Reklama

K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí

Dodnes patří jejich tvůrci a dodnes berou dech. Člověk by čekal, že si je nechá, teď je ale nabídl k prodeji. To aby se svou značkou konečně prorazil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí

18.8.2018 | Petr Prokopec

Dodnes patří jejich tvůrci a dodnes berou dech. Člověk by čekal, že si je nechá, teď je ale nabídl k prodeji. To aby se svou značkou konečně prorazil.

Automobilku Vector Motors založil Gerald Alden „Jerry“ Wiegert v roce 1971. Šlo přitom o vůbec první americkou odpověď na evropskou ligu supersportů zastoupenou hlavně značkami Ferrari a Lamborghini. Její ambice nicméně nebyly zcela naplněny činy, zpočátku bylo totiž možné nalézt tuto společnost jen na autosalonech, kde se předváděla pouze s koncepty. První produkční vůz tak dorazil až v roce 1989, ani ten ovšem nezaznamenal pronikavý úspěch..

Model W8 měl docela dobře nabito, pod kapotu dostal sedmilitrový osmiválec s 634 koňmi a 880 Nm točivého momentu. To jsou více než působivá čísla i dnes, před třiceti lety ale budila nemalé pozdvižení. Zvláště když značka dále tvrdila, že vůz zvládne zrychlit na stovku za 3,9 sekundy a maximálně pokoří 389 km/h. Této mety přitom testovací prototyp skutečně dosáhl.

Ve výsledku tedy není překvapivé, že Vector W8 si objednal i tehdy nadmíru populární tenista Andre Agassi. Ten ovšem nakonec nechtěl příliš akceptovat skutečnost, že vůz je vyráběn ručně a jeho dodání tedy zabere o trochu delší čas. Od automobilky si jej proto vyžádal ještě před dokončením, přičemž měl souhlasit s tím, že jej pouze vystaví, ale nebude ho řídit. Své slovo bohužel nedodržel.

Následovalo tedy nevyhnutelné, vůz se na silnici začal potýkat s technickými problémy. Ač šlo přitom o tenistovu chybu a Vector dokonce Agassimu vrátil veškeré peníze, negativní publicita se nakonec obrátila pouze proti automobilce. Ta tedy nakonec vyrobila jen 22 exemplářů, z čehož pouze sedmnáct zamířilo do běžného prodeje. Agassiho vůz je jedním z nich, nakonec byl přeprodán někomu jinému.

Wiegert měl v dané době již připravené další lákadlo, a sice kupé Avtech WX-3 a roadster Avtech WX-3R. V obou případech šlo o evoluci předchozího modelu, jež ovšem mohla být objednána také s osmiválcem vyladěným na neskutečných 1 210 koní. Vůz se ukázal v roce 1993 na autosalonu v Ženevě, kde sklidil zasloužený potlesk. Ten ale nečekal Wiegerta po návratu domů.

Ve stejné době, kdy byl zakladatel automobilky na motor show, převzala indonéská společnost Megatech kontrolní balík akcií. Wiegert byl následně požádán, aby předal novým majiteům veškeré pravomoce a následně byl z automobilky vyhozen. Vector se následně přesunul na Floridu, a jelikož de facto spadal pod Lamborghini, došlo k nahrazení amerického osmiválce italským dvanáctiválcem.

Ani tato éra automobilky však nebyla úspěšná, do konce roku 1999 tak vzniklo jen čtrnáct kusů modelu M12, což bylo jméno pro produkční verzi zmiňovaného kupé WX-3. Vector tak začal mířit do propadliště dějin, přičemž pozůstatky firmy odkoupila společnost American Aeromotive. Za tou stál právě Wiegert, který se tak oklikou vrátil zpět ke kormidlu. Firmu pak přejmenoval zpět na Vector.

Momentálně tato značka plánuje velkolepý návrat, a to s kupé, které má pokořit metu 500 km/h. Dosáhnout by toho mělo za pomoci desetilitrového osmiválce, nicméně kromě něj firma zvažuje také použití osmiválcové hybridní jednotky. Ať se ovšem rozhodně jakkoliv, motor by měl být obklopen karbonovým šasí a kompozitní karoserií.

Aby ovšem Wiegert mohl dokončit vývoj, potřebuje peníze. A právě zde se dostáváme takříkajíc k jádru pudla. Firma se rozhodla, že prodá prototypy kupé WX-3 a roadsteru WX-3R. Jde přitom přesně o ty samé exempláře, které byly vystaveny v Ženevě a dodnes ji patří. Každému má pod kapotou bublat motor V8 twin-turbo s 1 000 koňmi, což stejně jako jejich vizuální pojetí ohromuje i dnes.

Zatímco před třiceti lety firma za jeden exmplář požadovala 850 tisíc dolarů (cca 19,2 milionu korun), momentálně jsou oba prototypy prodávány společně za 3,5 milionu dolarů (79,1 mil. Kč). Vector ovšem hodlá s novým majitelem sepsat až dvouletou opci týkající se případného zpětného odkupu. Argumentuje však finančním bonusem.

Jinými slovy, aktuálně se tedy můžete stát majiteli dvou výjimečných vozů a zároveň také investory pomalu již legendární značky. Otázkou samozřejmě zůstává, zda ta po takřka padesáti letech své existence nakonec opravdu prorazí či nikoliv. I kdyby se tak ale nestalo, my maximálně skončíte se dvěma prototypy, jejichž hodnotu dle Wiegerta nelze vyčíslit penězi.

K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 1 - Vector WX-3 prototypy na prodej 01K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 2 - Vector WX-3 prototypy na prodej 02K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 3 - Vector WX-3 prototypy na prodej 03K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 4 - Vector WX-3 prototypy na prodej 04K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 5 - Vector WX-3 prototypy na prodej 05K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 6 - Vector WX-3 prototypy na prodej 06K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 7 - Vector WX-3 prototypy na prodej 07K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 8 - Vector WX-3 prototypy na prodej 08K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 9 - Vector WX-3 prototypy na prodej 09K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 10 - Vector WX-3 prototypy na prodej 10K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 11 - Vector WX-3 prototypy na prodej 11K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 12 - Vector WX-3 prototypy na prodej 12
Pokud se chcete stát majitelem dvou vzácných prototypů značky Vector a zároveň firemním investorem, máte nebývalou možnost. Nejhůře skončíte jako vlastník kupé a roadsteru

K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 13 - Vector W8 interier historie 22K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 14 - Vector W8 interier historie 23K mání jsou vzácné prototypy jednoho z nejfuturističtějších aut dějin, i teď ohromí - 15 - Vector W8 interier historie 24
Auta značky Vector proslula nejen svou technikou, ale také mimořádně futuristickými interiéry. Toto je skutečně vnitřek auta z počátku 90. let, v tomto případě modelu W8

Zdroj: DuPont Registry

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše