Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lotec Mercedes C1000: stroj na přání zvládal 431 km/h už v roce 1995
23.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Už Před dvaceti lety vznikl silniční vůz schopný maximálky, jež Veyron zvládá dnes. Byl jen jediný.
Píše se rok 1994, silniční auta se teprve nedávno dostala s maximálkou přes 350 km/h, a to zásluhou McLarenu F1, tehdy nejrychlejšího produkčního auta na světě. U Mercedesu zvoní telefon a na druhém konci linky je byznysmen ze Spojených arabských emirátů, obchodník s černým zlatem. Jeho přání zní jasně: automobil, který v rychlosti zesměšní všechno ostatní, co na silnicích člověk může potkat.
Takhle nějak mohl probíhat první impuls ke stavbě stroje, který by ještě do nedávné doby držel rekord nejrychlejšího silničního auta planety. Jmenuje se Lotec Mercedes C1000 a už tento název může dávat tušit, co se za jeho rychlostí skrývalo, ale nepředbíhejme. Mercedes se s tímto úkolem obrátil na tunerskou firmu Lotec, se kterou v 90. letech spolupracoval, a společně se pustili do stavby tohoto stroje.
Písmenko C v názvu znamená Carbon fibre, tedy karbonové vlákno - a právě z tohoto materiálu je drtivá většina tohoto auta postavena. Základem šasí je karbonová vana, na kterou jsou připevněny ostatní díly konstrukce a samozřejmě karbonová karoserie. Jak vidno i na obrázcích a jak je u supersportů z 90. let obvyklé, postupně lze odklopit většinu karoserie. Dveře se otvírají nahoru a například pro přístup k motoru je třeba zvednout celou záď.
Tím motorem není nic jiného než 5,6litrový vidlicový osmiválec Mercedesu, který dostal dvě turbodmychadla Garrett s měnitelným tlakem. Samozřejmě dostal hromadu dalších novinek, zejména byl namontován doprostřed, takže chlazení, sání i výfukový systém jsou kompletně zakázkové. Ona turbodmychadla z motoru byla schopna dostat 850 koní a 980 Nm. To však nebyla konečná, tlak se dal zvýšit na 1,1 baru, kdy motor produkoval rovných 1 000 koní - a odtud je v názvu ta tisícovka.
Výkon proudí na zadní kola přes pětistupňový manuál Hewland a díky karbonu ukáže Lotec Mercedes C1000 na váze asi 1 080 kilogramů, takže s oněmi 850 PS zvládne stovku za 4,2 vteřiny a maximálku dost blízkou McLarenu F1 - je na hodnotě 374 km/h. Když ale plnicí tlak zvýšíte na 1,1 baru a motor produkuje tisíc koní, je čas potřebný ke zrychlení na 60 mph 3,2 vteřiny a maximálka není o nic méně než 431 km/h.
Necelých 1,1 tuny je na auto takových výkonů hmotnost skutečně nízká, mohla ale být ještě nižší. V kabině si totiž řidič může užívat kvalitního audiosystému, klimatizace nebo koženého čalounění, není zas tak spartánská, jak by člověk od stroje postaveného pro maximální rychlost očekával. Zajímavostí může být také fakt, že sedačky tu ve skutečnosti vůbec nejsou, polstrování je přilepeno přímo na karbonové vaně, a seřizují se volant a pedály. A obě místa mají k dispozici dva klasické tříbodové bezpečnostní pásy, každý z jedné strany. Displej na videu ukazuje stav pohonného ústrojí, například se tu dozvíte i aktuální tlak paliva, ale určitě nebudete mít čas se sem za jízdy dívat.
Čeho tu nicméně není nazbyt, je prostor - toho tu je velmi, velmi málo a pasažéři si sedí dost blízko. Auto není malé, na šířku má rovné dva metry, jenže má ohromné prahy, takže kromě toho, že tu není místo, se dovnitř člověk souká dost těžko. A mezi sedadly moc místa být nemusí, protože řidič sedí vpravo a řadicí páka je vpravo od volantu, jak ukážou i obrázky a video. Kromě dvoumetrové šířky zmiňme také délku 4,3 metru a výšku pouhých 1 150 mm. Vůz sedí na 17" kolech BBS s centrálními matkami, obutých do pneumatik o rozměru 265/40 R17 vpředu a 335/35 R17 vzadu. Pod nimi pracují závodní ocelové brzdy AP-IMSA.
Mercedes spolu s Lotecem toto auto dokončil a onomu majetnému arabskému podnikateli předal v roce 1995. Na světě existuje pouze tento jediný kus, oděný do stříbrného laku s červenočerným interiérem. Proto se také o tomhle autě nikdy nezmiňovaly knihy rekordů jako o nejrychlejším autě - je to totiž vůz silniční, ale nikoliv produkční, sériový proto i po jeho představení zůstal králem McLaren F1 a o deset let později žezlo převzalo Bugatti Veyron, které jej oficiálně svou verzí Super Sport drží dodnes.
Netušíme, zda někdo někdy skutečně zkoušel maximálku 431 km/h. Po pravdě, byl by to počin dost odvážný, zejména když se podíváte na video níže, na kterém C1000 působí dost chatrně. Nicméně funguje, zní naprosto božsky a dělá pořádný kravál, jak se na tisícikoňový supersport z 90. let patří. A ještě dnes vypadá jako z jiného světa, když mu odpustíte ta zadní světla ze staré Alfy Romeo.
Před několika lety se Lotec Mercedes C1000 z ničeho nic objevil v USA v jednom dealerství a o chvíli později byl na prodej v aukci v přepočtu za 31,3 milionu korun. To je hromada peněz, ale i tak to je zlomek částky, kterou do něj onen arabský podnikatel investoval. V roce 1995 to bylo 3,5 milionu dolarů a to v dnešních penězích odpovídá více než 132,2 milionu korun...
Ještě dnes tvary i výkony Lotecu Mercedesu C1000 ohromí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 4 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 5 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva