K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí

2. května 1986 vyhasl život Henriho Toivonena a s ním i naděje na další pokračování skupiny B. Jednu Lancii Delta S4 si vzal s sebou, tuto ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí

28.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

2. května 1986 vyhasl život Henriho Toivonena a s ním i naděje na další pokračování skupiny B. Jednu Lancii Delta S4 si vzal s sebou, tuto ne.

Nemusíte patřit ke skalním fanouškům rallye, abyste měli povědomí o slavné skupině B a jejím smutném konci. Nedávno uplynulo 31 let od série nehod, po níž se některé týmy zcela stáhly z šampionátu a na jejímž základě bylo rozhodnuto o nuceném konci vývoje aut skupiny B a úplném zrušení šampionátu pro rok 1987. Těch nešťastných událostí bylo skutečně více, hlavní role v tomto smutném příběhu ale připadla Henrimu Toivonenovi a jeho Lancii Delta S4.

Tehdy 29letý Toivonen byl považován za největšího kandidáta na titul v sezóně 1986. Ostruhy získal hlavně jako tovární pilot Opelu a Porsche, kde pro svůj dravý jízdní styl přitahoval pozornost šéfů nejlepších týmů své doby. Jedním z nich byla i Lancia, která finského jezdce po soupeření s konkurenčními týmy získala už pro sezónu 1985 jako jednoho z hlavních továrních pilotů.

Toivonen nezklamal a navzdory zranění zad, které jej připravilo o účast ve většině závodů, získal za čtyři umístění mezi nejlepšími 48 bodů a celkově 6. místo v šampionátu jezdců. Tehdy ale jezdil s Lancií 037, poslední úspěšnou zadokolkou šampionátu, která podle jeho vlastních slov neseděla jeho jízdnímu stylu. Lancia věděla, že 037 je historií a už pro konec sezóny 1985 přichystala novou zbraň - brutální čtyřkolku Delta S4 s motorem 1,8 s turbem i kompresorem před zadní nápravou a pohonem 4x4. Toivonena jako by v tu chvíli polili živou vodou - hned v prvním závodě s ní bezpečně zvítězil a do sezóny 1986 nastupoval jako favorit.

Ani tehdy nezklamal a hned první závod v Monte Carlu vyhrál, pak ale vinou selhání techniky i vlastními chybami nedokončil tři závody v řadě. V tom dalším, na Korsice musel bodovat. Po erzetách tehdy doslova létal a soutěž jednoznačně vedl, nebyl to ale člověk, který by dokázal jet na půl plynu - zpravidla buď výrazně uspěl nebo kvůli nehodě nedojel. Tady se stalo to druhé, Toivonen se spolujezdcem Sergiem Crestem na Tour de Corse vylétli ze zatáčky a výsledkem byla děsivá, loni podrobně probíraná nehoda, která napsala tečku nejen za jejich životy, ale i za celou slavnou érou skupiny B.

Toivonenovo auto shořelo na prach, fotky jeho torza jsou ostatně dobře známým kusem historie. Nebylo to ale jediné auto, kterým mohl jezdit. Přímo Toivonen měl k dispozici ještě jedno, s nímž mimo jiné se v něm v roce 1986 ještě před svou smrtí prohnal po okruhu v portugalském Estorilu, kde údajně dosáhl času, jež by tu dobu stačil na umístění v první desítce kvalifikace na velkou cenu Formule 1. Tak obrovsky rychlé stroje skupiny B byly. A právě tento vůz nyní stojí před námi - Lancia Delta S4, využívaná v letech 1985 a 1986 Toivonenem a Crestem, dochovaná do současnosti.

Je na prodej, ovšem nikoliv na aukci, stojí u dealera exkluzivních ojetin Luimex International. Showroom stojí ve Pfaffenhofenu nedaleko Mnichova a na některých fotkách vidíme kromě téhle Delty i několik Ferrari. Prodejce správně říká, že jde o „absolutní raritu”, že v tomto autě Toivonen a Cresto závodili a že má vůz certifikát od Abarthu. Kilometrový proběh je údajně 9 999 km, čemuž spíš nevěříme - tahle hodnota není u auta, jako je tohle, vůbec podstatná a něco do inzerátu napsat musíte. Delta S4 je prý v perfektním stavu a i podle fotek to tak vypadá.

Auto pochopitelně po roce 1986 nezmizelo z povrchu zemského, čas od času se ukázalo na veřejnosti. Mezi podpisy v interiéru je Walter Röhrl, který se s ním v roce 2008 projel a historickou hodnotu auta tím jen zvýšil. To podstatné ale jinde, je to minulost spjatá s nejslavnější obětí skupiny a jedním z nejlepších pilotů své doby, který si na špičkové náčiní jménem Delta S4 sáhl vlastně jen párkrát - absolvovat s ní jen pět závodů. Do tohoto konkrétního stroje kdysi usedal a teď může být váš za 999 980 Eur, tedy asi 26,5 milionu korun. Málo to není, ale taky před námi nestojí jen tak ledajaké auto - z pohledu na tento kus dodnes mrazí, jak kvůli jeho extrémní rychlosti, tak kvůli jeho spojení se smutným osudem velkého závodníka...


K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 1 - lancia delta s4 toivonen prodej de 01K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 2 - lancia delta s4 toivonen prodej de 02K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 3 - lancia delta s4 toivonen prodej de 03K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 4 - lancia delta s4 toivonen prodej de 04K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 5 - lancia delta s4 toivonen prodej de 05K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 6 - lancia delta s4 toivonen prodej de 06K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 7 - lancia delta s4 toivonen prodej de 07K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 8 - lancia delta s4 toivonen prodej de 08K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 9 - lancia delta s4 toivonen prodej de 09K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 10 - lancia delta s4 toivonen prodej de 10K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 11 - lancia delta s4 toivonen prodej de 11K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 12 - lancia delta s4 toivonen prodej de 12K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 13 - lancia delta s4 toivonen prodej de 13K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 14 - lancia delta s4 toivonen prodej de 14K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 15 - lancia delta s4 toivonen prodej de 15
V tomhle autě Toivonen s Crestem také závodili, má to být i vůz, s nímž se blýskli na okruhu v Estorilu

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 16 - nehody konec sk B toivonen 01K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 17 - nehody konec sk B toivonen 02K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 18 - nehody konec sk B toivonen 02aK mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 19 - nehody konec sk B toivonen 02bK mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 20 - nehody konec sk B toivonen 03K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 21 - nehody konec sk B toivonen 04
Toivonen s Crestem pochopitelně bourali a zahynuli v jiném

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 22 - Lancia Delta S4 Henri Toivonen prodej dalsi 01K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 23 - Lancia Delta S4 Henri Toivonen prodej dalsi 02K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 24 - Lancia Delta S4 Henri Toivonen prodej dalsi 03
Henri Toivonen v dobách své největší slávy

Zdroj: Mobile.de

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.