Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jeden z nejděsivějších mostů světa drží pohromadě jen tráva, přesto nikdy nespadl
7.7.2019 | Mirek Mazal
Už pohled na tuto stavbu vyvolává značnou nedůvěru, dva skalní masivy spojuje na důležité dopravní tepně jen ručně spřádaná tráva. Přesto má lepší bilanci než řada českých železobetonových konstrukcí.
Most nesoucí jméno Q'eswachaka byl poprvé ručně spleten téměř před 600 léty jako součást hlavní dopravní tepny. Andami spojovala nejdůležitější města Incké říše, a tvořila tak klíčovou obchodní stezku. I když je s Inckou říší dávno konec, vratká spojnice stále existuje, v roce 2013 vstoupila do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO a je jediným dochovaným mostem tohoto typu.
Visutý most přes kaňon nestojí na místě ve své původní podobě, ani nemůže. Je každoročně cíleně shozen do řeky Apurimac a následně znovu vyroben pomocí tradičních technik Inků. Zvyklost přetrvává po generace, a to přesto, že nedaleko už stojí pevné přemostění modernější konstrukce. Domorodí obyvatelé chápou opakovanou stavbu tradičním způsobem i jako připomenutí předků či spojení člověka s přírodou a historií.
Na pravidelné stavbě nového provazového mostu se aktivně podílí stovky místních. Ženy splétají ze stébel trávy krátké šňůry, které se spojují do delších provazů, samy se na stavbě jinak nesmí podílet. Muži je poté motají a sukují jako silná lana s nosností dosahující 1,8 tuny.
Není to snadná práce i proto, že potřeba je přemostit břehy vzdálené od sebe skoro 46 metrů. Základ mostu tvoří čtyři silná lana, po jejich natažení se staré dílo strhne a řeka jej postupně odnese pryč - však jde jen o starou trávu. Stavba probíhá zásadně v červnu, protože vlákna trávy dosahují nejlepší kvality. Čtyři tlustá lana tvoří základ mostovky, jako zábradlí slouží další dvě. Mostovku pak dotvoří obyčejné větve.
V celém procesu stavby se nepoužívají žádné moderní materiály, nástroje ani mechanismy, vše pochází z přírody. Kolonizátoři byli kdysi tímto mostem okouzleni a dali mu název „Ďáblovo dílo“. Pohled na něj vyděsí, dodnes ale slouží chodcům a hospodářským zvířatům táhnoucím náklad (jinak jej přes Andy nelze dostat), proto musí mít most tak vysokou nosnost.
Za celých téměř 600 let, po která je rok co rok znovu staven, nedošlo k jediné nehodě způsobené jeho konstrukcí, navzdory tomu, jak vypadá a jak je postaven. Obdivuhodné - u nás máme potíže s chatrností sotva pár dekád starých mostů postavených s pomocí odolných moderních materiálů, jako jsou železo a beton...
Most peruánském regionu Cusco stavěn každý rok už skoro 600 let jen s pomocí trávy. Vypadá děsivě a vzniká jen s pomocí spletené trávy, přesto nikdy nezkolaboval
Foto: Jordi Busqué
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva