Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot

Leckterý fanda do aut se chce pustit do stavby vlastních sporťáků a pár velmi bohatých to skutečně udělalo. Většina z nich ale dodnes počítá ztráty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot

8.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Leckterý fanda do aut se chce pustit do stavby vlastních sporťáků a pár velmi bohatých to skutečně udělalo. Většina z nich ale dodnes počítá ztráty.

Jako automobiloví nadšenci máme rádi supersporty. Ne že bychom si je mohli kupovat jako rohlíky, ale kdyby nic jiného, jsou to úžasné kousky techniky. Takže když se objeví zprávy o tom, že vzniká nová automobilka a že chce stavět sporťáky s objemnými motory o spoustě válců, úžasným zrychlením a maximálkou začínající trojkou nebo čtyřkou, jsou to vždy dobré zprávy.

Jenže pak přijde otázka, proč by si člověk měl koupit auto úplně neznámé značky, jehož kvalita zpracování, spolehlivost i jízdní vlastnosti jsou s velkými otazníky, když za stejné nebo i menší peníze si může koupit Ferrari, Porsche, Mercedes-AMG nebo McLaren. A přesně tak se ptají i potenciální zákazníci, takže pokud nová automobilka nepřinese něco skutečně úchvatného, ať je to design či jiné unikum, které nikdo jiný nenabídne, šance na úspěch jsou poměrně malé.

Příběhy značek jako Pagani nebo Koenigsegg jsou sice krásné, ale jsou naprosto ojedinělé. Mnohem více je na světě firem, které s velkými plány začaly, do značné míry je naplnily a přesto s ještě většími dluhy skončily. Vybrali jsme osm takových, které opravdu dotáhly své nápady do sériové výroby a oslovily s nimi někdy i nemalé množství zákazníků, přesto se po nich slehla zem. Našlo by se jich jistě více, tyto ale podlé nás stojí za zmínku - o některých jste možná ani neslyšeli, jiné mají až překvapivě dlouhou historii a další plánují znovuzrození. Toto je naše osmička i s jedním bonusem. Pokud máte pocit, že by tu některá z dalších firem sdílející podobný osud neměla chybět, neváhejte se o něj podělit v diskuzi.

1. Bizzarrini

Italskou značku Bizzarrini zná nebo o ní aspoň slyšel nejeden automobilový nadšenec. To je poměrně úspěch, uvážíme-li, že fungovala jen pět let, a to ke všemu před půl stoletím. Byla založena v roce 1964 Giottem Bizzarrinim, někdejším technikem značek Alfa Romeo, Ferrari a Iso. A hned se pustila do výroby aut především pro závodní účely.

Výsledky v závodech byly jako na horské dráze. V závodě 12h Sebring v roce 1965 nedojelo ani jedno z aut Iso/Bizzarrini, naopak v letech 1964 a 1965 v 24h Le Mans vyhrál vůz Iso/Bizzarrini A3C svou třídu a v roce 1965 dojel celkově devátý. Vznikl i v silniční verzi pod názvem Bizzarrini 5300 GT Strada, a to ve 133 kusech.

Z dnešního pohledu to vypadá jako úspěch, tehdejší ekonomická realita ale psala trochu jiný příběh. V roce 1969 se automobilka dostala do problémů, zkrachovala a pozdější snahy o obnovení se nikdy nesetkaly s úspěchem.


Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 1 - bizzarini 5300 gt strada 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 2 - bizzarini 5300 gt strada 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 3 - bizzarini 5300 gt strada 8supbankr 03Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 4 - bizzarini 5300 gt strada 8supbankr 04Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 5 - bizzarini 5300 gt strada 8supbankr 05Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 6 - bizzarini 5300 gt strada 8supbankr 06
Bizzarrini 5300 GT Strada

2. DeLorean

Ano, DeLorean není tak úplně výrobce superaut, na to jeho DMC-12 neměl dost vysoký výkon, superstroj svého druhu to ale byl hned z několika důvodů. Jeho design byl jak z jiného světa, měl křídlové dveře a vše podtrhovala karoserii z nerezivějící oceli, která nebyla dále lakovaná.

Ve světě aut si tak rychle našel své místo, a to přes výkon pouze 136 koní a 215 Nm točivého momentu. Hlavní role v trilogii Návrat do budoucnosti pak z jejího jediného kdy vyráběného vozu DMC-12 udělala legendu a hlavně v tomto kontextu možná překvapí, že ani to na přežití nestačilo.

Problém je ale v tom, že DMC-12 byl na světě mnohem dřív, než vznikly tyhle filmy - přišel v roce 1981. Byl ovšem dost drahý a opravdu pomalý - na stovce byl za nějakých 11 vteřin. Firma DeLorean potřebovala prodat 12 tisíc kusů ročně, aby byla zisková, ale podařilo se prodat nanejvýš sotva půlku. Celkem za tři modelové roky vzniklo něco přes 8 tisíc DMC-12, což není málo, přesto firma už v roce 1982 ohlásila bankrot.

Zkraje roku 2016 bylo ohlášeno znovuzrození, koncem roku by se měly objevit „nové DMC-12”. Zatím ale o ničem hmatatelném nevíme.

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 7 - delorean dmc-12 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 8 - delorean dmc-12 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 9 - delorean dmc-12 8supbankr 03Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 10 - delorean dmc-12 8supbankr 04Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 11 - delorean dmc-12 8supbankr 05Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 12 - delorean dmc-12 8supbankr 06
DeLorean DMC-12

3. Vector

Jméno Vector mělo původně nést auto Gerryho Weigerta a Leea Browna, které toto duo chtělo uvést do prodeje začátkem 70. let, kdy měl Weigert těsně po škole. To se do výroby nikdy nedostalo, ale firma s názvem Vector zůstala na světě. Prvním skutečným autem byl model W2, představený v roce 1978. O rok později z něj byl pojízdný prototyp, který najezdil 160 tisíc testovacích kilometrů a objevil se i v původním Top Gearu. Produkce ale měla údajně zakázáno zkoušet maximálku, i když Weigert tvrdil, že auto zvládne 370 km/h.

Na produkci ani tentokrát nedošlo. Prvním vyráběným modelem byl W8, v podstatě vylepšená verze W2, představená v roce 1989. Jeden si koupil André Agassi a divil se, že se pokazil, když mu ho firma dodala nedokončený, protože trval na co nejdřívějším doručení. W8 vzniklo asi v 17 exemplářích a je dnes asi nejznámějším Vectorem. K dalším patří model M12, který měl motor z Lamborghini, protože po Weigertovi v 90. letech značku Vector koupila indonéská firma MegaTech, která ve stejnou dobu vlastnila i Lamborghini.

Nástupcem M12 byl model SRV8, který byl v podstatě levnější verzí M12, protože prodeje M12 byly vpravdě mizerné. Představil se v roce 1999 s osmiválcem LT1 z Chevy Corvette. A jen pár dní po jeho představení automobilka ukončila svou činnost. V roce 2007 se opět v režii Gerryho Weigerta objevil prototyp WX-8, který měl mít desetilitrový přeplňovaný motor, hodně přes tisíc koní a maximálku přes 430 km/h. Jak asi tušíte, u tohoto prototypu to skončilo.

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 13 - vector w2 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 14 - vector w2 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 15 - vector w2 8supbankr 03
Vector W2

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 16 - vector w8 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 17 - vector w8 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 18 - vector w8 8supbankr 03
Vectro W8

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 19 - vector m12 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 20 - vector m12 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 21 - vector m12 8supbankr 03
Vector M12

4. De Tomaso

Italská automobilka De Tomaso je známá především vozy Mangusta a Pantera, ovšem její historie je mnohem bohatší. Za Panterou, která se představila v roce 1971, stojí přátelství zakladatele Alejandra De Tomasa s Leem Iacoccou a idea, která dala vzniknout i legendě jménem AC Cobra - evropský design zvenčí a americká sila uvnitř. Pantera měla v letech 1971 - 1988 motor Ford 351 Cleveland V8. Číslo 351 značí objem v kubických palcích, „po našem” je to 5,8 litru.

Kromě Pantery, které vzniklo za 21 let produkce přes 7 tisíc kusů, byla výroba všech ostatních modelů De Tomasa velmi slabá, počítala se maximálně ve stovkách aut. Firma De Tomaso ale např. vlastnila značku Maserati - ano, to Maserati -, a to v letech 1976 - 1993. Také docela dlouho vlastnila výrobce motorek Moto Guzzi, to v letech 1973 - 1993.

Po snaze o spolupráci s americkou firmou Qvale, jejíž jediný model Qvale Mangusta byl nakonec prezentován jako MG XPower, a ruským UAZem na výrobě terénních aut firma De Tomaso v roce 2004 definitivně zavřela krám. Vzkřísit se ji o pět let později pokusil Gian Mario Rossignolo. V roce 2011 představil koncept De Tomaso Deauville a měl plány na výrobu několika tisíc kusů, ovšem výroba nikdy nezačala. V roce 2012 byl Rossignolo zatčen a od té doby už jsme slyšeli jen o dalších velkolepých plánech.

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 22 - 1969 de tomaso mangusta 12Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 23 - 1969 de tomaso mangusta 13Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 24 - 1969 de tomaso mangusta 13a
De Tomaso Mangusta

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 25 - de tomaso pantera 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 26 - de tomaso pantera 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 27 - de tomaso pantera 8supbankr 03
De Tomaso Pantera

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 28 - de tomaso deauville 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 29 - de tomaso deauville 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 30 - de tomaso deauville 8supbankr 03
De Tomaso Deauville

5. TVR

Britská firma TVR je velmi dobře známá zejména fanouškům surového svezení, protože přesně taková auta produkovala od 40. let minulého století. Stavěla auta podle pořád stejného receptu - silný motor vpředu, manuál uprostřed a pohon vzadu. K tomu volant, sedačky, střecha - a tak neobvyklé ovládání, že na nastoupení a nastartování člověk potřeboval manuál. ABS? Airbagy? Kontrola trakce? Nic takového tu nikdy nebylo, ani na počátku 21. století.

Jenže konkurence tohle všechno měla a patřilo k ní i Porsche 911, které je autem pro všechny, kteří na něj mají peníze. TVR naopak stavělo auta pro lidi, kteří když se říznou, místo krve jim teče benzín, a kteří se přímo chtějí s autem při jízdě rvát a bránit mu v aktivní snaze posádku zabít. A takových lidí, kteří by si zároveň mohli dovolit auto v cenové úrovni 911, na světě moc není. K tomu vozy TVR neprovázela zrovna pověst spolehlivých či kvalitně postavených aut.

V roce 2004 se to snažil změnit ruský bankéř Nikolaj Smolenskij, ovšem v roce 2007 ukončil výrobu a další plány na její restart v roce 2008 vyšuměly. V roce 2013 prodal celou společnost nově založené britské firmě TVR Automotive Ltd., která začala ve spolupráci s Gordonem Murraym a firmou Cosworth vyvíjet model s kódovým označením T37. Tento záměr nyní dospěl vrcholné fáze realizace a právě dnes bylo představeno auto připravené k výrobě. Snad na ni skutečně dojde, nový Griffith se drží „tradiční receptury” a mohl by z toho být velkolepý návrat. Ovšem, z původního TVR už zbude jen značka...

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 31 - TVR Cerbera 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 32 - TVR Cerbera 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 33 - TVR Cerbera 03
TVR Cerbera

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 34 - tvr cerbera speed12 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 35 - tvr cerbera speed12 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 36 - tvr cerbera speed12 8supbankr 03
TVR Cerbera Speed 12

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 37 - TVR Sagaris 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 38 - TVR Sagaris 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 39 - TVR Sagaris 03
TVR Sagaris

6. Invicta

Britskou automobilku Invicta (neplést s americkým výrobcem hodinek Invicta Watch Group, ani s italským výrobcem oblečení Invicta, to jsou úplně jiné firmy) u nás zná málokdo, ovšem její historie je docela dlouhá - a plná bankrotů. Prvním produkčním autem se stal model 2 1/2 Litre v roce 1925, který se později vyvinul v 4 1/2 Litre. A první bankrot přišel v roce 1938.

Druhý pokus trval od roku 1946 do 1950 a skončil převzetím automobilkou Frazer Nash. Třetí pokus v režii Christophera Browninga se zaměřil výlučně na renovaci aut Invicta z 20. a 30. let, ten dodnes funguje, nás ale zajímá hlavně čtvrtý pokus, který přišel na scénu v roce 2004. Tehdy se světu ukázal vůz s názvem Invicta S1.

Byl to schopný sporťák, který mohl mít až 600 koní z amerických oosmiválců Ford SVT, vpředu byly šestipístkové brzdové třmeny, rozložení váhy bylo 50:50 a v základní výbavě byla ochranná klec. Také ale byl s cenou startující na 150 tisících dolarech dost drahý na to, že jméno Invicta znala - a dodnes zná - jen hrstka zasvěcených a že měl zadní světla z Passatu. I proto firma fungovala do roku 2012, kdy opět zbankrotovala, od té doby o ní nikdo znovu neslyšel.

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 40 - invicta 4 12 litre s-type 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 41 - invicta 4 12 litre s-type 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 42 - invicta 4 12 litre s-type 8supbankr 03
Invicta 4 1/2 Litre

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 43 - invicta s1 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 44 - invicta s1 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 45 - invicta s1 8supbankr 03Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 46 - invicta s1 8supbankr 04Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 47 - invicta s1 8supbankr 05Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 48 - invicta s1 8supbankr 06
Invicta S1

7. Mosler

Warren Mosler, bohatý americký finančník, se v roce 1985 rozhodl, že postaví vlastní auto. Vznikl tak Consulier GTP, který nevážil ani tunu a 2,2l čtyřválec Chrysler umístěný uprostřed produkoval 190 koní, takže vůz byl velmi rychlý. Jenže také byl neuvěřitelně ošklivý a nikdo ho nekupoval. Firma později změnila jméno na Mosler a postavila několik aut, která byla úspěšná alespoň v závodech.

V roce 2001 se objevil Mosler MT900 ve dvou verzích - závodní a silniční. První silniční kus si koupil George Lucas, což se samo o sobě zdálo být dobrým krokem k úspěchu, navíc i tyhle vozy závodily a dokázaly si vydobýt pověst obávaných konkurentů.

Ovšem prodeje byly nevalné, jako ostatně po celou dobu fungování této automobilky. Posledním Moslerem bylo závodní GT600, které se objevilo v roce 2011. Nikdy ale nevyhrálo a skončilo stejně jako automobilka Mosler - v poli poražených. Ta v roce 2013 ukončila činnost nezdá se být pravděpodobným, že by ji někdo měl kdykoli vrátit zpět život.

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 49 - consulier gtp 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 50 - consulier gtp 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 51 - consulier gtp 8supbankr 03
Consulier GTP

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 52 - mosler mt900s 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 53 - mosler mt900s 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 54 - mosler mt900s 8supbankr 03Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 55 - mosler mt900s 8supbankr 04Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 56 - mosler mt900s 8supbankr 05Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 57 - mosler mt900s 8supbankr 06
Mosler MT900S

8. Marussia

Marussia nedává už z názvu mnoho pochybností, odkud pochází - z Ruska. Byl to projekt závodního pilota Nikolaje Foměnkova a investora Andreje Čeglakova, který byl založen v roce 2007. Hned zkraje vyvinul dva modely, označené B1 a B2. Měly stejná šasi a stejné motory, jen se lišily designem. Byly to první ruské supersporty v pravém slova smyslu, byly lehké a měly šestiválce o 360 nebo 450 koních výkonu.

Firma se dokonce angažovala i ve Formuli 1, když v roce 2010 koupila tým Virgin Racing. Vrchol okruhových závodů opustila až při svém úpadku v roce 2014, kdy hlavní akcionář Čeglakov přestal automobilku podporovat. Zbytky týmu byly rozprodány v aukci a továrna firmy skončila ještě hůře. Část jejích aktiv byla též rozprodána, zbytek ale až donedávna podléhal nelítostné zkáze.

Marussia prodala údajně asi 3 500 aut, což opět není málo, dá-li se tedy těmto číslům věřit. Jenže účast ve Formuli 1 nebyla levnou věcí a výnosy nestačily na to, aby se firma udržela nad vodou. Když tedy od firmy dal ruce pryč její hlavní mecenáš, bankrot byl nevyhnutelný.

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 58 - marussia b1 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 59 - marussia b1 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 60 - marussia b1 8supbankr 03Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 61 - marussia b1 8supbankr 04Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 62 - marussia b1 8supbankr 05Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 63 - marussia b1 8supbankr 06
Marussia B1

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 64 - marussia b2 8supbankr 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 65 - marussia b2 8supbankr 02Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 66 - marussia b2 8supbankr 03
Marussia B2

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 67 - Marussia zbytky lepsi 16Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 68 - Marussia zbytky lepsi 18Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 69 - Marussia zbytky lepsi 23Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 70 - Marussia zbytky lepsi 01Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 71 - Marussia zbytky lepsi 03Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 72 - Marussia zbytky lepsi 05Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 73 - Marussia zbytky lepsi 09Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 74 - Marussia zbytky lepsi 10Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 75 - Marussia zbytky lepsi 12
Výroba Marussie skončila prakticky ze dne na den, důsledky krachy byly a jsou smutné

Bonus: Bugatti 90tých let

Bugatti má dnes k živořící automobilce daleko, dokonce auta vyrábí i v místě svého původního sídla. Právě teď exhibuje s novým modelem, ze kterého dokázala udělat tak exkluzivní zboží, že se zákazníky nemusí zacházet v rukavičkách a za jakýkoli příplatek si účtovat ohromné ceny. Ovšem toto je Piëchovo Bugatti existující v teplém područí obřího koncernu Volkswagen, ještě před dvěma dekádami se ale nacházelo v docela jiné situaci.

Tehdy se úspěšný italský byznysmen Romano Artioli pokusil značku po dekádách živoření vzkřísit z vlastních peněz, a to v opravdu velkolepém stylu - z ničeho vykřesal za pomoci těch nejschopnějších lidí i firem v oboru nejrychlejší auto světa, Bugatti EB110. Bylo na své poměry i obchodně úspěšné, firma vyvíjela další modely a koupila třeba živořící Lotus, přesto ji už po necelé dekádě existence stihl tvrdý bankrot.

Tehdejší majitel to dnes svádí na sabotáž konkurentů a i když mu jistě mnoho lidí nebylo nakloněno, realita byla trochu jiná. A velmi smutná, jak jsme loni detailně probírali v článku tomu věnovaném...

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 76 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 001Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 77 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 002Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 78 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 008Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 79 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 035Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 80 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 039Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 81 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 042Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 82 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 028Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 83 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 025Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 84 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena puvodni 031
Romano Artioli vyráběl v úžasné továrně úžasná auta pro úžasné lidi...

Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 85 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 005Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 86 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 008Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 87 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 013Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 88 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 016Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 89 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 020Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 90 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 030Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 91 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 055Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 92 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 085Jak končí sny o výrobě superaut? Těchto 8 ambiciózních automobilek pohltil bankrot - 93 - Bugatti tovarna Campogalliano opustena dnes 116
...a dotáhl to až k podobně úžasné dekadenci

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše