ročně či podobné množství výměn brzdových desek, přinejmenším. To už u Lamba leze do peněz.
Suma sumárum, máme tu dále 3,99 milionu Kč za palivo (v britských podmínkách, u nás by to bylo o něco méně), 2,4 milionu Kč za 84 sad pneumatik, 1,58 milionu za servis, 468 tisíc za pojištění a 616 tisíc za všechno ostatní včetně třeba britské silniční daně. Nyní si sami řekněte, jestli pro ukázku zvolíme přívětivější možnost, kdy započítáme cenu pojištění a nebudeme počítat cenu oné opravy nehody 2,83 milionu Kč (nějaká se při 13 létech tak intenzivního ježdění s takovým autem stane skoro vždy...), vezmeme-li ale tu horší variantu, jsme na 15,2 milionu Kč za v tuto chvíli 418 429 najetých km přesně.
To je přes 36 Kč na každý ujetý kilometr, takže na podobné auto vlastně ještě docela přijatelná částka. Pesto si představte, že si například vyrazíte na 400km cestu z Prahy do Brna a zpět - jste na 14 520 Kč jen na nákladech na auto. Jezděte tak denně každý pracovní den a potřebujete skoro 300 tisíc Kč za měsíc. To už musíte mít sakra dobře placený důvod do toho Brna jezdit, jinak vás jen dojíždění ožebračí...
A jak tohle rekordní Lambo vypadá dnes? Podívejte se sami na přiložené fotky dokumentující aktuální stav. Zvnějšku je po oné opravě skoro jako nové, i když některé věci jako plaketka s označením motoru stále nesou stopy někdejší nehody. Uvnitř je to jiný příběh, tady je život auta patrný mnohem víc. Ovšem, nejvíce opotřebený díl byste neuhodli - tlačítko otevírající nádrž s palivem. Inu, ani Lamborghini zjevně nejsou připravená na tankování paliva za skoro 4 miliony Kč celkem...
Takto vypadá nejvíce ojeté Lamborghini dnes, v momentě pořízení fotek s 415 397 km na tachometru. Dnes už je za hranicí 418 tisíc, protože... se s ním dál jezdí
Tato fotka z návštěvy Le Mans v roce 2006 ukazuje, jak moc se s tímto autem žilo. A že majitel není žádný boháč zvyklý na cokoli od hotelu Ritz výše
V té době vůz vypadal nějak takto
Takto vypadal s 200 tisíci km na tachometru
Osudná nehoda toto Lambo málem zabila
Rozsáhlá oprava z něj ale udělala znovu prakticky nové auto. Tehdy už mělo na tachu přes 400 tisíc km
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda