Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná

Škody z Volkswagenů vznikají celkem běžně, dárcovství veškerých orgánů opačným směrem se zdá být nemyslitelným a z dnešního pohledu i nemožným. Přesto k němu jednou v historii skutečně došlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná

27.10.2019 | Mirek Mazal

Škody z Volkswagenů vznikají celkem běžně, dárcovství veškerých orgánů opačným směrem se zdá být nemyslitelným a z dnešního pohledu i nemožným. Přesto k němu jednou v historii skutečně došlo.

Škoda Felicia slaví letos v říjnu své 25. narozeniny. To by jistě nemělo zůstat bez povšimnutí, rekapitulovat příběh modelu, který důvěrně zná jistě většina Čechů, by ale bylo nošením dříví do lesa. Proto si připomeneme poněkud méně známou část existence vozu, který sehrál roli jakéhosi mostu mezi ještě kompletně českým Favoritem a už do značné míry německou Octavií.

První škodovce prodávané pod dohledem německého koncernu se totiž dostalo cti jako žádnému jinému automobilu s okřídleným šípem ve znaku. Němci jednu z jejích verzí přijali za svou a na domácím trhu ji prodávali jako Volkswagen i s patřičnými logy na přídi a zádi. Vozu známému jako Škoda Felicia Pick-up tak Němci mohou bez uzardění říkat Volkswagen Caddy, neboť právě takto byl u nich prodáván.

Felicia se tak stala první a jedinou škodovkou, která na sebe dostala znaky Volkswagenu s posvěcením samotné německé značky. Důvodem byl fakt, že Němci tehdy neměli vlastní pick-up a ten s označením Felicia mohl snadno vzniknout jako následník stejně pojatého Favoritu. Tuzemský pracant se dvěma sedadly a korbou tak pokračoval dále a dát mu německý pas už nebylo tak složité - v roce 1996 začal sjíždět přímo z kvasinské výrobní linky rovněž jako Volkswagen Caddy 9U.

Zatímco ostatní Caddy tedy byly upravenými VW Polo, pick-up byl Škodou s přelepenými logy a jménem na zádi. Pohon tohoto klonu zajišťovaly dva dostupné motory, základní benzínový čtyřválec AEE SOHC 8V měl výkon 55 kW (75 koní) při 4 500 ot./min a k tomu 135 Nm točivého momentu po dosažení 3 500 ot./min. Stokilometrová rychlost byla dosažitelná bez nákladu za 12,5 sekundy, rafička rychloměru se sotva dostala k limitu 161 km/h. Druhý agregát v katalogu spaloval naftu odměnou za 47 kW (64 koní) při 4 300 ot./min a 124 Nm u 3 000 ot./min. Dieselová pohonná jednotka AEF SOHC též s osmi ventily o objemu 1,9 litru byla ještě pomalejší a kromě 100 km/h za 16,5 sekundy zvládla maximálně 150 km/h.

„Volkswagen Felicia” měřil na délku 4,12 metru a v jízdním pruhu zabral 1,64 metru. Nákladový prostor dvou metrů čtverečných byl místem pro naložení maximálně 530 kilogramů nákladu, aby se celková hmotnost automobilu vešla do schválených tabulek. Převážně pracovní nástroj pro dva dělníky měl jen minimum komfortních prvků, nad rámec základu bylo možné objednat například dva čelní airbagy, ABS nebo klimatizaci u zážehového provedení.

To všechno jsou specifikace původní Felicie Pick-up, takže Němci opravdu nemuseli vynaložit velké úsilí, aby tento model dostali do prodeje. Prodejní úspěchy tomu ale odpovídaly - přesná produkční čísla zatím nemáme k dispozici, ale soudě dle dřívějšího, natož pak současného výskytu „Volkškody Picaddy” na německých silnicích i v tamních bazarech půjde o slušnou vzácnost.

Produkce Caddy 9U v tuzemsku by se mohla přirovnat k projektu zahraniční výpomoci, která se už nikdy později neopakovala a vlastně se ani opakovat nemůže. Škoda už léta nevyrábí žádný ryze vlastní model, všechny novinky vznikají od začátku ve spolupráci s Němci, kteří táhnou za delší část provazu. Až tedy příště někoho uslyšíte tvrdit, že Škody jsou jen přeznačkované Volkswageny, což není tak úplně pravda, připomeňte mu, že nadřazené mateřské značce se jednou hodil i pohyb úplně opačným směrem. A tehdy o nic víc než přeznačkování opravdu nešlo.


Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 1 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 11Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 2 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 12Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 3 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 13Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 4 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 14Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 5 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 15Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 6 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 16Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 7 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 17Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 8 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 18
Známou tvář z českých silnic...

Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 9 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 01Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 10 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 02Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 11 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 03Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 12 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 04Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 13 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 05Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 14 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 06Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 15 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 07Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 16 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 08Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 17 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 09Jen jednou v historii Němci udělali VW ze Škody, na vzácnost už se zapomíná - 18 - Skoda Felicia Pickup a VW Caddy foto 10
...v Německu snadno označí za Volkswagen. Právě tak se tam oficiálně prodávala

Zdroje: Volkswagen, Škoda Auto, Archiv Autoforum

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama