Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu

Pokud vám někdy vrtalo hlavou, proč má tento podivný SUV-kabriolet Nissanu navíc podivně řešená okna v plátěné střeše, máme pro vás odpověď. Hříčka designérů to není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu

28.6.2019 | Mirek Mazal

Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud vám někdy vrtalo hlavou, proč má tento podivný SUV-kabriolet Nissanu navíc podivně řešená okna v plátěné střeše, máme pro vás odpověď. Hříčka designérů to není.

Příští rok uplyne už deset let od premiéry Nissanu Murano ve verzi CrossCabriolet. Bylo to auto, které mělo v době, kdy lidé začali jevit zájem o křížence vozů úplně jiných tříd, na trhu snadno zabodovat, realitou byl ale pravý opak. Z otevřeného Murana se stal slušný propadák a do kontaktu s ním přišla jen hrstka lidí.

Možná proto trvalo skoro dekádu od uvedení na trh trvalo odhalit přesnou funkci dvojitého prosklení stahovací střechy. Zadní okno slouží k výhledu ven, zde není žádné překvapení. Nad průhledem je ale ještě jeden horizontální otvor úzkého tvaru. Zvláštní druhé okno evokuje kde co, na první pohled ale velký smysl nedává - k prosvětlení kabiny by lépe posloužilo na jiném místě než těsně vedle toho zadního a že by designéři chtěli přidat další kudrlinku? Možné to je, takových má ale vůz dost i bez toho.

Až pozdější pohled na havarované vozy odhalí, co měli konstruktéři skutečně za lubem. Tradičně všímavý kolega Bozi Tatarevic upozornil na svém Twitteru na to, jak Murana CrossCabrio vypadají po těžké autonehodě. Je na nich vidět vystřelený ochranný rám, jehož dva prvky vystupují právě oním přídavným oknem.

Samotná dvojice vyjíždějících oblouků aktivního ochranného systému za sedadly řidiče a spolujezdce není ničím výjimečným a zajišťuje bezpečí posádce při převrácení. Celý vysunovací systém aktivují pyrotechnické patrony napojené na řídicí jednotku automobilu a primárně brání kontaktu hlav pasažérů s vozovkou při převrácení.

Aby se rám snadno a rychle dostal do plného nasazení a případný kontakt se zemí neměl za následek srolování střechy dozadu, přišli konstruktéři s tímto řešením. Průhledným materiál, kterým ochranné oblouky projedou, zajistí ochranu posádky rychleji a lépe než kdyby ochrana musela prorážet plátno nebo zůstat pod ním. S odstupem času si můžeme říci, že to je docela chytrý detail.


Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 1 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 01Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 2 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 02Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 3 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 03Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 4 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 04Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 5 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 05Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 6 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 06Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 7 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 07Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 8 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 08Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 9 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 09Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 10 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 10Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 11 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 11Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 12 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 12Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 13 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 13Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 14 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 14Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 15 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 15Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 16 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 16Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 17 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 17Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 18 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 18Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 19 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 19Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 20 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 20Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 21 - Nissan Murano CrossCabriolet 2011 21
Nissan Murano CrossCabriolet debutoval před devíti léty v Los Angeles

Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 22 - Nissan Murano CrossCabriolet vystrelovaci oblouky 01Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 23 - Nissan Murano CrossCabriolet vystrelovaci oblouky 02Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 24 - Nissan Murano CrossCabriolet vystrelovaci oblouky 03Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 25 - Nissan Murano CrossCabriolet vystrelovaci oblouky 04
Dvojité zadní okno bylo záhadou,...

Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 26 - Nissan Murano CrossCabriolet vystrelovaci oblouky 05Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu - 27 - Nissan Murano CrossCabriolet vystrelovaci oblouky 06
...ale nabourané kusy ukázaly jeho pravý význam

Zdroj: Bozi Tatarevic@Twitter

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.