Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je první mistrovský stroj zesnulého Nikiho Laudy, nejúspěšnější F1 všech dob
21.6.2019 | Petr Prokopec
Žádná juniorská formule, ale vůbec nejúspěšnější monopost v historii F1, který má na kontě má výhry v závodech i šampionátech nyní míří do aukce. Cena tomu odpovídá.
Před měsícem nás opustil jeden z posledních velikánů Formule 1, trojnásobný mistr světa Niki Lauda. Dohnaly jej následky nehody na Nordschleife v roce 1976, během které Rakušan málem uhořel a nadýchal se toxických zplodin. Zároveň kvůli tomu velmi pravděpodobně přišel o další titul, který poté připadl Jamesi Huntovi, neboť sezónu měl opravu dobře rozjetou. Navíc k dispozici měl Ferrari 312T, tedy vůbec nejúspěšnější monopost v historii F1, jenž má na kontě 27 vítězství v závodech, čtyři poháry konstruktérů a tři mistrovské jezdecké trofeje.
Tento vůz je evoluční verzí Ferrari 312B pocházejícího z roku 1970. Za úspěšné bychom jej ale mohli považovat jen stěží, zvláště pak verze B2 a B3 z letech 1972 a 1973, kdy italská automobilka skončila v šampionátu na čtvrtém a šestém místě. Značka proto začala pracovat na variantě B3-74, do jejíhož vývoje se promítl i Laudův příchod. Ten dokonce za volantem tohoto monopostu v roce 1974 dvakrát zvítězil, nicméně z osmi dalších závodů musel kvůli technickým potížím odstoupit.
Poté však přišel rok 1975 a Ferrari po dvou odjetých závodech nahradilo variantu B3-74 zcela novým provedením 312T. To sice v prvních dvou velkých cenách svou dominanci neukázalo, poté s ním však Rakušan vyhrál čtyři z následujících pěti závodů. Díky dalšímu vítězství na konci sezóny se pak stal vůbec poprvé mistrem světa, s ohledem na úspěchy parťáka Claye Regazzoniho pak Scuderie získala po dlouhém jedenáctiletém půstu titul mezi stájemi.
Lauda byl znám tím, že vyhrané trofeje přenechával jedné lokální garáži, která mu myla a servisovala auto. Samotné monoposty mu ale již nepatřily, exemplář se šasí 022 se tak v 80. letech minulého století dostal do sbírky francouzského sběratele Jacquese Settona. Později jej odkoupil Nizozemec John Bosch, od kterého jej v roce 2008 odkoupil současný majitel. Ten se jej nyní rozhodl nabídnout v aukci.
Pod dražební kladívko míří Ferrari 312T vůbec poprvé, dosud veškeré změny vlastnictví probíhaly mimo aukční síně. Zajímavé přitom je, že ke změnám vlastně docházelo také v kokpitu, neboť jakkoliv většinu závodů s tímto vozem odjel Lauda, ve dvou velkých cenách popadl volant do rukou také Regazzoni. Ten sice žádný mistrovský titul nezískal, ovšem bez něj by se Niki nejspíše nikdy součástí rodiny Ferrari nestal a 312T by nemohlo excelovat.
Nabízený exemplář prošel rozsáhlou a profesionální renovací, po které byl v roce 2017 vystaven na přehlídce Concours d’Elegance Pebble Beach, kde skončil ve své třídě na třetí příčce. Vizuálně je zcela věrný Laudově specifikaci, boky tedy zdobí startovní číslo dvanáct. Za ním se pak skrývá dvanáctiválcová pohonná jednotka, která s výkonem 500 koní neměla ve startovním poli konkurenci.
Aukční společnost Gooding & Company, která dražbu organizuje, předpokládá, že Ferrari 312T změní vlastníka za 8 milionů dolarů (cca 181,5 milionů korun). S ohledem na skutečnost, že nás Niki nedávno opustil, je ale dost možné, že mezi sběrateli se strhne litý boj. Koneckonců, jak jsme zmínili, taková příležitost je tu poprvé a dost možná i naposledy.
Ferrari 312T, se kterým Niki Lauda vyhrál svůj první titul, je k mání
Zdroj: Gooding & Company
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před hodinou - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 5 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva