Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tyhle koncepty aut slibovaly příliš mnoho. Do výroby šel odvar, nebo vůbec nic
27.5.2015 | Petr Miler
Automobilky mají ve zvyku představit nějaký nový model nejprve jako studii a tím lákat na sériovou verzí. Někdy ale prostě slibují příliš.
Docela často se stává že automobilka představí nějaký koncept, který všechny nadchne - jak novináře, tak i laickou veřejnost. Všichni si přejí, aby se dané auto dostalo do série v co nejméně změněné podobě. U řady věcí to je nemyslitelné, další spoustu shodí ze stolu legislativa. Ale občas se to přece povede - alespoň tak, jak to reálně jde.
Dost často ovšem nikoliv a jen limity nastavené praktickou použitelností či regulacemi z toho vinit nelze. Řada konceptů může jít do série skoro tak, jak jsou představeny, ale nestane se to, ani zdaleka. Někdy za to mohou finance - vyrábět některé tvarově komplikované věci je příliš drahé -, jindy nedostatek odvahy a někdy také jen nešťastný marketing. Ony koncepty, které vídáme na autosalonech, totiž nezřídka vznikají nikoli jako předzvěst něčeho, co může být, ale jako lákadlo na něco, co automobilka dávno má.
Vývoj auta je otázkou mnoha let a pokud někdo ukazuje koncept půl roku nebo rok před zahájením výroby, dávno v tu dobu ví, jak bude vypadat sériové provedení. Pokud výrobce ukáže něco podobného, třeba i z počátku vývoje, je to v pořádku. Ale pokud předvede jen nakašírovaný nesmysl, o jehož výrobě nikdy ani neuvažoval, je to špatně.
I takové případy najdete mezi níže vybranými koncepty aut, která v uplynulých dekádách slíbily daleko víc, než pak sériová verze dodala. A snažili jsme se vybrat opravdu ty, kde je kontrast mezi často rádoby-koncepční a produkční verzí nejpatrnější či nejbolestivější. Jestli by bylo lepší, kdyby tyto vozy zůstaly jen koncepty, se můžeme přít, na každý pád tady automobilky mohly udělat víc, ve svém vlastním zájmu. Pochopitelně, podobných případů je v obecné rovině nespočetně, skoro každý koncept slíbí více, než pak sériová verze dodá, ne vždy jsou ale rozdíly takto markantní.
1. Alfa Romeo Brera
Když se v roce 2002 objevil koncept Alfy Romeo Brera, fanouškům se podlomila kolena. Poprvé, když ji spatřili, a podruhé, když se dozvěděli, že pod kapotou je čtyřsetkoňová V8 a poháněná jsou zadní kola. Za tři roky se objevila sériová verze, která byla pořád nádherná, spousta úžasných vzhledových detailů ale byla prostě pryč a základní proporce doznaly podstatných změn.
Technicky totiž vůz sdílel platformu se sedanem, 159, takže měl vpředu napříč umístěné motory s pohonem předních nebo všech kol. Zklamání bylo obrovské, tím spíš, že pod kapotou sice byla V6, ale nikoliv Busso - byla to jednotka od GM, která brala hodně paliva a starala se o málo dynamiky. Zájem či spíše nezájem zákazníků odpovídal. Brera se stala propadákem a dokonce se říká, že automobilka nechala po skončení výroby 180 úplně nových, neprodaných kusů s nástupem emisní normy Euro 5 sešrotovat. Protože motory plnily Euro 4 a nikoho nenapadlo je poprvé registrovat včas, beztak by je nikdo za rozumnou cenu nekoupil...
2. BMW Concept CS
Když se Concept CS prvně objevil v roce 2007, nebyl možná prvoplánově krásný, ale byl nesmírně elegantní a s výrazem tak zlým, že kdokoliv by tohle auto spatřil ve zpětném zrcátku, okamžitě by se klidil z cesty. Byla to předzvěst řady 6 Gran Coupé a ta, byť také krásná a elegantní, je „jen” řadou 6 s párem dveří navíc.
U jiných automobilek by možná zklamání nebylo přílišné, BMW má ale ve zvyku ukazovat světu buď koncepty toho, co nikdy nevyrobí, nebo auta, která se v minimálně pozměněné podobě dostanou do výroby. Toto nebyl ani jeden z těchto případů a nadšení to nevzbudilo - ani o šestkové Gran Coupé nebyl velký zájem.
3. Chrysler 300
V roce 1990 měl Chrysler čerstvě na stole desetiválcový supersport jménem Viper. Jeho platformu prodloužil o 71 cm a vyrobil na ni novou, čtyřdveřovou karoserii. Motor osadil čtyřstupňovým automatem a výsledek představil světu v roce 1991 jako 300, pokračování legendární řady „Letter cars” z 50. a 60. let.
V roce 1998 se objevilo pokračování „Letter cars” v sériové výrobě - byl to Chrysler 300M. V žádném případě špatné nebo ošklivé auto, ale pořád to byla předokolka na platformě LH, sdílené se spoustou dalších aut. Koncept 300 z roku 1991 nebyl přímo předzvěstí sériové 300M, byl nápadem na pokračování „Letter cars”, který se 300M s menším odstupem času snažil naplnit. A nezvládl to podle očekávaní.
4. Kia Sportspace
Ženevský autosalon v roce 2015 byl svědkem odhalení konceptu kombi-verze současné Kie Optima. Vypadal, jako by měl vpředu nejméně V6 a náhon na zadní kola, ale ve skutečnosti to byl hybrid s dieselovou 1,7. Tak či onak byl vizuálně úchvatný, hýřil agresí i originalitou.
Sériová Optima SW proti němu vypadá jako další obyčejný rodinný kombík a nic víc. Sama o sobě je na poměry kombíků elegantní a designově zajímavá, ale ve srovnání se Sportspace to je nuda. Přitom na Sportspace nebylo nic, co by nešlo vyrobit.
5. Subaru WRX Concept
Tenhle vůz jsme kdysi obdařili titulkem „budoucí WRX do detailu”, to jsme ale nevěděli, jak moc bude ono budoucí WRX jiné. Z konceptu agresivita kapala a poměr plechu dveří ku oknům byl blíž BMW řady 6 než rodinnému sedanu. Bylo to jedno z nejkrásnějších Subaru, které svět kdy viděl, což o pozdějším sériovém WRX, resp. WRX STI lze říci také. Ale jen se skřípěním mezi zuby a s ohledem na to, že designová laťka je u téhle značky nasazena opravdu nízko.
Jistě, není to ošklivé auto a především to není vůz, který by si člověk kupoval pro jeho „krásné oči”, koncept ale sliboval tolik... Zvlášť když je WRX od té doby samostatným modelem, mohla se automobilka odvázat víc - marketingovém oddělení totiž jen smazali jméno Impreza, to bylo vše.
6. Suzuki Kizashi
„Velké Suzuki” byl mimo Grand Vitaru vždycky oxymorón. V roce 2008 se ale objevil třetí koncept s názvem Kizashi. Byl to sedan, který byste na Suzuki ani netipovali, kdyby neměl na nose logo. Byl zajímavý, byť by asi neoslovil příliš široké publikum.
Sériové Kizashi vypadalo víc jako normální auto, takže bylo nudnější, ale zároveň pořád příliš divné na to, aby si ho lidé kupovali alespoň tak, aby se dočkal nástupce. Nic takového se také nestalo a po této zkušenosti pochybujeme, že se Suzuki znovu vydá stejným směrem. Škoda, možná stačilo neošidit design...
7. Škoda Vision C
Když se před čtyřmi lety v Ženevě představila Škoda Vision C, měli jsme ji my - a nejen my - za předzvěst čtyřdveřového kupé, tak elegantně její základní linie působily. A nešlo tu jen o ně, podívejte se na spoustu dalších detailů od pojetí světel až třeba po bezrámová okna.
Nic z toho se do výroby nedostalo, výsledkem byla „jen” třetí generace Škody Superb. To je sice jedna z nejhezčích škodovek vůbec a nemáme důvod si na ni stěžovat, Vision C ale sliboval mnohem víc a splnil z toho opravdu jen málo.
Bonus: Škoda Tudor
Do tohoto seznamu jsme chtěli dát pouze koncepty, které se dostaly do sériové výroby a pozoruhodný jsou kontrastem mezi studií a produkční verzí. Pak pochopitelně existuje ještě spousta konceptů, které výrobu vůbec nepoznají a za všechny tu chceme zmínit jeden. A nejen proto, že šlo o Škodu či velmi vřele přijatou Škodu, ale také kvůli tomu, to nebylo žádné šíleně futuristické lunární vozítko.
Docela produkčně vyhlížející elegantní červený grand tourer přinesl Ženevský autosalon v roce 2002. Říkal si Škoda Tudor a byl založený na Superbu první generace, jenže vypadal mnohem lépe a mohl nabídnout více lidem, kteří nepotřebují zadní pár dveří. Do sériové výroby se mohl dostat celkem snadno, sliboval ale tehdy více, než Škoda vůbec slíbit mohla, nikoli však designem či technikou - ve strukturách koncernu VW to byla už tehdy racionálně orientovaná značka a nic jako velké kupé do jejího portfolia prostě nezapadalo.
Tehdejší šéf Škody Vratislav Kulhánek dnes vzpomíná: „Ještě než samotný autosalon začal, vedení koncernu si muselo stánek převzít. Tehdy jsem zavolal Dr. Piëcha, aby se k nám šel podívat. Vlezli jsme tam, odhrnuli záclonu a tam stálo červené kupé. Jeho odpověď byla naprosto jasná: ‚Příliš krásné pro Škodu!‘” A bylo po Tudoru. Škoda ho jinak vyrábět mohla, i u VW ji zbylé koncepty většinou prošly. Z tohoto ale nebylo nic a snad od začátku musela vědět, že na „koncernovou Škodu” je takový model zkrátka moc...
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva