Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jedinečná jízda s koncepty od Peugeotu
29.7.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Pohledem pod pokličku francouzským konstruktérům a designérům se může chlubit málo lidí na planetě. My jsme se stali na jedno příjemné odpoledne jednimi z nich a chceme se s vámi podělit o zážitky za volantem s vozy, existujícími pouze v jednom jediném exempláři !
Malý testovací okruh s klopenou tříproudovou dráhou nedaleko Paříže byl místem setkání s budoucností a představami francouzských designérů, které se dříve či později objeví v podobě sériových vozů nebo jejich součástí. V každém případě, pokud se máte možnost s podobným vozem svézt nečekejte od něj dokonalost a propracování do posledního detailu, ale spíše originální přístup k použití některých materiálů a v případě francouzského Peugeotu elegantní linie karoserie, které jsou ostatně vlastní jeho běžné produkci. Do uzavřeného testovacího okruhu nám francouzská značka přivezla hned několik dech beroucích koncepčních vozů představených od roku 2000, které v rámci světových autosalonů posledních osmi let měli za úkol především pozvednout image nebo rovnou poodhalit podobu budoucích sériově vyráběných vozů.
K takovým například patřil i pro nás jeden z nejzajímavějších modelů, studie kupé 308 RC Z, se kterou jsme se měli možnost krátce svézt a jejíž sériová podoba na sebe nenechá dlouho čekat (představí se letos na podzimním autosalonu v Paříži). Usednutí do jedinečného exempláře s cenou několika set tisíc eur v nás budí respekt, jsme však ujištěni, že se nám ani vozu nic nestane. Maximum na trati je totiž nějakých 80 km/h. Pod přední kapotou je výtečný motor 1,6 THP (218 k), který se osvědčuje i v současně vyráběné řadě 308, takže technika je zde opravdu blízko k realitě a my si můžeme v pohodě vychutnat sérii ostrých zatáček a těšíme se na sériový vůz.
Nyní se ale přesuňme zpátky do roku 2002. Peugeot tehdy předvedl dvě studie RC a černé i červené kupé s uspořádáním 2+2, které teď stojí před námi. Usednutí do nízkého kokpitu červeného vozu, který má za zadními sedadly umístěn motor 2,2 HDI FAP (175 k, 400 N.m) je malým zážitkem. Kolega mi totiž musí přidržet vzhůru výklopné boční dveře. Díky automatizované šestistupňové převodovce se lehce rozjíždíme a jen si vychvalujeme díky zajímavě tvarovanému čelnímu oknu prosvětlení interiéru. Jízdní vlastnosti těchto dvou studií, které mají již najeto poměrně dost kilometrů (červený 9500 a černý 5000 km), by se dali přirovnat asi nejblíže k jízdě s Lotusem Elise, přičemž mohutný točivý moment červeného RC svádí k neustálému zrychlování, černý exemplář je totiž poháněn zážehovým motorem 2,0 16V (180 k/202 N.m), který musíte přeci jen více vytáčet.
Po krátké pauze a občerstvení si přilehlé zahradě nemůžeme nevšimnout staticky vystavených studií 607 Féline (Ženeva 2000) a HOGGAR (Ženeva 2003). Nemůžeme se vynadívat na futuristické tvary karoserie konceptu 607 Féline. Tento vůz se vyznačuje použitím jedinečných technologických inovací zejména v oblasti nastupování. Jeho dvoje dveře zajíždí do předních blatníků, čelní sklo je výsuvné a kabina vzadu výklopná. Pod přední kapotou je pak ukryt zážehový vidlicový šestiválec 3,5 l (210 k) spojený se samočinnou převodovkou. Neméně zajímavým je však i extrémně působící Peugeot HOGGAR. Po technické stránce zaujmou dva motory HDI s fitlry pevných částic FAP (umístěné vpředu a vzadu), které dávají dohromady největší výkon 2x180 k, tedy 360 koní, přičemž točivý moment je ohromných 800 N.m a na kola přední a zadní nápravy jej převádí dvojice šestistupňových automatizovaných převodovek. Design tohoto otevřeného dvoumístného automobilu pak uchvátí mnoha zajímavými detaily.
Dále je tu studie 908 RC, která přináší zatím nejkomplexnější zpracování luxusu v pojetí Peugeotu. Jak Již sám název napovídá, studie má hodně společného se závodním speciálem. Jeho celková koncepce s motorem vzadu je vysloveně supersportovní, ovšem interiér nabízí plné pohodlí čtyřem osobám na samostatných anatomicky tvarovaných křeslech. Na evropské poměry gigantické rozměry s délkou 5123 mm, šířkou přes zrcátka 2154 mm a rozvorem náprav 3150 mm dovolují i při výšce jen 1370 mm vytvořit nadstandardní prostor pro posádku. Hladké čisté linie boků tříprostorového vozu jsou podtrženy absencí klik dveří a originálně působí tvar předního skla. Celková plocha zasklení Peugeotu 908 RC dosahuje 3 m2. Technicky je 908 RC na výši stejně jako vzhledově. O pohon supervozu se stará vznětový závodní motor V12 100° o objemu 5,5 litru, který s přeplňováním dvěma turbodmychadly a čtyřmi ventily na válec dává fantastický výkon přes 700 koní a točivý moment zničujících 1200 N.m. Tyto hodnoty jsou nezbytně nutné, protože motor je vyvinut pro účast závodní verze 908 ve vytrvalostní sérii Le Mans .
Nyní na nás čeká zážitek velký jako vůz do kterého nasedáme. V roce 2004 na domácím autosalonu v Paříži představil Peugeot obrovské kupé 907 s šestilitrovým dvanáctiválcem za přední nápravou (jsou to v podstatě dva spojené šestiválce) o výkonu rovných pěti stovek koní. Tvary dvoumístné karoserie tohoto lva charakterizují asi nejlépe slova jako čistota, ušlechtilost a nadčasovost. Zajímavým detailem kupé 907 je na přední kapotě průhled, kterým se na odiv okolí staví dvanáct sacích hrnků pohonného agrergátu. Jízda s tímto vozem je plná emocí a i když nemůžeme přímo sedět za volantem, alespoň na místě spolujezdce si uvědomujeme sílu dvanáctiválcového srdce, které svůj výkon převádí přes šestistupňovou automatizovanou převodovku na zadní kola, stejně jako úctyhodný točivý moment 620 N.m. I já se tedy na přilehlé trati je držím, naslouchám řevu motoru a vnímám zajímavě tvarovaný interiér.
Asi nejzajímavějším konceptem čtyřmístné limuzíny Peugeot 908 RC nabízející jedinečné jízdní zážitky jsme se přenesli na okruh. A s tím jsou zde pevně spojeny poslední dva vozy. Peugeot 20Cup představený v září 2005 na autosalonu ve Frankfurtu a superturismo 407 Silhouette. V roli spolujezdce tříkolky i okruhového speciálu se neradi loučíme s automobilovou vášní, která má u francouzské značky Peugeot velmi silné kořeny.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 10 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 11 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva