Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12
12.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tohle auto mohlo být jakousi moderní obdobou Fiatu 500 v Itálii nebo Brouku v Německu. Nestalo se to a podle nás to byla promarněná příležitost.
V roce 2003 se návštěvníkům mezinárodního autosalonu v Moskvě představil hotový prototyp superlevného vozu automobilky VAZ. Navazoval na miniaturní VAZ-1121 Oka, koncept malého hatchbacku pro čtyři cestující s motorem se třemi válci, objemem 0,8 litru a výkonem 29 kW (39 koní). S jedním pasažérem a snad i s větrem v zádech měl jet až 140 km/h.
Oka druhé série přišla se čtyřválcem z VAZu-2111, dále pneumatikami 175/70 R14 a vymoženostmi jako elektrické stahování oken a nastavování zrcátek. Lacinější provedení pro spořivější zákazníky měl pohánět dvouválec z VAZu-1111. To zní ještě méně vábně než tříválcová verze, ale ale rozkaz šetřit náklady zněl jasně - tohle auto mělo na kraji 21. století motorizovat Rusy bez ohledu na jejich ekonomickou situaci.
Auto bylo hotové a spuštění výroby bylo naplánováno na rok 2006. Vedení automobilky toužilo vyrábět ročně 100 tisíc těchto superlevných aut za cenu pohybující se v přepočtu okolo 100 tisíc Kč. To by z něj dělalo bezpečnější nejlevnější auto na ruském trhu a dál šlo všechno jako na drátkách. Podle dostupných informací vzniklo počátkem roku 2005 deset finálních prototypů určených zkušebnímu testování v ruském provozu. Hotové vozy měly sjíždět z druhé větve hlavní linky AvtoVAZu.
Jenže ve firmě to tehdy vypadalo tak, jak vypadalo. Následkem nedostatku financí byl projekt nejprve pozastaven a později definitivně zrušen, ačkoliv o auto byl velký zájem. Nakonec i Kamaz a SeAZ projevili zájem o možnosti výroby Oka 2 ve svých prostorech, ale VAZ to nedovolil. To samé se stalo, když v roce 2007 Jurij Lužkov, tehdy starosta Moskvy, projevil přání, aby navrhovaný automobil vyráběl ZiL.
Plány tedy zůstaly nerealizovány a laciná třídveřová Lada nikdy nepřekročila hranici sériové výroby. Na světě zůstalo jen oněch 10 prototypů, z nichž některé můžete spatřit níže - ty dva bílé na posledním snímku takto stojí v prostorách AvtoVAZu dodnes...
Tento trpaslík za opravdu malé peníze měl Rusům sloužit při přesunech na kratší po městech a okolí. Vše skončilo u testovacích protoypů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova