Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jedna z největších silničních brutalit. Vzácná, luxusem zkrocená lhářka Lancie pro rally sk. B je pořád jako nová
19.1.2024 | Petr Miler
Je tak vzácná, že se v prodeji objevuje jen jednou za delší čas. A je tak úžasná spojením své neotesané brutality s luxusní civilizovaností, že do kolen pošle i lidi, kteří o italských autech nechtějí ani slyšet. Delta S4 Stradale je jednou z největších automobilových legend, podle toho ale také bude stát.
Fanouškům rallye jistě nemusíme připomínat, co to je Lancia Delta S4, legenda skupiny B, která měla podpořit prodeje silniční Delty, třebaže s ní technicky neměla téměř nic společného. Vyšlo to perfektně a Delta S4 měla i nástupce ve formě verzí HF a Integrale.
Před zrodem ikony rallye však musel vůz, který chtěl vstoupit do zápolení, splnit určitá pravidla. Jedním z nich byla výroba 200 exemplářů soutěžního auta v silniční specifikaci. Tomu obvykle výrobci neměli problém dostát, dvě stovky aut nebyly zase tak moc, jenže Italové měli i s tím potíže. Tolik aut tedy nikdy nevyrobili, i když Mezinárodní automobilové federaci nabulíkovali opak. Proto ji říkáme lhářka. Kolik těchto aut vzniklo, nikdo neví přesně, hovoří se ale o 70 až 80 vozech. Díky bohu aspoň za ně.
Každá silniční Delta S4 dostala označení Stradale a oproti soutěžní verzi jí přibyl posilovač řízení, zvuková izolace, palubní počítač nebo klimatizace. A není to jen tak, aby se neřeklo, tento stroj uvnitř hýří až svérázným luxusem - asi byste do něj neřekli, že s minimálními úpravami může létat po rallyových erzetách takovou rychlostí, jako málokdo před ním i málokdo po něm, vypadá díky noblesní kabině neuvěřitelně zkrotle.
V útrobách totiž musela zůstat úplně stejná osmnáctistovka jako u soutěžní verze a i ona měla kompresor Rootsova typu a turbodmychadlo KKK, každou součástku s vlastním mezichladičem. To z ní dělá jedno z hrstky silničních aut přeplňovaných turbem i kompresorem zároveň.
Motor byl podle některých zdrojů naladěn na 250 koní a 290 Nm, což znamenalo zrychlení na stovku za 6 vteřin a maximálku 225 km/h. Podle jiných zdrojů tu koní bylo 300. Je to ale celkem nepodstatné, obojí byly hodnoty uměle snížené pro toto provedení. V mistrovství světa v rallye byl tentýž agregát laděn na 550 i víc koní, i s polovičním výstupem se ale zejména akcelerace vozu v roce 1985, kdy se zrodil, řadila mezi silničními auty k vynikajícím.
Pochopitelně, Delta S4 Stradale tehdy nebyla levná a levná není ani dnes. Kousek, který si můžete prohlédnout na fotkách níže, je na prodej u britské firmy Girardo and Co. Jako nová byla tahle Delta v roce 1986 dodána italskému majiteli, ten ani žádný další s ní ovšem pořádně nejezdili - auto má dodnes najeto 23 628 km a podle toho vypadá - je jako nové, byť některé „znaky Itálie” nezapře.
Údržba nicméně prováděna byla, jak se u aut ve sbírkách na úrovni sluší, K autu je tu tak krom původního manuálu i vyplněná servisní knížka a má také certifikát pravosti přímo od automobilky Lancia. Pokud si pamatujete na článek o jiné červené Deltě S4 Stradale z roku 2015, tak tenhle kousek je možná o něco horší, přesto bude stát víc než tehdejších 319 tisíc Eur.
Cenu prodávající odmítá uvést jen tak, podle výsledků aukcí z posledních let ale odhadujeme prodejní cenu někam mezi 400 a 500 tisíc Eur, tedy asi 10 až 12,4 milionu korun. Jestli za takové peníze stojí, je otázka. Je to na každý pád skutečně vzácný kousek, z oněch 70 až 80 aut jich může být v tomto stavu dnes snadno jen pár...
Tahle Delta S4 Stradale může být vaše, bez zbytečných 10 milionů korun v kapse bychom se ale asi na cenu ani neptali. Foto: Girardo and Co., publikováno se souhlasem
Zdroj: Girardo and Co.
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 11:19 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch