K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí

2. května 1986 vyhasl život Henriho Toivonena a s ním i naděje na další pokračování skupiny B. Jednu Lancii Delta S4 si vzal s sebou, tuto ne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí

28.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

2. května 1986 vyhasl život Henriho Toivonena a s ním i naděje na další pokračování skupiny B. Jednu Lancii Delta S4 si vzal s sebou, tuto ne.

Nemusíte patřit ke skalním fanouškům rallye, abyste měli povědomí o slavné skupině B a jejím smutném konci. Nedávno uplynulo 31 let od série nehod, po níž se některé týmy zcela stáhly z šampionátu a na jejímž základě bylo rozhodnuto o nuceném konci vývoje aut skupiny B a úplném zrušení šampionátu pro rok 1987. Těch nešťastných událostí bylo skutečně více, hlavní role v tomto smutném příběhu ale připadla Henrimu Toivonenovi a jeho Lancii Delta S4.

Tehdy 29letý Toivonen byl považován za největšího kandidáta na titul v sezóně 1986. Ostruhy získal hlavně jako tovární pilot Opelu a Porsche, kde pro svůj dravý jízdní styl přitahoval pozornost šéfů nejlepších týmů své doby. Jedním z nich byla i Lancia, která finského jezdce po soupeření s konkurenčními týmy získala už pro sezónu 1985 jako jednoho z hlavních továrních pilotů.

Toivonen nezklamal a navzdory zranění zad, které jej připravilo o účast ve většině závodů, získal za čtyři umístění mezi nejlepšími 48 bodů a celkově 6. místo v šampionátu jezdců. Tehdy ale jezdil s Lancií 037, poslední úspěšnou zadokolkou šampionátu, která podle jeho vlastních slov neseděla jeho jízdnímu stylu. Lancia věděla, že 037 je historií a už pro konec sezóny 1985 přichystala novou zbraň - brutální čtyřkolku Delta S4 s motorem 1,8 s turbem i kompresorem před zadní nápravou a pohonem 4x4. Toivonena jako by v tu chvíli polili živou vodou - hned v prvním závodě s ní bezpečně zvítězil a do sezóny 1986 nastupoval jako favorit.

Ani tehdy nezklamal a hned první závod v Monte Carlu vyhrál, pak ale vinou selhání techniky i vlastními chybami nedokončil tři závody v řadě. V tom dalším, na Korsice musel bodovat. Po erzetách tehdy doslova létal a soutěž jednoznačně vedl, nebyl to ale člověk, který by dokázal jet na půl plynu - zpravidla buď výrazně uspěl nebo kvůli nehodě nedojel. Tady se stalo to druhé, Toivonen se spolujezdcem Sergiem Crestem na Tour de Corse vylétli ze zatáčky a výsledkem byla děsivá, loni podrobně probíraná nehoda, která napsala tečku nejen za jejich životy, ale i za celou slavnou érou skupiny B.

Toivonenovo auto shořelo na prach, fotky jeho torza jsou ostatně dobře známým kusem historie. Nebylo to ale jediné auto, kterým mohl jezdit. Přímo Toivonen měl k dispozici ještě jedno, s nímž mimo jiné se v něm v roce 1986 ještě před svou smrtí prohnal po okruhu v portugalském Estorilu, kde údajně dosáhl času, jež by tu dobu stačil na umístění v první desítce kvalifikace na velkou cenu Formule 1. Tak obrovsky rychlé stroje skupiny B byly. A právě tento vůz nyní stojí před námi - Lancia Delta S4, využívaná v letech 1985 a 1986 Toivonenem a Crestem, dochovaná do současnosti.

Je na prodej, ovšem nikoliv na aukci, stojí u dealera exkluzivních ojetin Luimex International. Showroom stojí ve Pfaffenhofenu nedaleko Mnichova a na některých fotkách vidíme kromě téhle Delty i několik Ferrari. Prodejce správně říká, že jde o „absolutní raritu”, že v tomto autě Toivonen a Cresto závodili a že má vůz certifikát od Abarthu. Kilometrový proběh je údajně 9 999 km, čemuž spíš nevěříme - tahle hodnota není u auta, jako je tohle, vůbec podstatná a něco do inzerátu napsat musíte. Delta S4 je prý v perfektním stavu a i podle fotek to tak vypadá.

Auto pochopitelně po roce 1986 nezmizelo z povrchu zemského, čas od času se ukázalo na veřejnosti. Mezi podpisy v interiéru je Walter Röhrl, který se s ním v roce 2008 projel a historickou hodnotu auta tím jen zvýšil. To podstatné ale jinde, je to minulost spjatá s nejslavnější obětí skupiny a jedním z nejlepších pilotů své doby, který si na špičkové náčiní jménem Delta S4 sáhl vlastně jen párkrát - absolvovat s ní jen pět závodů. Do tohoto konkrétního stroje kdysi usedal a teď může být váš za 999 980 Eur, tedy asi 26,5 milionu korun. Málo to není, ale taky před námi nestojí jen tak ledajaké auto - z pohledu na tento kus dodnes mrazí, jak kvůli jeho extrémní rychlosti, tak kvůli jeho spojení se smutným osudem velkého závodníka...


K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 1 - lancia delta s4 toivonen prodej de 01K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 2 - lancia delta s4 toivonen prodej de 02K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 3 - lancia delta s4 toivonen prodej de 03K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 4 - lancia delta s4 toivonen prodej de 04K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 5 - lancia delta s4 toivonen prodej de 05K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 6 - lancia delta s4 toivonen prodej de 06K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 7 - lancia delta s4 toivonen prodej de 07K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 8 - lancia delta s4 toivonen prodej de 08K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 9 - lancia delta s4 toivonen prodej de 09K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 10 - lancia delta s4 toivonen prodej de 10K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 11 - lancia delta s4 toivonen prodej de 11K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 12 - lancia delta s4 toivonen prodej de 12K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 13 - lancia delta s4 toivonen prodej de 13K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 14 - lancia delta s4 toivonen prodej de 14K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 15 - lancia delta s4 toivonen prodej de 15
V tomhle autě Toivonen s Crestem také závodili, má to být i vůz, s nímž se blýskli na okruhu v Estorilu

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 16 - nehody konec sk B toivonen 01K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 17 - nehody konec sk B toivonen 02K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 18 - nehody konec sk B toivonen 02aK mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 19 - nehody konec sk B toivonen 02bK mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 20 - nehody konec sk B toivonen 03K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 21 - nehody konec sk B toivonen 04
Toivonen s Crestem pochopitelně bourali a zahynuli v jiném

K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 22 - Lancia Delta S4 Henri Toivonen prodej dalsi 01K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 23 - Lancia Delta S4 Henri Toivonen prodej dalsi 02K mání je auto nejslavnější oběti rallyové skupiny B, dodnes z něj mrazí - 24 - Lancia Delta S4 Henri Toivonen prodej dalsi 03
Henri Toivonen v dobách své největší slávy

Zdroj: Mobile.de

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše