Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jediná lanovka světa, která převáží auta, stojí kousek od ČR. Funguje již 16 let
29.11.2018 | Mirek Mazal
Části našich čtenářů bude dobře známá, v České republice se o ní ale moc neví. Jde přitom o světový unikát, který fascinuje už napohled.
Včera uběhlo přesně 16 let od chvíle, kdy rakouská společnost Doppelmayr položila jeden z milníků své historie. 28. listopadu 2002 byla v bratislavském závodě Volkswagenu uvedena do provozu jedinečná lanová dráha, která převáží vozidla po areálu továrny. Systém známý z lyžařských středisek byl v prostředí automobilního průmyslu použit úplně poprvé a nikdo jiný na světě od té doby nenašel odvahu podobný nápad zrealizovat.
Modely Volkswagen Touareg a Polo se jako první svezly prostřednictvím technologie Funitel, která se vyznačuje dvojitě vedenou lanovou smyčkou. Ta vytváří nekonečné lano se čtyřmi větvemi - vždy dvě paralelně tažená lana ve směru nahoru a dvě směrem dolů. Tímto technickým řešením je poměrně dobře zabráněno nežádoucímu houpání vlivem větru. Výsledkem by měla být stabilita i při větru o rychlosti až 100 km/h.
Výstavba trvala necelého půl roku. Speciálně upravené podstavce převážejí automobily mezi montážní halou a testovacím okruhem, odkud po zkušební jízdě putují stejným způsobem zpět pod střechu. Během cesty náklad nad zemí překoná vnitřní komunikace, železniční koleje i skladové parkoviště. Nakládka a vykládka se odehrává na speciální plošině.
VW chtěl od Rakušanů zajištění bezproblémové funkčnosti a spolehlivosti. Norbert Beneder, který svého času tento systém VW prodal a pak se podílel na realizaci, je něj velmi hrdý. Speciální lanovka dělá reklamu staviteli, ale také ukazuje dříve netušené možnosti využití vzdušného dopravníku.
Odborné označení celého řešení zní „nákladní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením přepravních plošin”. Pohon je umístěn v horní stanici (166,52 m n. m.) a sytém napínání kotví v té spodní (162,43 m n. m.). Šikmá délka je 455,46 metrů, vodorovná vzdálenost od začátku do konce dosahuje 451,99 metrů. Převýšení 4,1 metru pocítí vozy na průměrném sklonu tratě 0,91 procenta. Jedna jízda trvá 2,74 minuty a časový interval vozů za sebou odpovídá 53,73 sekundám. Lano délky 1 984 metrů podpírá 8 podpěr v maximální výšce 17 metrů.
Ročně se projede na polygon a zpět přes 200 000 automobilů během cca 5 300 motohodin, letos to bude celkově už 3 200 000 vozidel asi za 85 300 motohodin od spuštění. S disponibilitou 99,5 procenta patří mezi nejvytíženější lanovky na světě. Létající auta jsou vidět z velké dálky, praktická úspora zbytečného ježdění s novými vozy se stala také turistickou atrakcí. Vedení továrny dnes nelituje kdysi těžkého rozhodování. „Když se před lety rozhodovalo, jak se budou vyrobená auta z výrobních hal závodu převážet přes již existující železniční trať na testovací dráhu, byly ve hře dvě varianty - buď tunel, nebo lanovka. Nakonec zvítězila lanovka,“ vysvětlil pozadí mluvčí VW Slovakia Vladimír Machalík.
Menší vozy neputují všechny na zátěžový okruh, ale větší modely si ho střihnou bez výjimky. Teprve po návratu z dráhy vyrobená auta absolvují vodní zkoušku těsnosti, která zároveň poslouží jako myčka. Po všech procedurách teprve směřují do expedice. Zdaleka ne každý ze zákazníků ví, že se před tím ještě „proletěly”. Na Slovensku je tato lanovka známá poměrně dobře, nedávno jsme ale zjistili, že v České republice o ní mnoho lidí vůbec neví. A tak jsme vám ji o 16. výročím zrodu chtěli stručně přiblížit.
Lanovku pro automobily je možné vidět z dálnice, která navazuje na naši D2 směr Bratislava. Také zblízka je to podívaná budící obdiv
Zdroje: Volkswagen Slovakia,Lanovky.sk
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před hodinou - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 4 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva