Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Kombík Ferrari není mýtus, praktický supersport musel mít sultánův bratr
17.2.2019 | Petr Miler
Kdybyste se byli bývali zeptali Enza Ferrariho, jestli by někdy postavil kombík, jistě by odpověděl zapřísáhle: „Ne!” I pro něj ale existovali zákazníci, kterým se takové slovo zkrátka neříká.
Brunejský sultán Hassanal Bolkiah je známý svými obrovskými sbírkami automobilů, ve kterých se najdou i unikátní Ferrari. Jeho bratr, princ Jefri však má vkus očividně ještě vyhraněnější. Pokud jste totiž někdy slyšeli o kombíku Ferrari 456 GT Venice, je to právě Jefri Bolkiah, který takovýto stroj chtěl. A nebylo to jediné unikátní Ferrari 456, které z jeho popudu vzniklo.
Zatímco moderní Ferrari FF či dnes GTC4Lusso se dá označit za shooting brake, 456 GT Venice je skutečně kombíkem. Má pětidveřovou karoserii a byť v něm nelze očekávat přehršel místa, nepraktické opravdu není. Už výchozí model 456 je čtyřmístný, kombíku navíc přibyl prodloužený rozvor a jinak tvarovaná střecha. Ani objem zavazadelníku si asi nespojíte s pojmem „kombi”, jak mu rozumíme v českých luzích a hájích, možná ale proto dostalo název podle města Benátky - ani tam občas není k hnutí...
Technicky je tento stroj stále Ferrari 456, pod kapotou tedy pracuje vidlicový dvanáctiválec, který z objemu 5,5 litru na zadní kola posílá 442 koní a 550 Nm. Je to motor označený jako Tipo M116B a válce svírají úhel 65°; tento motor je odvozen z šestiválce v Dinu, nikoliv z „šedesátistupňového” dvanáctiválce ve Ferrari 412, předchůdci modelu 456. V případě kombíku Venice je spojen s automatickým čtyřkvaltem. Sériové auto vážilo asi 1,7 tuny, tato zakázková stavba však bude jistě těžší.
Auto oficiálně Ferrari je není. Přímo v automobilce nevzniklo, když se ale na Enza Ferrariho obrátil Jefri Bolkiah s požadavkem na kombík, Enzo si jej nedovolil odmítnout, na to pro něj objednávky sultánovy rodiny byly příliš důležité. Jefriho tak poslal do studia Pininfarina a svolil k tomu, aby vůz dále nesl logo a jméno Ferrari. Slavná karosárna podobné požadavky realizovala ráda a byla si zjevně dobře vědoma toho, kdo před ní stojí. Zvolila si tak tvrdé podmínky - auto postaví, ale jen když si jich sultánův bratr objedná minimálně sedm. Bolkiahovi by jistě stačilo jedno, ale aby ho měl, vzal i zbylých šest. A tak si jich u Pininfariny skutečně objednal sedm naráz.
Všechna dostala označení GT Venice, ale ne všechna jsou to kombíky, tak moc pro praktická auta princ asi zase nehořel. Existují tedy také čtyřdveřové sedany a minimálně jeden dvoudveřový kabriolet, kterému se na rozdíl od ostatních dvou karosářských variant dostalo velmi zajímavého redesignu oblasti zadních světel. Lze v nich spatřit lehký náznak božského konceptu Pininfarina Rossa, který se světu ukázal až v roce 2000.
Sultánův bratr si nicméně vyzvedl jen šest objednaných automobilů. Za každý zaplatil údajně 1,5 milionu dolarů, což odpovídá dnešním asi 34 milionům korun. Kam putoval ten sedmý, nevíme, ale není vyloučeno, že to je právě ten kousek, který bývá spatřen v Londýně. Kolemjdoucí mohou vidět stříbrné kupé s béžovým interiérem a volant samozřejmě vpravo, jako u všech sedmi zakázkových 456 - v Bruneji se jezdí vlevo. Také je ale možné, že tento stroj patřil k oněm šesti skutečně vyzvednutým a že byl později prodán právě do Anglie.
V každém případě se ale můžeme na tento stroj díky kamerám v mobilech a internetu můžeme podívat i my, a to nejen na videu, ale i na fotografiích, na kterých je kromě stříbrného londýnského kousku vidět ještě jeden, modrozelený, který podle některých indicií také jezdí anebo někdy v minulosti jezdil po britských ostrovech. Údajně existuje také varianta s odnímatelnou střechou typu targa, jak už to ale u aut ze sultánovy rodiny bývá - o detaily je nouze...
Elegantních kombíků není moc, ale zakázkové Ferrari 456 GT Venice k nim jistě patří
Také existuje nejméně jedno kabrio...
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 45 minutami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 4 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda