Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada Niva se měla přiblížit moderním autům už v časech SSSR, zabránil tomu rozpad země
23.1.2020 | Petr Prokopec
Lada Niva se dodnes vyrábí prakticky ve stejné podobě, v jaké v 70. letech začala vyjíždět z bran závodu v Togliatti. Nemuselo tomu tak být.
Za poslední půlrok jsme sepsali více článku o Ladě Niva, tedy té ruské prodávané pod obchodním názvem 4x4, než za několik předchozích let dohromady. Důvodem je samozřejmě facelift, který je pohledem jiných výrobců nepříliš výrazný. Zvenčí se jedná pouze o integraci mlhovek do nárazníku, ovšem jen u verze Urban, do kabiny pak dorazilo především nové ovládání klimatizace. Pomalu by tedy nebylo o čem mluvit, nicméně v případě Lady Niva jde o tu nejzásadnější inovaci od roku 1977, kdy se vůz objevil na trhu.
Neznamená to samozřejmě, že by se Rusové o facelift nepokoušeli již dříve. AvtoVAZ ostatně nyní publikoval unikátní archivní snímky, na kterých si zamýšlenou modernizaci dokonce můžeme i prohlédnout. A rovnou můžeme dodat, že těchto vizuálních změn si povšimnete daleko více než současných. Měnily se čelní i zadní partie. Inženýři ruské automobilky s nimi vyrukovali ve druhé polovině 80. let, ovšem do výroby se tuto změnu nedostat nepodařilo.
Konkrétní důvod, proč tomu tak bylo, nebyl zůstal neznámý. Nicméně pokud si uvědomíme, že v závěru osmdesátek se rozpadal Sovětský svaz a AvtoVAZ rozhodně nebyl v černých číslech, pak je sázka na nedostatek financí a špatnou ekonomickou situaci víceméně jistotou. Lze přitom říci, že je vlastně jen dobře, že se tak stalo. Pokud by na implementaci faceliftu došlo, Niva by se musela obejít bez ikonických čelních horizontálních světel.
Ruští designéři místo nich plánovali nasazení vertikálních kousků, v jejichž případě se inspirovali prací japonských kolegů. Konkrétně v tomto ohledu přichází na mysl Mitsubishi Pajero L040 z roku 1981, které se pyšní prakticky úplně stejnou přídí, jakou měl dostat i off-road Lady. Ze stejného zdroje pak evidentně vychází i zadní lampy, se kterými již měli designéři Lady úspěch větší - i když nikoliv okamžitý, neboť světla se objevila až v 90. letech minulého století.
Nerealizovaný facelift nakonec ovlivnil i tvar víka zavazadelníku, které následně bylo také u produkčních vozů protaženo až k nárazníku. Mimo to Rusové experimentovali i s tvarem kapoty, stejně jako s materiálem, kdy kov byl nahrazen plastem, což dokazují přesahující lemy na snímcích. Nicméně v tomto případě zůstalo jen u nápadu. Niva se tak musela spokojit jen s dílčími změnami, ke kterým AvtoVAZ navíc přistupoval postupně v průběhu čtyř dekád.
I kvůli tomu lze ovšem Ladu Niva považovat za legendu. Jen málokterý vůz je tu s námi v téměř identické podobě, v jaké přišel na trh, tak dlouho. A ještě tu nějakou chvíli i vydrží, neboť Rusové jej chtějí v nabídce udržet až do roku 2026. Pokud si uvědomíme, že nedávný facelift byl tím posledním a další inovace již budou opět jen dílčí, pak lze Nivu v rámci neměnného designu považovat za absolutního světového rekordmana, kterého těžko něco překoná.
Lada Niva se v 80. letech měla dočkat faceliftu...
...jenž byl inspirován Mitsubishi Pajero
Oproti originálu šlo o viditelnější změny, než jaké přinesl facelift aktuální
Realizace se však nakonec projekt dočkal až po letech, a to navíc jen v případě několika detailů
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 3 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 6 hodinami