V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou

U čehokoli největšího ve světě aut člověk nálepku „Vyrobeno v SSSR” tak nějak očekává. Co může překvapit, je nápad použít pod kapotou obřího auta 39litrový diesel z tanku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou

28.9.2018 | Petr Miler

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

U čehokoli největšího ve světě aut člověk nálepku „Vyrobeno v SSSR” tak nějak očekává. Co může překvapit, je nápad použít pod kapotou obřího auta 39litrový diesel z tanku.

Když se dnes řekne „velký sedan”, většina lidí si představí něco jako Mercedes třídy S či Rolls-Royce Phantom. Málokoho ale napadne MAZ-541, sovětské monstrum, které vzniklo jen v několika málo exemplářích. Právě ten ale platí za největší sedan všech dob, protože s délkou 7,8 metru a šířkou 3,4 metru ho asi už nikdy nic nepřekoná.

Můžete namítnout, že tohle auto není tak sedan v klasickém smyslu slova. Jeho posláním bylo tahat letadla a tahači se sedan obvykle neříká, jsou to dvě naprosto odlišné věci. To jistě jsou, už pohledem na fotografie rychle zjistíte, proč se MAZu-541 říká největší sedan na světě - prostě tak vypadá. Technický základ ale má v náklaďáku MAZ-525, pořádně velké sklápěčky, široce používané na stavbách v celém Sovětském svazu i třeba v Egyptě.

MAZ-541 ale neměl dřít na stavbách, vznikal pro použití na letištích, ale ne na ledajakých - na moskevském Šeremeťjevu, sloužícím jako brána do Sovětského svazu pro zahraniční návštěvy. Protože měl tahat těžká letadla - konkrétně až 85tunová, ale mezi fotkami je vidět i jak táhne asi 100tunový stroj - dostal pohon všech kol a vpředu měl menší kola, vzadu větší. Ta zadní pocházela ze zmíněného MAZu-525.

Otáčel jimi vskutku silný motor, dieselový dvanáctiválec, který měl úctyhodný objem 38,8 litru a kompresní poměr 14 až 15:1, podle různé specifikace. Standardem bylo 500 koní v pouhých 1 800 ot./min, ale existovaly také verze o výkonu 375, 400, 450 a 600 koní. Původně se tento motor používal ve vojenské technice, konkrétně v tancích BT-7M, T-34 a KV a také v pásovém traktoru Vorošilovec, kam se montovala nejslabší verze.

Ještě dříve ale tento motor vznikal pro použití v letectví, takže nepřekvapí jeho poměrně moderní stavba. Měl válce sevřené v úhlu 60° a zejména dvouvačkové čtyřventilové hlavy, věci, které se i do „západních” běžných aut dostávají až v posledních asi 30 letech. Pochopitelně, při zmíněném výkonu v tak nízkých otáčkách tu musel být vpravdě brutální točivý moment - 1 960 Nm v 1 200 ot./min.

Auto ale také samo o sobě nevážilo málo - hmotnost 28 230 kg odpovídá tomu, že šlo původně o velký náklaďák, který navíc dostal motor z tanku. Zpřevodování tu bylo pochopitelně poplatné hlavnímu účelu, takže maximální rychlost nepřekročila 30 km/h. Spotřeba paliva přesto stála za to - 130 litrů nafty na 100 km.

Nic z dosud zmíněného ale pořád nevysvětluje, proč MAZ-541 dostal karoserii podobnou sedanu. I pro to existoval dost dobrý důvod - s délkou 7 797 mm a šířkou 3 400 metru (výška činila 2 802 mm) bylo otáčení dost problematické, natáčecí byla pochopitelně jen jedna náprava. Aby se vůz nemusel vůbec otáčet, dostal dvě místa řidiče - dva volanty, dvoje pedály, dvě řadicí páky. Byla k sobě otočena zády, takže bylo potřeba, aby přes příď i záď vozu bylo vidět ven. Proto se díváme na karoserii jako u silničního sedanu.

Přes takto unikátní konstrukci - nebo spíš právě kvůli ní - se MAZů-541 vyrobilo jen pár. Některé zdroje hovoří o třinácti kusech, jiné o pouhých třech, velká čísla to nejsou v žádném případě. Vozy ale sloužily od roku 1959, kdy bylo otevřeno moskevské Šeremeťjevo, až do 70. let. Tehdy přišla na scénu letadla, která byla na MAZ-541 příliš těžká, takže odešel do výslužby. Zda někde existuje byť jeden dochovaný kus, není známo, dohledat o něm byť jen jedinou zmínku z posledních let se nám bohužel nepodařilo.


V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 1 - MAZ-541 dalsi 01V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 2 - maz-541 09V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 3 - MAZ-541 dalsi 02V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 4 - MAZ-541 dalsi 03V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 5 - maz-541 02V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 6 - maz-541 03V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 7 - MAZ-541 dalsi 04V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 8 - MAZ-541 dalsi 06V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 9 - MAZ-541 dalsi 05V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 10 - maz-541 04V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 11 - maz-541 05V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 12 - maz-541 06
„Gigasedan” MAZ-541 tahal letadla a bylo to skutečné monstrum

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 13 - MAZ-541 dalsi 13V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 14 - MAZ-541 dalsi 14V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 15 - MAZ-541 dalsi 15V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 16 - MAZ-541 dalsi 16V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 17 - MAZ-541 dalsi 17V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 18 - MAZ-541 dalsi 18V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 19 - MAZ-541 dalsi 19V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 20 - MAZ-541 dalsi 20V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 21 - MAZ-541 dalsi 21V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 22 - MAZ-541 dalsi 22V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 23 - MAZ-541 dalsi 23V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 24 - MAZ-541 dalsi 24V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 25 - MAZ-541 dalsi 25V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 26 - MAZ-541 dalsi 26V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 27 - MAZ-541 dalsi 27V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 28 - MAZ-541 dalsi 28V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 29 - MAZ-541 dalsi 29V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 30 - MAZ-541 dalsi 30V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 31 - MAZ-541 dalsi 31
Novější záběry vozu zachycují jen zmenšené modely. Na nich je mimo jiné vidět, jaké monstrum MAZ-541 byl - vedle běžného auta ve stejném měřítku je násobně větší

V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 32 - maz-541 10V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 33 - MAZ-541 dalsi 07V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 34 - MAZ-541 dalsi 08V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 35 - MAZ-541 dalsi 09V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 36 - MAZ-541 dalsi 10V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 37 - MAZ-541 dalsi 11V SSSR postavili největší sedan historie. To pravé překvapení měl ale pod kapotou - 38 - MAZ-541 dalsi 12
Pod kapotou měl dieselovou V12 z tanku, samo o sobě monstrózní agregát generující 1 960 Nm v 1 200 ot./min

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.