Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu

V jakémkoli ze čtyř set existujících provedení jde o vzácný a ceněný vůz, ale tohle je svatý grál. Dnes už 23 let starý, nikdy pořádně nejetý prototyp Subaru Impreza 22B STi byl nalezen a prodán.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu

25.5.2020 | Petr Prokopec

Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V jakémkoli ze čtyř set existujících provedení jde o vzácný a ceněný vůz, ale tohle je svatý grál. Dnes už 23 let starý, nikdy pořádně nejetý prototyp Subaru Impreza 22B STi byl nalezen a prodán.

Subaru zůstává ikonou rallyových soutěží, i když vládu nad vlnitými rychlostními zkouškami dávno převzali jiní. Nezapomenutelnou legendou už navždy zůstane modrá Impreza se zlatými disky kol, jejímž bezpečně nejvzácnějším provedením je ikonická verze 22B z devadesátých let minulého století.

Subaru Impreza 22B STi, jak zní celé jméno tohoto stroje, dostalo název nejen podle většího 2,2litrového přeplňovaného motoru EJ22 typu boxer, který uměl ze sebe dostat 280 koní (206 kW) a 363 Nm. Je pozoruhodnou hříčkou, že 22B v hexadecimální soustavě se rovná číslu 555 v té decimální, což byl tehdy hlavní sponzor rallyového týmu Subaru.

Kromě objemnějšího motoru a nafouklého bodykitu dostala speciální edice jiný podvozek včetně specifického odpružení. Auto vážilo 1 270 kilogramů a v zákleku atakovalo stovku za 5,3 sekundy, což je na 90. léta docela síla. Schopnosti v přímce ale nebyly tím hlavním, teprve zatáčky ukázaly skvělé naladění okřídleného Subaru s pětistupňovým manuálem a pohonem všech kol o rozměru 235/40 ZR17.

Varianta 22B byla sama o sobě vyladěná k úplnému vrcholu tehdejších možností a reálný výkon vozu měl být výrazně vyšší, což by spíše odpovídalo udávané dynamice. Tak či onak bylo vyrobeno jen 400 vozů, byť některé zdroje říkají, že jich bylo o 16 nebo 24 více. V rámci číslované série běžně plaketu s jinou cifru než tou mezi 1 a 400 neuvidíte a cena kteréhokoli z těchto kusů v jakémkoli stavu letí do milionů. Dnes před sebou ovšem máme něco ještě mnohem cennějšího.

Nalezen byl totiž jeden ze tří existujících prototypů vozu z roku 1997. Na plaketě označující limitovanou edici svítí 000/400 a na tachometru má pouhopouhých 55 kilometrů. Skutečného jednorožce na kolech nabídli k prodeji v Hongkongu a spekulovalo se o tom, že se prodá až za půl milionu dolarů. Nakonec změnil majitele za 250 tisíc USD, tedy asi 6,2 milionu Kč - pokud víme, za Imprezu 22B nikdy nikdo tolik nezaplatil.

Jde o výjimečný stroj, který učaruje každému nadšenému řidiči, nečekejme ale, že tento exemplář ještě někdo někdy bude ostře prohánět. Jde zřejmě o poslední nejetou Imprezu 22B na celém světě a jako takovou ji majitel jistě bude skladovat jako sběratelský, nikoli řidičský skvost.


Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 1 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 01Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 2 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 02Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 3 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 03Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 4 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 04Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 5 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 05Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 6 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 06Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 7 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 07Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 8 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 08Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 9 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 09Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 10 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 10Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 11 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 11Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 12 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 12Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 13 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 13Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 14 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 14Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 15 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 15Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 16 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 16Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 17 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 17Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 18 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 18Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 19 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 19Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 20 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 20Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 21 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 21Jedno z nejslavnějších japonských aut našli nejeté s číslem 000, prodalo za 6,2 milionu - 22 - Subaru Impreza 22B 1997 prototyp prodej 22
Prototyp Subaru Impreza 22B s 55 km na tachometru se zjevil v Hongkongu. Prodal za více než 6 milionů Kč

Zdroj: Concept HK Motors

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.