Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Karl Lagerfeld je mrtev. Za svého života navrhl i několik aut, změnil historii BMW
20.2.2019 | Petr Prokopec
Jeho přispění světu módy je obecně známé, ne každý ale ví, jak blízko měl k autům. Ne ovšem tak, že by je sbíral, i ta spíše navrhoval, mimo jiné stál u zrodu divize BMW Individual.
Včera se do módního nebe odebral slavný německý návrhář a fotograf Karl Lagerfeld. Proslul zejména jako kreativní ředitel značky Chanel, přičemž tuto pozici zastával nepřetržitě od roku 1983 až do své smrti. I díky tomu objevil řadu topmodelek, z nichž mnohé mu zapózovaly i ve chvíli, kdy fotil známý kalendář pro pneumatikářskou společnost Pirelli. To ovšem nebyl jeho jediný průnik do světa automobilů, i když na rozdíl třeba od Ralpha Laurena se z něj nestal sběratel.
Lagerfeld se ovšem na druhou stranu do automobilové historie zapsal daleko více než jeho kolega vlastnící mimo jiné jedno ze čtyř vyrobených Bugatti Type 57 Atlantic. Stál totiž u zrodu divize BMW Individual, když si v roce 1992 objednal řadu 7 generace E32 s řadou specifických přání. Lagerfeld nebyl člověk, kterému by si automobilka dovolila říci ne, a tak jej přizvala do tvůrčího procesu. Odstartovala tím téměř dekádu dlouhou spolupráci, během níž vzniklo i individualizační oddělení, které dnes chápeme jako něco samozřejmého.
Jak jsme již zmínili, prvním společným dílem byla sedmičková limuzína generace E32, konkrétně pak verze 750iL, která se pod kapotou pyšnila pětilitrovým dvanáctiválcem o výkonu 299 koní. Na ten samozřejmě Lagerfeld ani nesáhl, v případě karoserie se však zasadil o dvoubarevné lakování, kdy boky vozu jsou černé a prostředek šedý. Tyto odstíny odděluje modrá linka, kromě jednotlivých panelů se navíc objevují i na litých kolech z BMW M5.
Interiér dostal čalounění jemnou bílou kůží. Společnost jí dělají dřevěné dekory se specifickým motivem, počítat je možné také s vrcholnou výbavou. Do té se nastěhovala i chladicí schránka na šampaňské a dvě křišťálové flétny či třeba duální klimatizace. Tyto dnes již relativně běžné prvky byly před takřka třiceti lety unikem, i proto vrcholná řada 7 stála více než dvojnásobek toho, co si BMW účtovalo za základní 730i.
Přesunout se můžeme o kus dále, opětovně k modelu 750iL. Tentokráte však již jde o novější generaci E38, která již nesla název divize Individual přímo v názvu. Lagerfeld pět let po zrodu originálu opět použil dvoubarevný lak karoserie, tentokráte spojil stříbrnou metalízu a červené boky. Dovnitř se nastěhovala kůže Nappa ve vanilkovém odstínu. Tento vůz ale tak trochu, hlavně kvůli svému nástupci, zapadl.
Vůbec největší otisk v automobilové historii Lagerfeld zanechal se svou třetí a poslední kreací. Opět u toho byla značka BMW, znovu se pak jednalo o generaci E38. Tentokráte se v centru dění ocitla vzácná luxusní varianta L7, která vznikla pouze v 899 exemplářích. Oproti běžné prodloužené limuzíně byla protažena ještě o dalších 25 centimetrů, což nakonec zvedlo celkovou délku na tehdy enormních 5,37 metru.
BMW vyrábělo provedení L7 v letech 1997 až 2001, ovšem pouze během posledních dvou let byla vybavena skleněnou přepážkou dělící řidiče a VIP cestující. Návrhář sáhl právě po verzi z roku 2000, které stejně jako svým dvěma předchozím kreacím dodal dvoubarevný lak. Užití dvou odstínů však tentokráte nebylo tak křiklavé, dvojici tvořily odstíny Chestnut Brown Metallic a Gold Orange Metallic.
Ve zlatohnědém duchu se nese rovněž interiér, který nelze nazvat jinak než přehlídkou luxusu. Kromě záplavy kůže Nappa a dřevěných dekorů zde přitom máme i schránky na papírové kapesníčky ve dveřích či dokonce zabudovaný sejf. Vůbec poprvé je přiznána i kolaborace s Lagerfeldem, na výklopných stolících se objevilo jeho jméno. Samozřejmostí byl chladicí box, zábavní systém a dnes již přežitý fax.
Stejně jako předchozí provedení 750iL Individual dostala i varianta L7 pod kapotu dvanáctiválec. Jeho objem však vůči generaci E32 narostl na 5,4 litru, výkon pak povyskočil na 326 koní. Zatímco běžná prodloužená řada 7 s ním zvládala sprint na stovku za 6,6 sekundy, u provedení L7 se čas natáhl o čtyři desetiny. Stále se však jedná o působivou dynamiku, i dnešním pohledem, zvláště u 2,5tunového luxusního kolosu.
Ani tím Lagerfeldova „kariéra“ v automobilové branži neskončila, slavný návrhář později spolupracoval i s Volkswagenem, Opelem či Rolls-Roycem při úpravách a focení vozů těchto značek. V případě druhé zmíněné u toho byla i jeho kočka Choupette, kterou miloval nadevše a dokonce v roce 2013 prohlásil, že by si ji vzal, pokud by to bylo legální. Lagerfeld se zkrátka při zemi nedržel v žádném ohledu, minimálně v případě BMW ale svými požadavky inspiroval celou automobilku ke změně uvažování, která ji dnes přináší jistě nemalé peníze navíc.
První kolaborací BMW a Karla Lagerfelda byl model 750iL generace E32
Obdobný dvoubarevný lak užil návrhář i pro BMW 750iL Individual E38...
...do stejné generace patří i extra prodloužené provedení L7, to již pod hlavičkou divize BMW Individual, která vznikla z jeho popudu
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis