K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek

Tohle auto bylo takový průšvih, že ho výrobce raději vykupoval zpět za dvojnásobek původní ceny. Asi 40 lidí na výkup nekývlo a tento exemplář by dnes měl být tím nejzachovalejším.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek

21.7.2019 | Petr Miler

Tohle auto bylo takový průšvih, že ho výrobce raději vykupoval zpět za dvojnásobek původní ceny. Asi 40 lidí na výkup nekývlo a tento exemplář by dnes měl být tím nejzachovalejším.

Slávu si lze vydobýt různými způsoby. Průměrností to nepůjde, jinak ale nutně nemusíte být výjimečně dobří, stačí, abyste byli výjimečně špatní. Přesně to platí o autě, jež vám dnes ukážeme a které nabízí k prodeji sběratel kdysi posedlý touho vlastnit právě takový exemplář.

Jedná se o Citroën BX 4TC, speciál věhlasné rallyové skupiny B. To zní zajímavě, jenže tento stroj v ní nedokázal prakticky nic. Na rozdíl od jiných vozů tohoto ražení, které se před náhlým ukončením soutěže ani nestihly postavit na start, se BX 4TC v několika rally objevil. V roce 1986 se pustil do Rally Monte Carlo s ambicemi na medailové pozice, jenže ani jeden vůz nedojel do cíle. V následující švédské rallye skončila nejlepší posádka šestá a ve třetím podniku, portugalské rallye, žádný Citroënů opět nedojel. Dalších soutěží v kalendáři WRC se tým neúčastnil a... to bylo všechno.

Na vině byla už konstrukce vozu kterou definoval motor vepředu, neobvyklý hydropneumatický podvozek, hmotnost 1 150 kg a nepoužití středového diferenciálu. Řešení to bylo zajímavé, ale nekonkurenceschopné - těžký, obtížně ovladatelný vůz nebyl schopen stačit zejména speciálům s motorem uprostřed. A konkurenceschopnosti jistě nepomohlo ani to - a to byste možná uhodli - že s motorem 2,1 turbo s výkonem až 405 koní nešlo zrovna o nejspolehlivější vůz v poli. A tak BX 4TC skončil v soutěžích velmi neslavně.

Může se zdát, že nic horšího už se nemohlo stát, opak byl ale pravdou. Automobilky se musely spolu se vstupem do soutěže zavázat k výrobě 200 homologačních kusů a teprve ty se pro Citroën staly učiněnou noční můrou. O jejich výrobu se měla postarat firma Heuliez, která pod dlouhou kapotu s přídavnými světlomety montovala čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) při 5 250 ot./min. Ve srovnání se soutěžními stroji slabota, vůz ale s pohonem všech kol sprintoval na stovku za 7,1 sekundy, což v polovině 80. let byla velmi zajímavá hodnota.

Dnes bychom nad něčím takovým jen zajásali a čekali, až Citroën odpočítá sekundy, které bude trvat vyprodání celé omezené série, jenže... dnes je dnes a tehdy bylo tehdy. Ostrý silniční BX 4TC byl pětkrát dražší než běžný BX a zájem o něj byl mizivý. Z plánovaných 200 homologačních exemplářů se tak prodalo jen 86 kusů a ani tím nebyl fiasku konec. Prodané vozy byly příšerně nespolehlivé a jejich nekonečné záruční opravy stály automobilku majlant. Firma se tak rozhodla k do značné míry bezprecedentnímu kroku - rozhodla se i to málo draze prodaných strojů vykoupit zpět.

Citroën oslovil zákazníky s ochotou zaplatit dvojnásobek kupní ceny (!) za vrácení homologačního speciálu. U části z nich uspěl a auta buď sešrotoval nebo je použil jako zdroj náhradních dílů pro zachované soutěžní exempláře. Ne všichni ale své vozy dali - podle dostupných údajů dodnes přežilo něco okolo 40 aut a níže můžete vidět jeden z dodnes existujících kusů, který právě míří do aukce. A není to to jen tak ledajaký exemplář, podle aukční síně Gooding & Co. jde o vůbec nejzachovalejší BX 4TC na celém světě.

Je to kus s pořadovým číslem 2 a měl dodnes pouze tři majitele. Prvním byl dánský prodejce Citroënů, který si jej nechal až do roku 2002, druhým dánský soukromník, který jej měl 13 let a třetím současný vlastník, který jej koupil s cílem mít tento průšvih doma a cíleně hledal nejzachovalejší exemplář na světě. Dnes má najeto jen 16 tisíc kilometrů, je dodnes původní a podle prodávajícího na něm není znát žádné výrazné opotřebení zevnějšku ani interiéru.

Podívejte se na tento specifický skvost sami, jisté kouzlo mu nepochybně nelze upřít. Jak asi tušíte, dnes jeho cena zdaleka neodpovídá tomu, že jej svého času skoro nikdo nechtěl, neboť v srpnové aukci na Pebble Beach se má prodat až za 2,5 milionu Kč. Teď je otázkou, zda byl kdysi hloupý ten, kdo ho koupil, nebo ten, kdo ho Citroënu prodal zpět...


K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 1 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 01K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 2 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 02K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 3 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 03K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 4 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 04K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 5 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 05K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 6 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 06K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 7 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 07K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 8 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 08K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 9 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 09K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 10 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 10K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 11 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 11K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 12 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 13K mání je jeden z největších průšvihů dějin aut, výrobce ho vykupoval za dvojnásobek - 13 - Citroen BX 4TC nejlepsi kus prodej 2019 14
Citroën BX 4TC byl svého času zoufale neúspěšný jako soutěžní speciál i silniční raketa, dnes je to ceněná rarita

Zdroj: Gooding & Company

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše