K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo

Nebýt pádu bývalého režimu, zřejmě bychom se s touto dodávkou na cestách setkávali pravidelně. Takto zbylo jen memento, dnes může být vaše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo

17.10.2018 | Mirek Mazal

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nebýt pádu bývalého režimu, zřejmě bychom se s touto dodávkou na cestách setkávali pravidelně. Takto zbylo jen memento, dnes může být vaše.

Období normalizace se vyznačovalo upevňováním komunismu v Československu. Socialistickému hospodářství se v první polovině sedmdesátých let relativně dařilo a v té době vznikly i Bratislavské automobilové závody, národný podnik (BAZ). První desetiletí se neslo ve znamení chaosu a nejasné koncepce. Předmětem výroby měla původně být výroba osobních automobilů a jejich autodílů, ve skutečnosti se ve starých halách na nevyhovujících strojích nedalo dosahovat patřičné kvality.

Plánované hospodářství se pak začalo otřásat v základech. Růst HDP se zpomaloval, centrálně řízené vedení nedokázalo uspokojovat potřeby obyvatel a z nejmladší výrobny osobních vozů ve střední Evropě se stalo vývojové středisko pro užitkové a nákladní vozidla. K výrobě posloužily existující díly z jiných aut, a tak i na zastaralém pracovišti mohly vzniknout nové modely. Jedním z nich byl malý nákladní automobil (MNA) nahrazující Škodu 1203 s nosností jedné tuny nebo 900 kilogramů, což bylo poznat už podle názvu. Vznikla tak dodávka MNA 900 a už první pohled jasně odhalí, z čeho vzešla - světlomety jsou zřetelně ze Škody Favorit. A další díly bychom našli v útrobách.

Postupem času se BAZ začal potýkat s existenčními problémy. Potentáti stále vymýšleli nové programy na oživení firmy a dosažení vysněných čísel produkce, ale ani automobily jako Škoda Garde nebo Praga V3S nezachránily slovenskou továrnu od úpadku. Ještě před revolucí se tak vedení ČSSR usneslo, že výrobu MNA pozastavuje na neurčito a rok 1989 znamenal pro celý projekt malého nákladního automobilu úplný konec. Pro BAZ byl hledán strategický investor, kterým se v roce 1992 stal koncern Volkswagen. Při prodeji údajně vedení VW žaslo, co dokázali dělníci v primitivním prostředí vyrobit, ale o MNA 900 už se od té doby beztak nikdo nezmínil.

Pár prototypů přesto vzniklo a občas se objeví sběratel, který nabídne podobný klenot z historie Československa. Na webu nabízejícím automobilové veterány je takový na prodej. Vznikla tím zajímavá příležitost ke koupi cenného artefaktu z trochu jiné éry existence bratislavské automobilky, než je ta dnešní.

Bílý BAZ MNA 900 z Hradce Králové vznikl v roce 1986 s motorem o výkonu 35 kW (48 koní) a podle majitele najel 100 000 km. To nebude asi úplně pravdivý a hlavně směrodatný údaj, jde o auto jako takové. Už dříve byl mikrobus nabízen k prodeji, ale dosud se zjevně nenašel správný odvážlivec. Teď je k mání znovu a prodávající by za něj rád dostal 200 000 Kč.

Jedná se o prototyp vyrobený přímo v BAZ jako první model ze čtyřkusové série. Je osazený motorem z Škoda Favorit a převodovkou převzatou Škody Rapid. Koroze se prý týká jen povrchu, jinak je lak popraskaný na více místech, jak je vidět na fotkách níže. Na převoz nákladu už to asi nebude, ale pokud hledáte něco opravdu výjimečného do své sbírky československých aut, vzácnější stroj hned tak nenajdete.


K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 1 - BAZ MNA 900 1986 prodej 01K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 2 - BAZ MNA 900 1986 prodej 02K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 3 - BAZ MNA 900 1986 prodej 03K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 4 - BAZ MNA 900 1986 prodej 04K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 5 - BAZ MNA 900 1986 prodej 05K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 6 - BAZ MNA 900 1986 prodej 06
Takto čeká první ze čtyř vyrobených MNA 900 na svého kupce

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 7 - Prototypy Skoda cesky sberatel 19K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 8 - Prototypy Skoda cesky sberatel 20K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 9 - Prototypy Skoda cesky sberatel 21K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 10 - Prototypy Skoda cesky sberatel 22K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 11 - Prototypy Skoda cesky sberatel 23K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 12 - Prototypy Skoda cesky sberatel 24
Nejspíše tentýž MNA 900 byl k mání už dříve, tehdy ho nikdo nechtěl

K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 13 - BAZ MNA 900 1986 prodej 07K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 14 - BAZ MNA 900 1986 prodej 08K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 15 - BAZ MNA 900 1986 prodej 09K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 16 - BAZ MNA 900 1986 prodej 10K mání je vzácný prototyp náhrady Škody 1203. I vedení VW nad ním žaslo - 17 - BAZ MNA 900 1986 prodej 11
A takto hezky vypadá v plné své kráse jako muzejní exponát

Zdroj: Ráj veteránů

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.