K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí

Tatru 613 v tak dokonalém stavu jsme už dlouho neviděli. Vznikla speciálně pro sovětskou tajnou službu, má stále dobové registrační značky i pneu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí

28.3.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tatru 613 v tak dokonalém stavu jsme už dlouho neviděli. Vznikla speciálně pro sovětskou tajnou službu, má stále dobové registrační značky i pneu.

Jakkoli jde o působivá, majestátní a technicky výjimečná auta, jsou limuzíny značky Tatra automaticky spojovány i s režimem, který se zde po 40 let pokoušel ovládat všechno včetně počasí. Z dnešního pohledu se až bizarním způsobem snažil vybudovat ráj na zemi oddělený železnou oponou od zbytku civilizovaného světa. A jak ten „ráj” vypadal, víme všichni.

Mohli jste se snažit jakkoli a stejně jste nemohli mít více, než vám někdo dovolil. Platilo to i na poli aut, kde se sice v ceníku Mototechny našlo kde co, reálně vám ale nemohlo být prodáno téměř nic. A v případě oněch Tater, které se v cenících nacházely též, to platilo dvojnásob - na tato auta nestačilo být vyvoleným, který si mohl vydělat více. Museli jste být také jedním z těch vyvolených, kterým bylo umožněno peníze za něco takového utratit - šlo o vozy určené jen pro prominenty tehdejšího režimu.

Posledním modelem zapadajícím do této komunistické škatulky byla Tatra 613, o které jsme se na našem webu zmiňovali už mnohokrát. Snažili jsme se zaměřovat hlavně na ne až tak obvyklé verze jako stylové Coupe, pohlavárský landaulet či závodní GTH, dnes ale bude řeč o zdánlivě „obyčejném” sedanu z roku 1989. On ale vůbec obyčejný není a zdaleka to není dáno jen tím, že vznikl až na samém konci existence komunistického Československa.

Vedle rozličných, režimu milých obyvatel tehdejší ČSSR byly totiž šestsettřináctky dodávány také subjektům, které měly k místnímu zřízení blízko z jiných důvodů. A jedním z nich byl sovětský Komitet Gosudarstvennoj Bezopasnosti alias tajná služba známá pod zkratkou KGB. Právě té byl dodán vůz, o kterém je dnes řeč a možná i kvůli tomu, že do konce komunistické éry SSSR tehdy zbývalo už jen pár let, přežil do dnešních dnů ve fascinujícím originálním stavu.

Nechceme nyní přemýšlet nad tím, kolik se na zadním sedadle vezlo spoutaných lidí, kteří „šli proti nám”, mrazí nakonec z jakékoli představy o tom, k čemu mohl být tento vůz svého času použit. Na práci ve službách... generálního tajemníka byl řádně připraven a vybaven mimo jiné dvěma střešními majáky s možností rychlé demontáže pro skryté operace. Je tu také skrytá siréna, skrytá možnost rychlého odpojení veškerého elektronického příslušenství či vysílačka se zvláštní anténou.

To všechno se ve voze zachovalo dodnes včetně originálních návodů k použití a servisní literatury v ruštině. Na autě jsou dokonce původní značky tajné služby a původní pneumatiky a celkově je vůz ve stavu, který se nebojíme nazvat muzejním. Aktuální majitel říká, že vůz byl pečlivě servisován samotnou KGB po celou dobu své služby, o další péči se nezmiňuje. Ale musela být příkladná, intenzivní a prokládaná jen minimem jízd - auto do dnešního dne najelo pouze 25 123 km a vypadá, jako kdyby neurazil ani desetinu z toho.

Pod kapotou je též velmi svěže vypadající, vzduchem chlazený 3,5litrový motor V8 o výkonu 200 koní, který si povídá s čtyřstupňovým manuálem. A také ten může být spolu s perfektním interiérem, nedotčeným spodkem a spoustou bezvadně vypadajících detailů váš. Vůz je prodáván v aukci na eBay bez minimální ceny a 6 dnů před jejím koncem činí aktuální cena 6 700 dolarů, tedy asi 166 tisíc Kč.

To je velmi málo a cena se zřejmě ještě bude posouvat výše, ale nemusí nutně o mnoho. Vůz se totiž během svého života dostal „na druhý konec barikády” do USA, kde je nyní takto nabízen. To může a nemusí být překážka koupi, neboť o podobně hezké 613 na prodej v Německu jsme kdysi psali a cenu něco přes 600 tisíc Kč jsme označili za ne zrovna vysokou. Pokud tady aukce skončí kdekoli hlouběji pod milionovou cenovkou, bude to skutečně dobrá koupě i s nutnými náklady na převoz zpět do Evropy. Však kolik tak pěkných 613 dnes existuje, kolik jich lze koupit a... kolik z nich má za sebou službu u KGB?


K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 1 - Tatra 613 KGB prodej 01K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 2 - Tatra 613 KGB prodej 02K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 3 - Tatra 613 KGB prodej 03K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 4 - Tatra 613 KGB prodej 04K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 5 - Tatra 613 KGB prodej 05K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 6 - Tatra 613 KGB prodej 06K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 7 - Tatra 613 KGB prodej 07K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 8 - Tatra 613 KGB prodej 08K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 9 - Tatra 613 KGB prodej 09K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 10 - Tatra 613 KGB prodej 10K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 11 - Tatra 613 KGB prodej 11K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 12 - Tatra 613 KGB prodej 12K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 13 - Tatra 613 KGB prodej 13K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 14 - Tatra 613 KGB prodej 14K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 15 - Tatra 613 KGB prodej 15K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 16 - Tatra 613 KGB prodej 16K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 17 - Tatra 613 KGB prodej 17K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 18 - Tatra 613 KGB prodej 18K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 19 - Tatra 613 KGB prodej 19K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 20 - Tatra 613 KGB prodej 20K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 21 - Tatra 613 KGB prodej 21K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 22 - Tatra 613 KGB prodej 22K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 23 - Tatra 613 KGB prodej 23K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 24 - Tatra 613 KGB prodej 24K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 25 - Tatra 613 KGB prodej 25K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 26 - Tatra 613 KGB prodej 26K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 27 - Tatra 613 KGB prodej 27K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 28 - Tatra 613 KGB prodej 28K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 29 - Tatra 613 KGB prodej 29K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 30 - Tatra 613 KGB prodej 30K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 31 - Tatra 613 KGB prodej 31K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 32 - Tatra 613 KGB prodej 32K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 33 - Tatra 613 KGB prodej 33K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 34 - Tatra 613 KGB prodej 34K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 35 - Tatra 613 KGB prodej 35K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 36 - Tatra 613 KGB prodej 36K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 37 - Tatra 613 KGB prodej 37K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 38 - Tatra 613 KGB prodej 38K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 39 - Tatra 613 KGB prodej 39K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 40 - Tatra 613 KGB prodej 40K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 41 - Tatra 613 KGB prodej 41K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 42 - Tatra 613 KGB prodej 42K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 43 - Tatra 613 KGB prodej 43K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 44 - Tatra 613 KGB prodej 44K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 45 - Tatra 613 KGB prodej 45K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 46 - Tatra 613 KGB prodej 46K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 47 - Tatra 613 KGB prodej 47K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 48 - Tatra 613 KGB prodej 48K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 49 - Tatra 613 KGB prodej 49K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 50 - Tatra 613 KGB prodej 50K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 51 - Tatra 613 KGB prodej 51K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 52 - Tatra 613 KGB prodej 52K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 53 - Tatra 613 KGB prodej 53K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 54 - Tatra 613 KGB prodej 54K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 55 - Tatra 613 KGB prodej 55K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 56 - Tatra 613 KGB prodej 56K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 57 - Tatra 613 KGB prodej 57K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 58 - Tatra 613 KGB prodej 58K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 59 - Tatra 613 KGB prodej 59K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 60 - Tatra 613 KGB prodej 60K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 61 - Tatra 613 KGB prodej 61K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 62 - Tatra 613 KGB prodej 62K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 63 - Tatra 613 KGB prodej 63K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 64 - Tatra 613 KGB prodej 64K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 65 - Tatra 613 KGB prodej 65K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 66 - Tatra 613 KGB prodej 66K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 67 - Tatra 613 KGB prodej 67K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 68 - Tatra 613 KGB prodej 68K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 69 - Tatra 613 KGB prodej 69K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 70 - Tatra 613 KGB prodej 70K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí - 71 - Tatra 613 KGB prodej 71
Tohle auto je vážně výjimečný kus historie, československé i ruské

Zdroj: eBay

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.