Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě

Lada Niva je za normálních okolností všechno možné, jen ne rychlé auto. Tahle má ale výkonu tolik, že na počkání pálí pneumatiky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě

23.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Lada Niva je za normálních okolností všechno možné, jen ne rychlé auto. Tahle má ale výkonu tolik, že na počkání pálí pneumatiky.

Velký motor nacpaný do malého auta je dobrým receptem na divoké zážitky za volantem. Malá auta bývají lehká a velké motory s nimi tedy umí pořádně cvičit; idea za takovým Renaultem Clio Renaultsport V6 nebyla jiná. Nutno také zmínit, že jejich jízdní vlastnosti, speciálně u těch „podomácku” stvořených, nebývají zrovna slavné. Otázkou je, jak jen tom červená Lada Niva na obrázcích níže, pod kapotou má ale motor velmi neskromný - legendární řadový šestiválec 2JZ-GTE z Toyoty Supra.

Niva má už v sérii motor vpředu podélně. Oproti čtyřválci o objemu 1,7 litru je ale řadová šestka o téměř dvojnásobném objemu podstatně delší, a zabudovat ho tak pod kapotu jistě nebylo nic snadného. Jak vidno, podařilo se, a to docela elegantně. A není tu jen motor, ze Supry pochází i převodovka.

Z prostorových důvodů bohužel nezůstala čtyřkolka, motor pohání „jen” zadní kola, a to přes diferenciál Ford s převodem 3,7. Do terénu se tak tahle Niva už tolik nehodí, zato gumovat umí krásně, jak ukáží i obrázky níže. Výkonu má dost; znalci jistě poznali, že 2JZ-GTE je přeplňovaná verze tohoto motoru, která v sérii dává nějakých 280 koní a 431 Nm. Obě turba zůstala, ovšem čísla výkonu jsou trochu jiná - při tlaku 0,6 baru dává motor 293 koní a 427 Nm.

Jsou to asi docela nepodstatné rozdíly, v každém případě je tady výrazně víc výkonu, než na kolik mohli konstruktéři Nivy při jejím vývoji pomýšlet. Podvozek tedy také doznal změn - přední náprava a všechny brzdy pochází ze Supry, zadní odpružení je z Jaguaru XJ6. Větší kola jsou samozřejmostí a všimněte si i úprav karoserie - nad světly jsou místo blinkrů nasávací otvory a směrovky se přestěhovaly do nárazníku.

Upraven byl i interiér, jsou tu sedačky z Volva S40 a palubní deska je vlastní výroby. Budíky pocházejí ze Supry a volič převodovky na středovém tunelu pravděpodobně také. Pokud vás mate volant vpravo, vězte, že tohle auto nevzniklo v Rusku, nýbrž v Jihoafrické republice, kde se takto rozhodli vzdát hold vozu, který si dokázal i tam získat srdce nejednoho příznivce off-roadového ježdění za málo peněz. Čas od času se objeví v prodeji, naposledy to bylo v přepočtu asi za 250 tisíc korun. To není zase tak moc na jednu z nejdivočejších Niv, které svět poznal...


Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 1 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 01Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 2 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 02Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 3 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 03Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 4 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 04Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 5 - lada niva 2jz 05aLada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 6 - lada niva 2jz 06Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 7 - lada niva 2jz 07Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 8 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 05Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 9 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 06Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 10 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 07Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 11 - lada niva 2jz 04Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 12 - lada niva 2jz 05Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 13 - lada niva 2jz 08Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 14 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 08Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 15 - lada niva 2jz 09Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 16 - Lada Niva 2JZ prodej dalsi 09Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 17 - lada niva 2jz 10Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 18 - lada niva 2jz 11Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 19 - lada niva 2jz 12Lada Niva s motorem 3,0 biturbo je úchvatná pocta ruské legendě - 20 - lada niva 2jz 14
Rychlejší Nivu, než je tahle, aby člověk pohledal

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše