Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí
28.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
2. května 1986 vyhasl život Henriho Toivonena a s ním i naděje na další pokračování skupiny B. Jednu Lancii Delta S4 si vzal s sebou, tuto ne.
Nemusíte patřit ke skalním fanouškům rallye, abyste měli povědomí o slavné skupině B a jejím smutném konci. Nedávno uplynulo 31 let od série nehod, po níž se některé týmy zcela stáhly z šampionátu a na jejímž základě bylo rozhodnuto o nuceném konci vývoje aut skupiny B a úplném zrušení šampionátu pro rok 1987. Těch nešťastných událostí bylo skutečně více, hlavní role v tomto smutném příběhu ale připadla Henrimu Toivonenovi a jeho Lancii Delta S4.
Tehdy 29letý Toivonen byl považován za největšího kandidáta na titul v sezóně 1986. Ostruhy získal hlavně jako tovární pilot Opelu a Porsche, kde pro svůj dravý jízdní styl přitahoval pozornost šéfů nejlepších týmů své doby. Jedním z nich byla i Lancia, která finského jezdce po soupeření s konkurenčními týmy získala už pro sezónu 1985 jako jednoho z hlavních továrních pilotů.
Toivonen nezklamal a navzdory zranění zad, které jej připravilo o účast ve většině závodů, získal za čtyři umístění mezi nejlepšími 48 bodů a celkově 6. místo v šampionátu jezdců. Tehdy ale jezdil s Lancií 037, poslední úspěšnou zadokolkou šampionátu, která podle jeho vlastních slov neseděla jeho jízdnímu stylu. Lancia věděla, že 037 je historií a už pro konec sezóny 1985 přichystala novou zbraň - brutální čtyřkolku Delta S4 s motorem 1,8 s turbem i kompresorem před zadní nápravou a pohonem 4x4. Toivonena jako by v tu chvíli polili živou vodou - hned v prvním závodě s ní bezpečně zvítězil a do sezóny 1986 nastupoval jako favorit.
Ani tehdy nezklamal a hned první závod v Monte Carlu vyhrál, pak ale vinou selhání techniky i vlastními chybami nedokončil tři závody v řadě. V tom dalším, na Korsice musel bodovat. Po erzetách tehdy doslova létal a soutěž jednoznačně vedl, nebyl to ale člověk, který by dokázal jet na půl plynu - zpravidla buď výrazně uspěl nebo kvůli nehodě nedojel. Tady se stalo to druhé, Toivonen se spolujezdcem Sergiem Crestem na Tour de Corse vylétli ze zatáčky a výsledkem byla děsivá, loni podrobně probíraná nehoda, která napsala tečku nejen za jejich životy, ale i za celou slavnou érou skupiny B.
Toivonenovo auto shořelo na prach, fotky jeho torza jsou ostatně dobře známým kusem historie. Nebylo to ale jediné auto, kterým mohl jezdit. Přímo Toivonen měl k dispozici ještě jedno, s nímž mimo jiné se v něm v roce 1986 ještě před svou smrtí prohnal po okruhu v portugalském Estorilu, kde údajně dosáhl času, jež by tu dobu stačil na umístění v první desítce kvalifikace na velkou cenu Formule 1. Tak obrovsky rychlé stroje skupiny B byly. A právě tento vůz nyní stojí před námi - Lancia Delta S4, využívaná v letech 1985 a 1986 Toivonenem a Crestem, dochovaná do současnosti.
Je na prodej, ovšem nikoliv na aukci, stojí u dealera exkluzivních ojetin Luimex International. Showroom stojí ve Pfaffenhofenu nedaleko Mnichova a na některých fotkách vidíme kromě téhle Delty i několik Ferrari. Prodejce správně říká, že jde o „absolutní raritu”, že v tomto autě Toivonen a Cresto závodili a že má vůz certifikát od Abarthu. Kilometrový proběh je údajně 9 999 km, čemuž spíš nevěříme - tahle hodnota není u auta, jako je tohle, vůbec podstatná a něco do inzerátu napsat musíte. Delta S4 je prý v perfektním stavu a i podle fotek to tak vypadá.
Auto pochopitelně po roce 1986 nezmizelo z povrchu zemského, čas od času se ukázalo na veřejnosti. Mezi podpisy v interiéru je Walter Röhrl, který se s ním v roce 2008 projel a historickou hodnotu auta tím jen zvýšil. To podstatné ale jinde, je to minulost spjatá s nejslavnější obětí skupiny a jedním z nejlepších pilotů své doby, který si na špičkové náčiní jménem Delta S4 sáhl vlastně jen párkrát - absolvovat s ní jen pět závodů. Do tohoto konkrétního stroje kdysi usedal a teď může být váš za 999 980 Eur, tedy asi 26,5 milionu korun. Málo to není, ale taky před námi nestojí jen tak ledajaké auto - z pohledu na tento kus dodnes mrazí, jak kvůli jeho extrémní rychlosti, tak kvůli jeho spojení se smutným osudem velkého závodníka...
V tomhle autě Toivonen s Crestem také závodili, má to být i vůz, s nímž se blýskli na okruhu v Estorilu
Toivonen s Crestem pochopitelně bourali a zahynuli v jiném
Henri Toivonen v dobách své největší slávy
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda