Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12
12.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tohle auto mohlo být jakousi moderní obdobou Fiatu 500 v Itálii nebo Brouku v Německu. Nestalo se to a podle nás to byla promarněná příležitost.
V roce 2003 se návštěvníkům mezinárodního autosalonu v Moskvě představil hotový prototyp superlevného vozu automobilky VAZ. Navazoval na miniaturní VAZ-1121 Oka, koncept malého hatchbacku pro čtyři cestující s motorem se třemi válci, objemem 0,8 litru a výkonem 29 kW (39 koní). S jedním pasažérem a snad i s větrem v zádech měl jet až 140 km/h.
Oka druhé série přišla se čtyřválcem z VAZu-2111, dále pneumatikami 175/70 R14 a vymoženostmi jako elektrické stahování oken a nastavování zrcátek. Lacinější provedení pro spořivější zákazníky měl pohánět dvouválec z VAZu-1111. To zní ještě méně vábně než tříválcová verze, ale ale rozkaz šetřit náklady zněl jasně - tohle auto mělo na kraji 21. století motorizovat Rusy bez ohledu na jejich ekonomickou situaci.
Auto bylo hotové a spuštění výroby bylo naplánováno na rok 2006. Vedení automobilky toužilo vyrábět ročně 100 tisíc těchto superlevných aut za cenu pohybující se v přepočtu okolo 100 tisíc Kč. To by z něj dělalo bezpečnější nejlevnější auto na ruském trhu a dál šlo všechno jako na drátkách. Podle dostupných informací vzniklo počátkem roku 2005 deset finálních prototypů určených zkušebnímu testování v ruském provozu. Hotové vozy měly sjíždět z druhé větve hlavní linky AvtoVAZu.
Jenže ve firmě to tehdy vypadalo tak, jak vypadalo. Následkem nedostatku financí byl projekt nejprve pozastaven a později definitivně zrušen, ačkoliv o auto byl velký zájem. Nakonec i Kamaz a SeAZ projevili zájem o možnosti výroby Oka 2 ve svých prostorech, ale VAZ to nedovolil. To samé se stalo, když v roce 2007 Jurij Lužkov, tehdy starosta Moskvy, projevil přání, aby navrhovaný automobil vyráběl ZiL.
Plány tedy zůstaly nerealizovány a laciná třídveřová Lada nikdy nepřekročila hranici sériové výroby. Na světě zůstalo jen oněch 10 prototypů, z nichž některé můžete spatřit níže - ty dva bílé na posledním snímku takto stojí v prostorách AvtoVAZu dodnes...
Tento trpaslík za opravdu malé peníze měl Rusům sloužit při přesunech na kratší po městech a okolí. Vše skončilo u testovacích protoypů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch