Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost
5.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vyvinout nové nejpokrokovější auto z podstaty nemohlo být jednoduché. Detaily z vývoje ale ukazují, s čím vším se tvůrci Bugatti Chiron museli potýkat.
Jaké to je, když máte podruhé za sebou postavit nejlepší auto na světě? Troufáme si říci, že si nikdo z běžných smrtelníků nedovede představit obrovské množství práce, inovací, slepých uliček a probdělých nocí, které nutně muselo provázet vývoj nástupce ikony jménem Bugatti Veyron. Tedy, pokud nepracujete pro Bugatti, samozřejmě.
V každém případě, podařilo se a Chiron je na světě. Představil se vloni na ženevském autosalonu, ale už drahně měsíců, ba let od něj měli fanoušci i potenciální zákazníci obrovská očekávání. Musel být luxusnější, rychlejší, silnější, zkrátka ve všem lepší než Veyron. A Bugatti samo si dalo za cíl, aby enormní provozní náklady byly ve srovnání s Veyronem nižší.
Pochopitelně, i my jsme novému potenciálně nejrychlejšímu autu světa věnovali spoustu prostoru. Nemíníme s tím přestat - je to úchvatný kus techniky, stejně jako byl v roce 2005 Veyron. Chiron nikdy nebude prvním silničním autem s maximálkou přes 400 km/h, tenhle titul Veyronu sebrat nejde, ale může být prvním silničním autem, které se dostane přes 450 km/h.
Jeho samotná výroba je fascinující proces. Částečně jsme se jí věnovali před několika týdny, dnes tu ovšem máme rozsáhlý dokument National Geographic, který se jí zabývá o poznání detailněji. Shrnuje ji věta Wolfganga Dürheimera, šéfa Bugatti: „Měli jsme v podstatě jedno pravidlo - dělat všechno o poznání lépe než minule,” slyšíme z jeho úst.
Ze začátku je jasný cíl, ovšem nikoliv cesta k němu. „Kdybyste už ze začátku věděli, jak všechno udělat, bylo by to snadné. Tak to ale není,” říká Jachin Schwalbe, šéf oddělení vývoje podvozku. Jen zlepšit podvozek nicméně pochopitelně nestačilo - aby Chiron překonal Veyron, bylo nutné zvýšit výkon motoru.
Po rozhodnutí, že tým bude stavět na prověřeném šestnáctiválci Veyronu, bylo spočítáno, o kolik víc výkonu musí motor pro Chiron dávat oproti nejsilnější verzi motoru Veyronu, aby byl vůz rychlejší. Ono číslo je 25 %, tedy z 1 200 koní rovných 300. A proto má šestnáctiválec v Chironu přesně 1 500 koní. Jen tak mimochodem to je nejsilnější motor, který se kdy do sériového silničního auta montoval.
Ovšem, takhle extrémně výkonný motor s sebou přináší také problémy, a to nikoliv jen jak ho uchladit apod., těm jsme se věnovali už v minulosti. „Když jsme připevnili motor na první brzdu, přehřála se a porouchala se,” říká Hartmut Schnell z oddělení kalibrace motoru. Bylo tedy nutné vyvinout vlastní brzdu, která by ustála tehdy dosud přesně neznámý výkon motoru.
Velmi náročné bylo také usměrnění proudění vzduchu kolem karoserie a zároveň zachování krásného vzhledu. Výsledek je ale vynikající - vzduch obtékající horní půlku karoserie ztratí mezi jejím nosem a vstupem do nasávacích otvorů jen 5 % energie. „Je to svým způsobem 'Heuréka-moment', když si uvědomíte, že technické potřeby vás v designu vedou k vytváření unikátních řešení,” říká v dokumentu Sasha Selipanov, jeden z designérů, který v mezičase zběhl ke Korejcům.
Podobně je useknutá záď s tenoučkým páskem světel řešením, které si vyžádala potřeba co nejefektivnějšího vytahování horkého vzduchu z motorového prostoru. Tvar zádě vytváří za autem oblast podtlaku, která je dlouhá asi metr a půl. Ta doslova vycucává horký vzduch z chladičů.
Dokument dále hovoří o chlazení brzd, o pneumatikách, že bylo potřeba letět je testovat do centra Michelinu pro vývoj leteckých pneumatik do USA, o vývoji karbonového monokokového šasi u světoznámé italské firmy Dallara, o jeho testování na stolcích nebo o testování celého vozu v Nardu. Dokument má 44 minut a leckdy je až zbytečně dramatický, zejména pokud o Chironu víte jako fanoušci docela dost, ale opravdu stojí za to si ho pustit. Říká toho i víc, než jsme si kdy představili, že na toto téma zazní...
Dokument přibližuje ohromnou náročnost vývoje Bugatti Chiron, ve všech jeho aspektech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:25 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan