Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dva nejtypičtější prvky interiérů výkonných Golfů mají pozoruhodnou historii
11.10.2019 | Petr Miler
Jsou to dnes legendární poznávací znaky legendárního auta, které budou známé kde komu. Víte ale, kde má typický vzor sedaček Golfu GTI a jeho hlavice řadičky ve tvaru míčku svůj původ?
Pro Volkswagen Golf GTI jsou ikonické dvě věci, tedy krom faktu, že je sám ikonou svého druhu. Jde o charakteristický pléd s červenými linkami na sedačkách a hlavice řadicí páky manuální převodovky s ďolíčky jako na golfovém míčku. Tyhle dva prvky nemá, nebo aspoň donedávna neměl, žádný jiný Golf, výkonná verze GTI je naopak měla většinou a v posledních generací je má vždy.
Pokud jste někdy přemýšleli nad tím, kde se vzaly, máme odpověď. Jejich autorkou je Gunhild Liljequist, vyučená malířka porcelánu a první žena, která pracovala pro Volkswagen jako designérka. Nastoupila v roce 1964 a pracovala u VW až do roku 1992. A jedním z jejích úkolů bylo navrhnout specifické prvky interiéru prvního Golfu GTI.
Vzor golfového míčku na hlavici řadicí páky byl její nápad, který byl zpočátku zesměšňován. Ale nakonec se do finálního GTI dostal a ač se i poté setkal s kritikou, nakonec se stal jeho neodmyslitelnou součástí. Je i v současném Golfu GTI a je zatraceně jisté, že bude i v tom příští. Stejně jako plédový vzor na látkových sedačkách, který má v katalogu jméno „Clark”. I tento název pochází z její hlavy.
„Inspirací pro mě byly cesty po Velké Británii a vždycky se mi tam líbily kvalitní látky s křížovými vzory. Tehdy jsme vytvářeli sportovní Golf, o kterém ještě nikdo nevěděl, takže jsem k úkolu přistoupila z pohledu sportovnosti. Černá barva sportovnost vyjadřovala, ale chtěla jsem i nějaké barvy a kvalitu. Dá se tedy říci, že v Golfu GTI je element britské sportovnosti,” vysvětluje dnes paní Liljequist.
Ne všechny Golfy měly v interiéru tohle čalounění. V moderní době byla jeho tradice obnovena pro GTI páté generace, které bylo ve srovnání s trochu nudnou čtvrtou generací velkým zlepšením a důkazem pro fanoušky, že se z GTI nestává parodie na hot hatch. Pléd „Clark” zůstává v ostrých Golfech dodnes a podle nás to je dobře. Nakonec i s onou „golfovou řadičkou” se navzdory očekávání mnohých pracuje velmi příjemně.
Gunhild Liljequist je od roku 1991 v důchodu. U VW pracovala 27 let
Toto je originální provedení její golfové řadičky
Vzor na sedadlech a hlavice řadicí páky ve tvaru golfového míčku jsou poznávacími znameními Golfu GTI dodnes
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda