Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12
12.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tohle auto mohlo být jakousi moderní obdobou Fiatu 500 v Itálii nebo Brouku v Německu. Nestalo se to a podle nás to byla promarněná příležitost.
V roce 2003 se návštěvníkům mezinárodního autosalonu v Moskvě představil hotový prototyp superlevného vozu automobilky VAZ. Navazoval na miniaturní VAZ-1121 Oka, koncept malého hatchbacku pro čtyři cestující s motorem se třemi válci, objemem 0,8 litru a výkonem 29 kW (39 koní). S jedním pasažérem a snad i s větrem v zádech měl jet až 140 km/h.
Oka druhé série přišla se čtyřválcem z VAZu-2111, dále pneumatikami 175/70 R14 a vymoženostmi jako elektrické stahování oken a nastavování zrcátek. Lacinější provedení pro spořivější zákazníky měl pohánět dvouválec z VAZu-1111. To zní ještě méně vábně než tříválcová verze, ale ale rozkaz šetřit náklady zněl jasně - tohle auto mělo na kraji 21. století motorizovat Rusy bez ohledu na jejich ekonomickou situaci.
Auto bylo hotové a spuštění výroby bylo naplánováno na rok 2006. Vedení automobilky toužilo vyrábět ročně 100 tisíc těchto superlevných aut za cenu pohybující se v přepočtu okolo 100 tisíc Kč. To by z něj dělalo bezpečnější nejlevnější auto na ruském trhu a dál šlo všechno jako na drátkách. Podle dostupných informací vzniklo počátkem roku 2005 deset finálních prototypů určených zkušebnímu testování v ruském provozu. Hotové vozy měly sjíždět z druhé větve hlavní linky AvtoVAZu.
Jenže ve firmě to tehdy vypadalo tak, jak vypadalo. Následkem nedostatku financí byl projekt nejprve pozastaven a později definitivně zrušen, ačkoliv o auto byl velký zájem. Nakonec i Kamaz a SeAZ projevili zájem o možnosti výroby Oka 2 ve svých prostorech, ale VAZ to nedovolil. To samé se stalo, když v roce 2007 Jurij Lužkov, tehdy starosta Moskvy, projevil přání, aby navrhovaný automobil vyráběl ZiL.
Plány tedy zůstaly nerealizovány a laciná třídveřová Lada nikdy nepřekročila hranici sériové výroby. Na světě zůstalo jen oněch 10 prototypů, z nichž některé můžete spatřit níže - ty dva bílé na posledním snímku takto stojí v prostorách AvtoVAZu dodnes...
Tento trpaslík za opravdu malé peníze měl Rusům sloužit při přesunech na kratší po městech a okolí. Vše skončilo u testovacích protoypů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva