Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Majitel nechává na ulici chátrat vzácný Jaguar, i když má cenu stovek tisíc
16.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na ulici, pod širým nebem stojí tento starý, ovšem svého času nejdůležitější model Jaguaru. Nikdo si ho nevšímá, přitom by stačila jen špetka soucitu.
Někdo si neváží anglického dědictví, nic jiného nelze vyvodit z nálezu opuštěného auta v jižním Holandsku. Jistě se tam najde více aut, kterých si nikdo nevšímá, v lokalitě Leiden ale stojí osamocený Jaguar XJ Series 1. Dnes vzácný elegán chátrá opřený o cihlovou zeď pod střechou v průjezdu.
Na místě vadne první generace luxusního sedanu vyráběná od roku 1968 do současnosti, podle fotek už pěkně dlouho. První série měla šanci prorazit během let 1968-1973 a díky jeho úspěchu se dočkal i mnoha následníků; dnes je z XJ nejdéle produkovaný model značky. Na vývoji se podílel zakladatel Jaguaru Sir William Lyons, bylo to poslední jeho života. Jízdní projev se zaměřoval na nejvyšší úroveň pohodlí, drahé materiály a kvalitní zpracování. Sladění komfortu svého času nastolilo nový směr mezi limuzínami.
XJ Series 1 s interním označením XJ6 byl montován ve více verzích. Katalogy nabízely mj. řadový šestiválec 4,2 litru s výkonem 130 kW (177 koní) nebo odvozený menší šestiválcový agregát o objemu válců 2,8 litru s výkonem 110 kW (150 koní). První varianta dokázala uhánět maximálně 200 km/h, slabší cca o 10 km/h méně. Přidušený šestiválec postrádal agilitu silnějšího sourozence, zrychlení mu na 100 km/h trvalo přes 11 vteřin. Není překvapením, že z autosalonů většinou odjížděly silnější varianty, takže později přidal Jaguar do nabídky i motor 5,3 V12 s výkonem 190 kW (258 koní), ten už s maximálkou 237 km/h a stovkou za 7,4 sekundy patřil mezi velmi rychlé vozy.
K dispozici byla automatická třístupňová převodovka Borg-Warner, nabízela se i manuální skříň se čtyřmi rychlostmi. Obě přenášely energii motoru na zadní nápravu s nezávislým zavěšením na příčných a podélných ramenech s vinutými pružinami a stabilizátorem. Možná proto několik odborných časopisů chválilo jízdní vlastnosti, včetně spolehlivých kotoučových brzd na všech kolech.
Sir William Lyons má na svědomí vzhled a několik dalších generací pokračovalo uhlazeným, klidným designem bez ostrých přechodů a sportovních náznaků. Ladné tvary nezastíní ani vrstva špíny a rzi, jak můžeme sledovat na zanedbaném Jaguaru z Holandska. Obouchaná karoserie, rozbitá světla, zohýbaná zrcátka, chybějící díly a zašlý lak nedokážou skrýt charisma modrého XJ, který byl kdysi skrytý pod plachtou, ale povětrnostní podmínky a lhostejnost majitele udělaly své, bohužel.
Zvlášť krátce po Valentýnu bychom si přáli, aby mu někdo dopřál více lásky, nakonec jí není třeba zase tak moc. Možná majitele postihlo něco nečekaného, jinak je těžké si vysvětlit, proč by nechal na pospas osudu jedno z mála přežívajících XJ první série, které se v dobrém stavu prodává za statisíce i s tím nejhorším motorem. Snad se najde jiný zachránce, model, který definoval charakter XJ na dekády dopředu, by si to zasloužil...
Členové klubu se mohli lépe postarat o další osud Jaguaru XJ Series 1. Vlastníka muselo postihnout něco nečekaného, jinak by autu věnoval více lásky
Zdroj: Auto Junk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva