Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Kontroverzní Nissan neměl dvě okna v plátěné střeše jen kvůli stylu nebo světlu
28.6.2019 | Mirek Mazal
Pokud vám někdy vrtalo hlavou, proč má tento podivný SUV-kabriolet Nissanu navíc podivně řešená okna v plátěné střeše, máme pro vás odpověď. Hříčka designérů to není.
Příští rok uplyne už deset let od premiéry Nissanu Murano ve verzi CrossCabriolet. Bylo to auto, které mělo v době, kdy lidé začali jevit zájem o křížence vozů úplně jiných tříd, na trhu snadno zabodovat, realitou byl ale pravý opak. Z otevřeného Murana se stal slušný propadák a do kontaktu s ním přišla jen hrstka lidí.
Možná proto trvalo skoro dekádu od uvedení na trh trvalo odhalit přesnou funkci dvojitého prosklení stahovací střechy. Zadní okno slouží k výhledu ven, zde není žádné překvapení. Nad průhledem je ale ještě jeden horizontální otvor úzkého tvaru. Zvláštní druhé okno evokuje kde co, na první pohled ale velký smysl nedává - k prosvětlení kabiny by lépe posloužilo na jiném místě než těsně vedle toho zadního a že by designéři chtěli přidat další kudrlinku? Možné to je, takových má ale vůz dost i bez toho.
Až pozdější pohled na havarované vozy odhalí, co měli konstruktéři skutečně za lubem. Tradičně všímavý kolega Bozi Tatarevic upozornil na svém Twitteru na to, jak Murana CrossCabrio vypadají po těžké autonehodě. Je na nich vidět vystřelený ochranný rám, jehož dva prvky vystupují právě oním přídavným oknem.
Samotná dvojice vyjíždějících oblouků aktivního ochranného systému za sedadly řidiče a spolujezdce není ničím výjimečným a zajišťuje bezpečí posádce při převrácení. Celý vysunovací systém aktivují pyrotechnické patrony napojené na řídicí jednotku automobilu a primárně brání kontaktu hlav pasažérů s vozovkou při převrácení.
Aby se rám snadno a rychle dostal do plného nasazení a případný kontakt se zemí neměl za následek srolování střechy dozadu, přišli konstruktéři s tímto řešením. Průhledným materiál, kterým ochranné oblouky projedou, zajistí ochranu posádky rychleji a lépe než kdyby ochrana musela prorážet plátno nebo zůstat pod ním. S odstupem času si můžeme říci, že to je docela chytrý detail.
Nissan Murano CrossCabriolet debutoval před devíti léty v Los Angeles
Dvojité zadní okno bylo záhadou,...
...ale nabourané kusy ukázaly jeho pravý význam
Zdroj: Bozi Tatarevic@Twitter
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva