Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jeepy, které spojenci ponechali na smrt v Normandii, přivedly Francii zpátky k životu
6.6.2019 | Mirek Mazal
75. výročí Dne D připomíná nejen odvahu spojeneckých vojáků při vylodění v Normandii, ale i jeho automobilové konotace. Opuštěná auta spojenců nepomohla jen ve válce.
Dnešní den patří památce vojáků, kteří padli při invazi do Normandie. Přesně před 75 léty na pobřeží Francie započala operace Overlord. Bitvu zahájilo velmi krvavé vylodění spojeneckých vojsk podpořených parašutisty vysazenými přímo do okupované Francie. Přelomová událost druhé světové války stála život neskutečný čtvrt milion lidí. Na pozadí dojemných příběhů zůstaly stovky tisíc zraněných a nezvěstných mužů, kteří se stali dalšími z mnoha obětí bezbřehé touhy Němců po ovládnutí světa.
Severozápadní pláže Francie jsou každoročně místem vzpomínek na kruté okamžiky střetu dvou znepřátelených světů. V Normandii v těchto dnech pravidelně vrcholí pietních akce za účasti světových státníků, vojsk a armádních spolků. Letos po boku francouzského prezidenta Emmanuela Macrona zavzpomínal například americký prezident Donald Trump a britská premiérka Theresa May.
Nedaleko hřbitova plného bílých křížů, které reprezentují oběti krveprolití, se tradičně sešli i fanoušci dobové vojenské techniky z celé Evropy. Mezinárodní účast dobrovolníků v dobových uniformách doprovázela autentická vozidla z války. „Můj džíp byl z poloviny zničen výbuchem,“ utrousil Bernard Grassin v oblaku modrého dýmu z výfuku Jeepu. „Předchozí majitel vyřízl poškozený zadní konec, navařil dodělávanou kovovou plošinu na nepoškozenou přední kostru a použil auto na krmení dobytka po celé farmě,“ přidal historku fanda nejen starých Willysů.
Grassin provozuje klub Conservateurs de Véhicules Militaires et Historiques slučující majitele historické techniky. Pokaždé při vyprávění svého příběhu o Jeepu jeho měkký hlas podtrhuje mírný, ale o to víc hrdý úsměv. „Musel jsem najít a zařídit novou konstrukci, abych auto dostal zpátky na silnici. Strávil jsem renovací čtyři roky.“ Na výsledek může být pyšný a není divu, že zachráněný artefakt každoročně vystavuje na místech nejtvrdších bojů.
Příběh jednoho z mnoha džípu není tak neobvyklý při pochopení dalších událostí. Spojenci po ovládnutí Normandie neměli čas na opravování poškozené techniky, a tak na místě ponechali na smrt vše, co s nimi nemohlo pokračovat v tažení Evropou. Poškozené Jeepy byly mezi odstavenou technikou tím nejběžnějším - šlo o lány tisíců vozů, kterým někdy nebylo těžké pomoci, jasná technická převaha spojenců ale preferovala rychlý, nikoli úsporný postup.
Američané už o tato auta nikdy neprojevili zájem, a tak si je rozebrali všichni, kteří se k nim dostal. Francouzští rolníci během války přišli o svá zvířata, protože vojáci je vybíjeli kvůli nedostatku potravy. Poválečná situace nutila sedláky obnovit zemědělskou produkci, ale chyběla tažná zvířata a traktory neměl kdo vyrábět. Přišla řada na „raněné” Jeepy, které si noví majitelé upravovali podle vlastních potřeb. Mechanicky spolehlivé teréňáky pomohly revitalizovat rozbombardovaná pole do předválečného stavu.
Některé kusy byly zachráněny přímo z pole, lesa nebo ulice, kde zůstaly ladem po posunu fronty. Nic jako klíč nebylo potřeba, zapalovací skříňka žádný nevyžadovala. Stačilo tedy otočit spínačem a hranatý automobil nastartoval. Podnikavější Francouzi takto nashromáždili i stovky aut, která dali dohromady a následně prodávali se slušným ziskem. Poškození z války vedla často k improvizovaným opravám vedoucích ke specifickému využití a některé takové varianty jsou dnes i ceněným zbožím mezi sběrateli.
Po transportu vojáků zpět do USA a dalších zemí jejich někdejší džípy neúnavně pracovaly na zemi, kterou pomáhaly osvobodit. Domácí specifikace byly různým způsobem rozřezány, přivařeny, natřeny, přestavěny a upraveny. Oblíbeným vylepšením bylo osazení motoru Peugeot místo 2,2litrového čtyřválce. Kutilské vynálezy tolerovala oficiální vláda, ale snaha o registraci všech verzí nedopadla úspěšně.
Farmáři nebyli jediní uživatelé odložené vojenské techniky. Nerozbitné Jeepy převzaly do své správy i mnohé hasičské jednotky sídlící v horských oblastech. V padesátých letech nebylo výjimkou potkat červený džíp s malým majákem uhánějící k požáru. Horští majitelé dokázali vymyslet i nové příslušenství a kdysi zelený přepravník bojovníků převzal roli sněžného pluhu v Alpách nebo Pyrenejích.
Multifunkční vozidla se objevila v civilu také u vody, kde pomáhala tahat lodě. Odolnost proti velkému zatížení využilo i četnictvo, které s Jeepy vybavilo policejní odtahovou službu. Dlouhé roky služby vystřídaly až modely domácí produkce v době, kdy se Francie znovu postavila na vlastní nohy.
Jeepy se ale nedostaly do Francie jen takto. Bezprostředně před Marshallovým plánem z roku 1948 bylo v USA schváleno podpoření francouzského státu prostřednictvím zásilky 22 tisíc džípů, pro které už Američané beztak neměli využití. Dar měl pomoci znovu vybudovat stabilní stát v nejkratším možném čase a pomohl stejně dobře jako vozy zanechané v polích a lesích. Kdo ví, jak by Francouzům trvalo otřepat se z následků války, nebýt Jeepů původně nasazených v Normandii 6. června roku 1944.
Pietu v Normandii ozdobila vojenská technika srovnávaná s červeným následovníkem, která sehrála roli nejen při osvobození Francie, ale i při její pozdější snaze postavit se znovu na vlastní nohy
Zdroj: Motorauthority
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Šéf Bentley po loňském propadu prodejů s okamžitou platností končí, někdo vsadil na špatného koně
23.3.2024 - Design nových BMW musel zachránit Bělorus, až poslední novinka z jeho pera vypadá konečně dobře
23.3.2024 - Ruská off-roadová legenda změřila síly v těžkém terénu s tou japonskou, v její prospěch souboj nedopadl
23.3.2024 - Ford dál ruší své elektrické plány. Luxusní divize měla za 6 let prodávat jen elektromobily, teď už ani ona nechce „pitomé vize”
23.3.2024 - „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva