Reklama

Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších

Byl jedním z nejmocnějších mužů Sovětského svazu a jako takový měl i jedno z nejlépe chráněných aut světa. Jeho obrněný ZiL teď po dvouleté renovaci znovu slouží jako věrný obraz doby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších

23.10.2018 | Mirek Mazal

Byl jedním z nejmocnějších mužů Sovětského svazu a jako takový měl i jedno z nejlépe chráněných aut světa. Jeho obrněný ZiL teď po dvouleté renovaci znovu slouží jako věrný obraz doby.

Přestože ZiL kdysi vyráběl primárně luxusní limuzíny, dnes si od něj jako nový koupíte leda náklaďák. Pokud ale vlastníte právě jednu ze zmíněných limuzín, můžete ji poslat zpět do místa jejího rodiště, kde se na ní mohou vyřádit specialisté z tzv. Dílny číslo 6. Na místě založeném už v dobách Sovětského svazu stále probíhají práce na kdysi exkluzivních autech pro státnické a diplomatické účely.

Právě tam byla nedávno dokončena obnova unikátního vozidla, kterým není nic jiného než obrněná limuzína ZiL-41051. Ta byla oficiálním vozem ministra obrany SSSR, maršála Dmitrije Fjodoroviče Ustinova. I když světu není tak známý jako třeba Leonid Brežněv, coby jeho pravá ruka měl obrovskou moc a musel být náležitě chráněn. Obrněný ZiL proto vojenskému veliteli sloužil až do posledního dne jeho života koncem roku 1984.

Jeho vůz byl jedním z prvních svého druhu. Výroba probíhala nestandardními postupy, nejdříve bylo postaveno silné pancéřové tělo, na které byl navěšen zbytek automobilu. Silný neprůstřelný základ se do továrny ZiLu dostával v hotové podobě od firmy Kurganmašzavod z Kurganu vzdálené asi 2 tisíce kilometrů východně od ruské metropole.

Použití odolné kapsle jako primárního stavebního prvku způsobilo, že ZiL-4105 byl a prý dodnes je jedním z nejlépe chráněných vozů na světě. Měl by zvládnout palbu z odstřelovací pušky Dragunov, benzínová nádrž a střecha pak prý odolají i výbuchu ručního granátu. Tloušťka plechu byla 4 až 10 milimetrů, tloušťka skla se počítala na více než 4 centimetry. Nerozbitná verze se jinak neliší od sériového provedení bez dodatečné ochrany, pokud se lidské oko nezaměří na silná okna.

Maršálův služební ZiL má za sebou náročný život. Po smrti Ustinova bylo auto používáno k přepravě jiných vážených politiků. Od počátku 90. let bezpečná limuzína nebyla k službám, protože vůdci nového Ruska upřednostňovali zahraniční modely. Z toho důvodu vozidlo putovalo zpět do továrny, kde chytalo prach, dokud nepřišla myšlenka pojízdného trezoru. V té době ruská vláda vydala vyhlášku, v níž se uvádí, že velké množství hotovosti lze přepravovat pouze obrněnými vozidly - maršálův ZiL tak dostal další šanci se uplatnit.

Navzdory historické hodnotě této limuzíny s ní její pozdější uživatelé zacházeli ledabyle. Auto bylo náročně používáno, chyběl potřebný servis nezbytný pro dlouhověkost jakéhokoli stroje. Došlo i na drobné nehody a z nich pramenící korozi. Naštěstí nikdy nikoho nenapadlo, že by po skončení služby poslal ZiL do šrotu a vůz se před pár léty dostal do soukromých rukou moudřejšího majitele.

Nový vlastník se rozhodl zachránit čest památce minulé éry a poslal jej zpět tam, odkud vzešel. Obnova vozu vyžadovala velké úsilí, peníze a dva roky práce. Auto bylo hned zpočátku rozloženo do posledního šroubu a začalo se od základu skládat do staronové podoby.

Nevyhovující díly byly nahrazeny náhradními součástkami ze skladu nebo nově vyrobenými kusy. Největší starosti způsobila renovace samotné kostry, jelikož byla ve velmi špatném stavu po letech bezstarostného používání. Karoserie utrpěla několik autonehod a musela se nechat vyměnit. Po opravě poškozených panelů a přišlo na řadu lakování podle původní technologie, barvení se odehrávalo v několika vrstvách s individuálním leštěním každé z nich. Na všech lesklých částech bylo obnoveno galvanické pokovení. Zásahům restaurátorů neunikla ani kabina pro výjimečné cestující. Volba padla na kůži a tkaninu přesně podle původní konfigurace.

Zbývalo vrátit kondici motoru, převodovce a podvozku. Po servisním zásahu majitelé doufají, že se vrátilo co nejvíce plnokrevníků pod dlouhou kapotu. ZIL-41051, stejně jako běžné vozy řady 4104, byl vybaven 7,7litrovým osmiválcem uspořádaného do V se čtyřkomorovým karburátorem. Výkon se zastavil na hranici 315 koní a točivý moment dosahoval 608 Nm. Řazení zajišťovala vždy třírychlostní automatická převodovka.

Ve své současné podobě je jedinečná limuzína znovu ve stoprocentní kondici, v souladu s původním stavem a můžeme si ji prohlédnout do posledního detailu. Zrenovovaný exemplář v tuto chvíli zdobí muzejní expozici MSC-6 AMOZIL v Sokolniki, kde jsou k vidění i další netradiční vozy moskevské automobilky.

Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 1 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 01Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 2 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 02Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 3 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 03Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 4 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 04Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 5 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 05Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 6 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 06Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 7 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 07Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 8 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 08Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 9 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 09Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 10 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 10Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 11 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 11Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 12 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 12Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 13 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 13Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 14 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 14Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 15 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 15Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 16 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 16Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 17 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 17Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 18 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 18Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 19 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 19Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 20 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 20Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 21 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 21Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 22 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 22Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 23 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 23Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 24 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 24Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 25 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 25Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 26 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 26Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 27 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 27Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 28 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 28Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 29 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 29Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 30 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 30Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 31 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 31Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 32 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 32Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 33 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 33Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 34 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 34Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 35 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 35Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 36 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 36Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 37 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 37Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 38 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 38Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 39 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 39Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 40 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 40Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 41 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 41Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 42 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 42Jak jezdili papaláši v SSSR? Nahlédněte do obrněného stroje jednoho z těch největších - 43 - ZIL 41051 obrnena limuzina foto 43
ZiL-41051 chránil sovětského ministra. Teď je po kompletní renovaci součást výstavy jako cenný obraz doby

Zdroj: Drom

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama