Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je soukromá limuzína muže, který dal rozkaz k okupaci naší země
28.4.2019 | Mirek Mazal
Součást temné kapitoly našich dějin se prodává dokonce nedaleko českých hranic. K soukromé limuzíně Leonida Iljiče Brežněva dobře pasuje výrobní číslo 000001 i některé detaily.
Svého času sovětská automobilka GAZ vyráběla krom armádních strojů a nákladních aut i služební koráby pro největší šajby SSSR. Reprezentativní modely Čajka byly k službám vysokým představitelům komunistické strany i vybraným diplomatickým zástupcům diplomacie. Posledním představitelem vozů této kategorie byl model M14 vyráběný od roku 1976 po celých dvanáct let.
GAZ M14 Čajka byl osazen zážehovým osmiválcem o objemu 5,5 litru, který ze sebe doloval výkon 220 koní (162 kW). Modernizovaná limuzína nabízela svým pánům přepychové prvky výbavy a spoustu prostoru. Šestimístné vozidlo se speciální zvukovou izolací měřilo celkem 611 cm na délku, 202 centimetrů na šířku, 152 centimetrů na výšku a i hmotnost 2 600 kilogramů podtrhovala jeho majestát.
Kabina poskytovala posádce pocit útulného obývacího pokoje. Široká křesla s opěrkami rukou vybízela k odpočinku, ozdobný koberec bylo škoda pošlapat a dřevěný dekor opravu voněl lesem. Každoročně vznikla zhruba stovka nových exemplářů, dokud výrobu nezastavila ekonomická reforma známá jako perestrojka.
Dnes se díváme na úplně první model celé výrobní série s výrobním číslem 000001, který dostal darem sám generální tajemník komunistické strany Leonid Iljič Brežněv. Auto parkovalo v jeho soukromé garáži za zdmi Kremlu. Vínový GAZ byl vyroben 19. prosince roku 1976 jako pozornost k sedmdesátým narozeninám nejvyššího představitele Sovětského svazu z let 1964 až 1982. Brežněv si užíval hnědé velurové čalounění a dřevěný dekor s hliníkovými doplňky. Kýčovitý koberec nesmí chybět, správně podtrhuje východní původ.
Po pádu komunismu vůz z Kremlu doputoval až k německému sběrateli včetně všech dobových dokumentů. Kus ruské historie prošel i kontrolou TÜV, a tak slouží i v běžném provozu - nyní je připraven vyrazit na cesty nasbírat další kilometry k dosavadní porci necelých 73 tisíc km. Jedinou vadou na kráse tohoto unikátu je nemalá cena - majitel by za něj rád dostal 120 tisíc Eur, tedy asi 3,1 milionu Kč. Dost peněz, ale oprávněnost takového požadavku podporuje minulost vozu, zvlášť z našeho pohledu. Těžko dnes pořídíte jiné auto, v němž sedával autor rozkazu k okupaci Československa v roce 1968...
GAZ M14 Čajka patřil přímo Brežněvovi v době jeho vlády nad SSSR, má výrobní číslo 1
Zdroj: Mobile
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22