Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jeepy, které spojenci ponechali na smrt v Normandii, přivedly Francii zpátky k životu
6.6.2019 | Mirek Mazal
75. výročí Dne D připomíná nejen odvahu spojeneckých vojáků při vylodění v Normandii, ale i jeho automobilové konotace. Opuštěná auta spojenců nepomohla jen ve válce.
Dnešní den patří památce vojáků, kteří padli při invazi do Normandie. Přesně před 75 léty na pobřeží Francie započala operace Overlord. Bitvu zahájilo velmi krvavé vylodění spojeneckých vojsk podpořených parašutisty vysazenými přímo do okupované Francie. Přelomová událost druhé světové války stála život neskutečný čtvrt milion lidí. Na pozadí dojemných příběhů zůstaly stovky tisíc zraněných a nezvěstných mužů, kteří se stali dalšími z mnoha obětí bezbřehé touhy Němců po ovládnutí světa.
Severozápadní pláže Francie jsou každoročně místem vzpomínek na kruté okamžiky střetu dvou znepřátelených světů. V Normandii v těchto dnech pravidelně vrcholí pietních akce za účasti světových státníků, vojsk a armádních spolků. Letos po boku francouzského prezidenta Emmanuela Macrona zavzpomínal například americký prezident Donald Trump a britská premiérka Theresa May.
Nedaleko hřbitova plného bílých křížů, které reprezentují oběti krveprolití, se tradičně sešli i fanoušci dobové vojenské techniky z celé Evropy. Mezinárodní účast dobrovolníků v dobových uniformách doprovázela autentická vozidla z války. „Můj džíp byl z poloviny zničen výbuchem,“ utrousil Bernard Grassin v oblaku modrého dýmu z výfuku Jeepu. „Předchozí majitel vyřízl poškozený zadní konec, navařil dodělávanou kovovou plošinu na nepoškozenou přední kostru a použil auto na krmení dobytka po celé farmě,“ přidal historku fanda nejen starých Willysů.
Grassin provozuje klub Conservateurs de Véhicules Militaires et Historiques slučující majitele historické techniky. Pokaždé při vyprávění svého příběhu o Jeepu jeho měkký hlas podtrhuje mírný, ale o to víc hrdý úsměv. „Musel jsem najít a zařídit novou konstrukci, abych auto dostal zpátky na silnici. Strávil jsem renovací čtyři roky.“ Na výsledek může být pyšný a není divu, že zachráněný artefakt každoročně vystavuje na místech nejtvrdších bojů.
Příběh jednoho z mnoha džípu není tak neobvyklý při pochopení dalších událostí. Spojenci po ovládnutí Normandie neměli čas na opravování poškozené techniky, a tak na místě ponechali na smrt vše, co s nimi nemohlo pokračovat v tažení Evropou. Poškozené Jeepy byly mezi odstavenou technikou tím nejběžnějším - šlo o lány tisíců vozů, kterým někdy nebylo těžké pomoci, jasná technická převaha spojenců ale preferovala rychlý, nikoli úsporný postup.
Američané už o tato auta nikdy neprojevili zájem, a tak si je rozebrali všichni, kteří se k nim dostal. Francouzští rolníci během války přišli o svá zvířata, protože vojáci je vybíjeli kvůli nedostatku potravy. Poválečná situace nutila sedláky obnovit zemědělskou produkci, ale chyběla tažná zvířata a traktory neměl kdo vyrábět. Přišla řada na „raněné” Jeepy, které si noví majitelé upravovali podle vlastních potřeb. Mechanicky spolehlivé teréňáky pomohly revitalizovat rozbombardovaná pole do předválečného stavu.
Některé kusy byly zachráněny přímo z pole, lesa nebo ulice, kde zůstaly ladem po posunu fronty. Nic jako klíč nebylo potřeba, zapalovací skříňka žádný nevyžadovala. Stačilo tedy otočit spínačem a hranatý automobil nastartoval. Podnikavější Francouzi takto nashromáždili i stovky aut, která dali dohromady a následně prodávali se slušným ziskem. Poškození z války vedla často k improvizovaným opravám vedoucích ke specifickému využití a některé takové varianty jsou dnes i ceněným zbožím mezi sběrateli.
Po transportu vojáků zpět do USA a dalších zemí jejich někdejší džípy neúnavně pracovaly na zemi, kterou pomáhaly osvobodit. Domácí specifikace byly různým způsobem rozřezány, přivařeny, natřeny, přestavěny a upraveny. Oblíbeným vylepšením bylo osazení motoru Peugeot místo 2,2litrového čtyřválce. Kutilské vynálezy tolerovala oficiální vláda, ale snaha o registraci všech verzí nedopadla úspěšně.
Farmáři nebyli jediní uživatelé odložené vojenské techniky. Nerozbitné Jeepy převzaly do své správy i mnohé hasičské jednotky sídlící v horských oblastech. V padesátých letech nebylo výjimkou potkat červený džíp s malým majákem uhánějící k požáru. Horští majitelé dokázali vymyslet i nové příslušenství a kdysi zelený přepravník bojovníků převzal roli sněžného pluhu v Alpách nebo Pyrenejích.
Multifunkční vozidla se objevila v civilu také u vody, kde pomáhala tahat lodě. Odolnost proti velkému zatížení využilo i četnictvo, které s Jeepy vybavilo policejní odtahovou službu. Dlouhé roky služby vystřídaly až modely domácí produkce v době, kdy se Francie znovu postavila na vlastní nohy.
Jeepy se ale nedostaly do Francie jen takto. Bezprostředně před Marshallovým plánem z roku 1948 bylo v USA schváleno podpoření francouzského státu prostřednictvím zásilky 22 tisíc džípů, pro které už Američané beztak neměli využití. Dar měl pomoci znovu vybudovat stabilní stát v nejkratším možném čase a pomohl stejně dobře jako vozy zanechané v polích a lesích. Kdo ví, jak by Francouzům trvalo otřepat se z následků války, nebýt Jeepů původně nasazených v Normandii 6. června roku 1944.
Pietu v Normandii ozdobila vojenská technika srovnávaná s červeným následovníkem, která sehrála roli nejen při osvobození Francie, ale i při její pozdější snaze postavit se znovu na vlastní nohy
Zdroj: Motorauthority
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 11 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 31 minutami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 2 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 3 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 5 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova