Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je stroj skupiny B, o kterém jste asi nikdy neslyšeli. Jeho unikum je motor
8.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rallyová skupina B je slavná a stroje z jejích časů pocházející též. Přesto existují takové, o kterých svět skoro neví. O to zajímavější jsou.
Na nové kupé Mazdy poháněné rotačním motorem možná někdo ještě stále čeká, ovšem pravděpodobnost jeho příchodu je téměř nulová. Japonská automobilka sice již předloni představila koncept RX-Vision, nicméně od té doby hovoří o Wankelu spíše v souvislosti s hybridním pohonem. Na září je naplánováno setkání fanoušků, během kterého by značka měla své budoucí záměry trochu poodhalit. Naděje tu tedy je, i když i ta pozvolna umírá.
Neznamená to ovšem, že byste již nikdy nemohli osedlat zcela nový vůz, který namísto válců užívá k pohonu dvojici rotorů. Příležitost tu momentálně skutečně je, jen budete muset zašátrat v kapse mnohem hlouběji. Aukční dům RM Sotheby's se totiž chystá 7. září v Londýně vydražit nikdy nejetou Mazdu RX-7 Evo, jež byla postavena na míru dnes již legendární závodní skupině B.
O tomto podniku jste dozajista slyšeli, ale stoprocentně nikoliv v souvislosti s Mazdou. Důvod je prostý - automobilka se nestihla v závodech pořádně předvést, neboť skupina B byla v roce 1987 zrušena. Vývoj vozu sice dokončen byl, nicméně značka nestihla vyrobit plánovaných 20 exemplářů. Místo toho spatřilo světlo světa jen 7 vozů, tento je jediný na této planetě v původní specifikaci.
Práce na závodním speciálu odstartovaly v roce 1984, inicioval je evropský rallyový tým Mazdy vedený Achimem Warmboldem. Ten dokonce během Rally Acropolis v roce 1985 nasadil jeden exemplář do závodu, přičemž kupé s Ingvarem Carlossonem dojelo na třetím místě. To bylo pozoruhodné na vůz, který ve srovnání s konkurencí neměl ani turbo ani systém 4x4.
Mazda RX-7 Evo používala atmosférickou jednotkou, která 300 koní posílala pouze dozadu. To možná na první pohled mohlo působit jako handicap, nicméně vůz vážil méně než tunu, byl tedy velice rychlý. Aby přitom značka dosáhla optimálního rozložení hmotnosti, byla vůči standardnímu kupé pohonná jednotka posunuta o 10 cm ke středu auta.
V této specifikaci vzniklo, jak jsme již zmiňovali, pouze sedm vozů. Jeden z nich byl navíc zničen při havárii. Zbytek plánované produkce pak zůstal pouze ve fázi nedokončených šasí, jež následně spolu s nikdy nejetým exemplářem s kódovým označením MRTE 019 odkoupil na počátku 90. let švýcarský importér. Ten pak následně nedokončenou produkci rozprodal.
Závodní speciály pro zrušenou skupinu B byly povětšinou modifikovány na závody v Rallyecrossu, nikoliv však vůz se šasí MRTE 019. Ten zůstal po nějakou dobu vystaven ve zmíněném švýcarském dealerství, než byl prodán tamnímu soukromému sběrateli. Od něj jej na počátku milénia odkoupil nový majitel ze Skandinávie, který s ním ovšem také nikdy nejel.
Zde do hry vstoupil David Sutton, nadšenec do rallye vozů, který tuto Mazdu RX-7 protáhl šestiměsíční renovací. Během ní dostala i původní grafické polepy, které po celou dobu putovaly s vozem v hnědé obálce. Mimo to Sutton objevil i špatné zapojení některých kabelů, což byl možná pravý důvod, proč vůz nemá na kontě jediný kilometr.
Nyní tedy lze počítat s prvotřídním stavem, což logicky ovlivní cenu. Stejně jako fakt, že jde o jedinou Mazdu RX-7 Evo, která zůstává věrná původním specifikacím a jež navíc nikdy nejezdila. Dražební kladívko se tedy dle našeho odhadu zastaví až na několika milionech. Pokud se tak ale nestane, pak budeme více než litovat, že jsme na aukci do Londýna nezajeli.
Tato Mazda RX-7 Evo postavená na míru Skupině B nikdy nezávodila. Na kontě nemá dokonce jediný najetý kilometr, pyšní se ovšem prvotřídním stavem a 300 koňmi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva