Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Levná sběratelská rarita? Tato skoro nejetá Škoda Octavia I jí je
16.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejde tu ani tak o to, že na tachometru nemá skoro nic. Je to vůz, který pomáhal psát historii Škody a přetvořit značku do podoby, v jaké ji známe teď.
Ne, neklame vás zrak. To, co na se díváte, je skutečně skoro nová Škoda Octavia první generace. Tedy skoro nová svým nájezdem a celkovým stavem - na tachometru má 8 791 km a vypadá, jako by včera opustila výrobní linku. Ve skutečnosti je ale stará přes 20 let, neboť nové Octavie I před faceliftem už v závodech škodovky dávno nikdo nevyrábí.
Takový vůz na prodej by byl zajímavý za všech okolností, však kdy jste naposledy viděli tento model v tak netknutém stavu? Škoda Octavia nepatří mezi auta, která by si někdo koupil a zavřel do garáže s cílem na nich vydělat. A i když by se asi našlo pár starších majitelů, kteří to s jinými pohnutkami přece jen udělali, toto není ten případ. Kousek, který máme dnes před sebou, je ještě zajímavější, a to hned ze dvou důvodů.
Jednak není drahý, dokonce si troufneme říci, že je levný. Prodáván je za pouhých 55 tisíc Kč, což je cena, kterou jsme za pěknou označili i v případě o málo více jeté Felicie 1,6 z té doby. Tohle je Octavie, navíc s velmi pozoruhodnou historií.
Není to vůz, který by si někdo před 20 léty koupil a nějak se dožil dnešních dnů bez větší úhony, je to bývalý prototyp samotné Škody. Nevíme, co přesně na něm bylo testováno, s ohledem na přítomnost automatické převodovky možná právě ta. Na každý pár jde o stroj, které v rané fází existence tohoto pro škodovku zcela klíčového modelu pomáhal s jeho dalším vývojem a tím i návratem firmy mezi světově respektované automobilky
Taková auta obvykle končí ve šrotu, tady se ale nějakým způsobem stalo, že zamířilo mimo Škodu Auto do soukromých rukou. Nemá tedy technický průkaz a jako takový nemůže být přihlášen do běžného provozu. Právě proto ale skončil na 20 let v garáži, odkud jej dnes majitel se zmíněným, jistě testovacím nájezdem na „eFkových” značkách v provozu či bez nich kdesi na polygonech prodává.
To je zřejmě důvodem nízké ceny, ale popravdě řečeno nevíme, proč by jen kvůli tomu měla být až tak nízká. Někdo z českých sběratelů by podobný kus historie ocenil ve své sbírce jak je i za více. A i kdyby ne, legálně pojízdné auto z tohoto vozu snad udělat lze též. Pokud jej koupíte jako soubor náhradních dílů, stačí si sehnat „papíry” třeba z totálně zničeného vozu stejného ražení (a že takových Octavií 1,6 bude...) a obojí dát dohromady.
Nevím, jak dnes, ale za mého mládí se to dělalo a není to žádný „švík” - i totálně zničené auto můžete znovu dostat do provozu jeho kompletní stavbou od nuly s pomocí náhradních dílů (klidně použitých). A pokud máte jiné už postavené, je to pořád to samé, akorát s trochu menším úsilím. Výsledek pochopitelně musí projít technickou kontrolou, ale ta bude jen stvrzením, že auto je ve stavu, v jakém do provozu bez kompromisů může.
I kdybyste ale o tento kousek nestáli ani jako sběratelé, ani jako uživatelé (což by vzhledem k jeho historii byla možná i škoda...), je zajímavé na jen pohledět. Však Octavia I v tomto stavu už se dnes nevidí. Navíc taková, která by klidně v muzeu mohla vzpomínat na časy, kdy se z komunistického AZNP stávala dnešní Škoda Auto...
Na první pohled Škoda Octavia I zajímavá svým stavem, na ten druhý zajímavá i svou historií a cenou
Zdroj: Tipcars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:43 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan