Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak Škoda zkoušela prodávat „stodvacítky” na sklonku jejich éry? Budete se divit
6.5.2018 | Petr Miler
Co čekáte od prodejního katalogu komunistické automobilky? Strohý výpis technických parametrů a pár nudných fotek? Tady došlo na mnohem víc.
Pár katalogů domácí automobilky či Mototechny z dob, kdy jsme si všichni byli rovni, ale někteří jezdili Tatrou 613, už jsme vám v minulosti ukazovali. Byly zajímavé tak nějak z podstaty, ovšem spíše jako historické relikvie - dnešního zákazníka by dokázaly oslovit jen stěží. Našlo se v nich většinou jen pár nenápaditých pohledů na nabízený vůz či vozy, technické údaje, a to všechno na pár jednotkách stránek. Kreativita pak končila u frází, nad kterými se dnes leda pousmějeme - jako nad zmínkou o „sprinterovi ve své třídě” v případě 60koňových Škod 110.
Čas ale šel dál, Škody s motory vzadu zastarávaly, zájem o něj ochládal a po představení tehdy přelomové Škody Favorit ochladl ještě víc. Škoda resp. tehdejší Automobilové závody, národní podnik (AZNP) se tak rázem musel snažit, musel svá auta skutečně nabízet, zákazníky zaujmout a přesvědčit, že koupě takové „stodvacítky” v roce 1987 není jen vhodný příspěvek do soukromého automobilového skanzenu. A tak právě tehdy, skoro přesně před 31 léty, vydala katalog, který před sebou máme dnes.
Pozoruhodné na něm je, jak velkoryse je pojat. Už jeho více jak 60 stránek je něco neobvyklého, nejde tu ale jen o to. Všechny modely od 105 přes nejrůznější verze až po 130 sedan i kupé Rapid jsou tu důkladně představeny a popsány, je tu vše podstatné o jejich technice, výbavě, bezpečnostních prvcích a dalších specifikách. Skoro, jako by se jednalo o úplné novinky a ne auta, která se v té době vyráběla už 10 let s jedním větším faceliftem. Najdete tu kompletní vzorník barev, technické parametry a také různé vtipné (i když asi tak nezamýšlené...) průpovídky. Všimněte si třeba stati o „KLIDu” nebo „RYCHLOSTi”.
A pak jsou tu fotky. Některé se nevymykají tehdejší nudě produktových prezentací, dojde ale i na pár peprnějších snímků. Berte to s nadsázkou, ale třeba ta spoře oděná dáma pózující u stodvacítky v „kojenecké modři” kdesi nad panelákovým sídlištěm, zřejmě tatáž žena u téhož vozu kdesi na pláži (nebo ve studiu) či žena malující si rty u vnějšího zpětného zrcátka? Tady už se někdo vážně snaží zaujmout, což lze prohlásit o ryze image podporující prezentaci závodní 130 LR - takové auto Škoda nikomu z běžných smrtelníků neprodala.
Podívejte se na to všechno sami. I takhle jsme žili, chce se dodat s tím, že pro Škodu šlo o jeden z posledních pokusů zaujmout v tu chvíli už koncepčně i jinak zastaralými vozy v době, kdy výroba Favoritu teprve začínala a nedostatkovým zbožím měl být ještě několik dalších let. Jak moc dobrý pokus to byl, to už posuďte sami...
Katalog Škody z roku 1987 je překvapivě šťavnatý, ve mnoha smyslech tohoto slova
A kdo přesto neměl ani na novou Škodu 120 a spol., pro toho tu byl Autobazar...
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:29 - Předseda
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien