Reklama

Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony

Britský parlament svého času uvažoval o tom, že by tato auta postavil mimo zákon, tak moc velký problém pro policii představovala. Nakonec se to nestalo, i proto si dnes můžete jedno koupit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony

25.1.2019 | Mirek Mazal

Britský parlament svého času uvažoval o tom, že by tato auta postavil mimo zákon, tak moc velký problém pro policii představovala. Nakonec se to nestalo, i proto si dnes můžete jedno koupit.

Německý Opel na sklonku 80. let patřil pod křídla General Motors, stejně jako britský Lotus. Právě tehdy vznikl nápad postavit bezkonkurenční čtyřdveřový automobil, který by se ucházel o titul nejrychlejšího sedanu světa. A tak vznikl na bázi Opelu Omega stroj, na který dodnes hledíme s otevřenou pusou.

Lotus v tomto případě který sehrál roli jakéhosi tovární úpravce. Britové tehdy hranatou Omegu rozmontovali, vyměnili několik dílů, přidali potřebné komponenty, změnili logo a pod svojí značkou vrátili zpět na silnice. Celkový objem šestiválcového motoru vzrostl na 3,6 litru, byla mu snížena komprese a především přidána dvě nová turbodmychadla Garett T25. To vše kompletně změnilo poměry pod kapotou a posunulo výkonnostní parametry do sfér, kterým se neblížila ani do té doby nejrychlejší M5 generace E34 od BMW.

Papírový výkon se vyšplhal na 382 koní (285 kW) a točivý moment až k 568 Nm. Tyto parametry uměly 1,7 tun vážící vůz rozpohybovat na 100 km/h za 5,2 sekundy, maximální rychlost se zastavila na 283 km/h, která byla mezi sedany světově nejvyšší po mnoho let. Manuální šestirychlostní převodovka ZF byla totožná s provedením do Corvette ZR1, protože jako jediná v celém koncernu GM dokázala zvládnout tak ohromný nápor výkonu. Přenos výkonu na asfalt pomáhal zadní nápravě zvládnout samosvorný diferenciál.

V době uvedení byly takové dynamické schopnosti doménou placatých Ferrari a Lamborghini, nikoliv velkého čtyřdveřového sedanu s velkým kufrem. Troufalé jízdní vlastnosti měly za následek kritiku policie, jejíž výbava se Lotusu Omega (v Anglii Lotus Carlton) nemohla rovnat. Spolu se svou nenápadností se proto stal oblíbeným autem zločinců a na Youtube dodnes najdete pár videí s dobovými policejními honičkami, ve kterých se po desperátech v neobvyklém Lotusu ruka zákona sápe marně.

Není přehnané spojovat si Lotus Omega právě s tímto využitím, pro policii to bylo svého času zásadní téma, neboť nedisponovala technikou, která by německo-britské ikoně stačila. Ruka zákona zašla tak daleko, že dokonce požadovala postavení těchto aut mimo zákon, o čemž se jednalo i na půdě britského parlamentu. Ten takový návrh nepřijal neudělal, přesto dodnes udiví tehdejší slova policejního mluvčího: „Té věci jsme se prostě nebyli schopni přiblížit a zdá se nepravděpodobné, že bychom to kdy měli dokázat.” Něco takového policie veřejně nepřiznává často.

Automobilka plánovala vyrobit přes tisíc kusů, ale číslo se zastavilo na 945 nebo 988 exemplářích (zdroje se různí). Asi třetinu z toho tvořily Carltony s volantem vpravo a zbylé dvě třetiny byly Omegy s volantem vlevo. Byla to tedy velmi vzácná auta už ve své době, natož pak dnes. V nabídce se vyskytují jen zřídka a kousek, který vám ukážeme dnes, je i mezi těmi málo prodávanými vozy díky svému stavu raritou.

Prodejce inzeruje Lotus Omega z července roku 1992 jako sběratelský kousek a ani moc nepřehání - na autě není vidět žádné podstatné opotřebení, i když má najeto 91 700 kilometrů. Britská M5 pro zločince v typicky zelené barvě Imperial Green (jiná nevznikla) se stříbrnými pětipaprskovými litými koly je 725. kusem z celkové série. Jestli celokožený tmavý interiér se světlými prvky a dřevěným dekorem povozil nějakého zločince, nevíme, pokud se tak ale stalo, přežil vůz jeho běsnění bez následků.

Pokud vás zaujala nedotčenost tohoto auta, jeho cena vás možná omráčí. Na koupi potřebujete 79 900 Eur (2,05 milionu Kč). Je to zkrátka legenda svého druhu...

Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 1 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 01Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 2 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 02Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 3 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 03Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 4 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 04Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 5 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 05Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 6 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 06Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 7 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 07Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 8 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 08Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 9 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 09Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 10 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 10Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 11 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 11Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 12 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 12Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 13 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 13Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 14 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 14Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 15 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 15Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 16 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 16Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 17 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 17Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 18 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 18Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 19 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 19Kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie je dnes raritou za miliony - 20 - Lotus Omega 1992 prodej Nemecko 20
Omega s několika spojlery navíc nevyvolávala moc velký rozruch, přitom uměla na silnici ujet všemu. A ani dnes se se svými parametry na silnici neztratí

Zdroj: Mobile.de

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama