Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Majitel nechává na ulici chátrat vzácný Jaguar, i když má cenu stovek tisíc
16.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na ulici, pod širým nebem stojí tento starý, ovšem svého času nejdůležitější model Jaguaru. Nikdo si ho nevšímá, přitom by stačila jen špetka soucitu.
Někdo si neváží anglického dědictví, nic jiného nelze vyvodit z nálezu opuštěného auta v jižním Holandsku. Jistě se tam najde více aut, kterých si nikdo nevšímá, v lokalitě Leiden ale stojí osamocený Jaguar XJ Series 1. Dnes vzácný elegán chátrá opřený o cihlovou zeď pod střechou v průjezdu.
Na místě vadne první generace luxusního sedanu vyráběná od roku 1968 do současnosti, podle fotek už pěkně dlouho. První série měla šanci prorazit během let 1968-1973 a díky jeho úspěchu se dočkal i mnoha následníků; dnes je z XJ nejdéle produkovaný model značky. Na vývoji se podílel zakladatel Jaguaru Sir William Lyons, bylo to poslední jeho života. Jízdní projev se zaměřoval na nejvyšší úroveň pohodlí, drahé materiály a kvalitní zpracování. Sladění komfortu svého času nastolilo nový směr mezi limuzínami.
XJ Series 1 s interním označením XJ6 byl montován ve více verzích. Katalogy nabízely mj. řadový šestiválec 4,2 litru s výkonem 130 kW (177 koní) nebo odvozený menší šestiválcový agregát o objemu válců 2,8 litru s výkonem 110 kW (150 koní). První varianta dokázala uhánět maximálně 200 km/h, slabší cca o 10 km/h méně. Přidušený šestiválec postrádal agilitu silnějšího sourozence, zrychlení mu na 100 km/h trvalo přes 11 vteřin. Není překvapením, že z autosalonů většinou odjížděly silnější varianty, takže později přidal Jaguar do nabídky i motor 5,3 V12 s výkonem 190 kW (258 koní), ten už s maximálkou 237 km/h a stovkou za 7,4 sekundy patřil mezi velmi rychlé vozy.
K dispozici byla automatická třístupňová převodovka Borg-Warner, nabízela se i manuální skříň se čtyřmi rychlostmi. Obě přenášely energii motoru na zadní nápravu s nezávislým zavěšením na příčných a podélných ramenech s vinutými pružinami a stabilizátorem. Možná proto několik odborných časopisů chválilo jízdní vlastnosti, včetně spolehlivých kotoučových brzd na všech kolech.
Sir William Lyons má na svědomí vzhled a několik dalších generací pokračovalo uhlazeným, klidným designem bez ostrých přechodů a sportovních náznaků. Ladné tvary nezastíní ani vrstva špíny a rzi, jak můžeme sledovat na zanedbaném Jaguaru z Holandska. Obouchaná karoserie, rozbitá světla, zohýbaná zrcátka, chybějící díly a zašlý lak nedokážou skrýt charisma modrého XJ, který byl kdysi skrytý pod plachtou, ale povětrnostní podmínky a lhostejnost majitele udělaly své, bohužel.
Zvlášť krátce po Valentýnu bychom si přáli, aby mu někdo dopřál více lásky, nakonec jí není třeba zase tak moc. Možná majitele postihlo něco nečekaného, jinak je těžké si vysvětlit, proč by nechal na pospas osudu jedno z mála přežívajících XJ první série, které se v dobrém stavu prodává za statisíce i s tím nejhorším motorem. Snad se najde jiný zachránce, model, který definoval charakter XJ na dekády dopředu, by si to zasloužil...
Členové klubu se mohli lépe postarat o další osud Jaguaru XJ Series 1. Vlastníka muselo postihnout něco nečekaného, jinak by autu věnoval více lásky
Zdroj: Auto Junk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 20:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis