Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je nejvzácnější Ferrari F50. Paradoxně ho skoro jistě dobře znáte
4.8.2018 | Mirek Mazal
Je to auto léta pečlivě opečovávané v soukromých sbírkách, přesto jej skoro jistě dobře znáte. Může za to jeho až neuvěřitelně bohatá historie.
Když je něco vzácné, obvykle je to širšímu okruhu lidí zcela nedostupné. To nepochybně platí o jakémkoli z pouhých 349 vyrobených Ferrari F50 a když vám řekneme, že se teď budete moci podívat na ten úplně nejvzácnější kus, dozajista jej budete chtít konečně spatřit. Paradoxem ale je, že jej nejspíše už dobře znáte.
Jde totiž o úplně první plnohodnotnou F50, která roku 1995 debutovala v ženevském muzeu a následně pár ulic vedle na autosalonu. Přímo tento kus byl vystaven lidem k vidění, jakým směrem se automobilka po obdivuhodném Ferrari F40 chystá ubírat. Tím ale výjimečnost tohoto rudého pokladu zdaleka nekončí.
Ještě předtím, než automobil vyrazil oslňovat do Ženevy, stal se objektem fotoaparátů pro výrobu firemních plakátů a reklamních fotografií. Navíc se podle tohoto exempláře vyráběly všechny zmenšené modely F50 firem Burago, Maisto, Tamiya, Revell a další. Tento unikát se stal také předlohou pro kreslení uměleckých náhledů konstrukčního řešení celého sporťáku. Obrázky přesně tohoto auta byly zároveň použity v literatuře Ferrari, v mnoha knihách a téměř stovce časopisů, dokonce si červená prvotina našla cestu na poštovní známky. Je zkrátka velmi pravděpodobné, že pokud jste někdy viděli nějaký historický snímek F50, byl na něm právě tento vůz se symbolickým pětimístným sériovým číslem 99999.
Ještě sám Enzo Ferrari v 80. letech slíbil toto auto svému kamarádovi z Belgie Jacquesovi Swatersovi (automobilové legendě známé loajalitou k Ferrari), ale vývoj začal až po Enzově smrti. Nejdříve musel prototyp podstoupit kompletní testovací proces, proto od začátku roku 1994 auto jezdilo na závodní dráze okruhu Fiorano s registrační značkou Prova MO2112. Poté následovaly stovky kilometrů po silnicích kolem Maranella, a to ve schopných rukou zkušených pilotů jako Dario Benuzzi, Niki Lauda, Gerhard Berger a Jean Alesi.
Po dokončených továrních testech Swatersova společnost skutečně získala slíbené vozidlo, bohužel u toho nemohl být již léta zesnulý Il Commendatore. Dne 30. ledna 1998 - téměř tři roky po premiéře ve Švýcarsku - si tak mohl Swaters připojit jedinečné F50 ke své sbírce jako uznání jeho čtyřicetileté věrnosti Ferrari v roli závodníka, dealera, distributora a ambasadora. Dodávka se zpozdila, protože automobil sloužil jako propagační předmět na významných akcích v doprovodu slavných jmen, poté byl renovován a předán Swatersovi. Po Belgičanovi vystřídal vůz několik majitelů, občas se blýskl na srazu smetánky automobilového sběratelství a nyní je sběratelská hvězda garáží opět na prodej.
Vůz opředený mnoha historkami je k dispozici s certifikátem Ferrari Classiche/Red Book. Prodává se v červené barvě Rosso Corsa s iteriérem Stoffa Corsa (černá kůže s červenými plátěnými vložkami). Předchozí vlastníci s 4,7litrovým V12 a manuální převodovkou najeli jen 2 250 kilometrů. Dodává se také s originálním příslušenstvím, které obsahuje zabalená tovární zavazadla, sériově očíslované klíčenky, knihy a jiné dokumenty. Začátkem tohoto roku byl proveden preventivní servis ve formě výměny kapalin, baterie, pneumatik a nového tlumiče výfuku z nerezové oceli (původní tovární výfuk je stále k dispozici).
Auto, které přímo zaplavilo chlapecké pokojíčky a mužské sny z plakátů či knížek, doputovalo až do New Yorku, kde je k dispozici u prodejce Autosport Designs Huntington Station. Je to drahokam mezi drahokamy a současně nejvzácnější i světově nejproslulejší F50. Takových aut mnoho není...
Červené Ferrari sloužilo jako testovací prototyp v rukou zkušených pilotů, také jako výstavní model a předloha všem materiálům okolo F50. Jistě ho zná plno lidí z plakátů a jiných obrázků a tohle je přesně ten kus, který na nich byl vyobrazen. Nyní je na prodej
Zdroj: Auto Sport Designs
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 09:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda