Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mazda s čtyřrotorovým Wankelem a turbem z důlní sklápěčky je šílenost roku
18.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tato Mazda chce být vůbec nejrychlejším autem s Wankelem na světě a pokořit hranici 400 km/h. Její technika tomu odpovídá.
Auto, které vidíte na fotkách, vypadá jako Mazda RX-7. Jenže to tak úplně RX-7 není, i když má wide-bodykit pro RX-7, kabinu z RX-7 a pod kapotou Wankelův rotační motor. Je to projekt Roba Dahma, majitel firmy působící v oblasti IT, který místo standardních dvou rotorů a dvou malých turbodmychadel má čtyři rotory a jedno velké - ne, pardon, gigantické turbodmychadlo.
Mazda RX-7 generace RD je jistě jedno z nejikoničtějších japonských aut. A je to vůz, který proslavil Wankel po celém světě. Jenže nikdy to nebyl zas takový zabiják supersportů, pokud jste neinvestovali obrovské sumy do úprav. Tuning a RX-7 v každém případě téměř jedno jsou, takže nějak upravené jsou snad všechny a abyste mezi nimi skutečně vynikli, musíte přijít s něčím opravdu radikálním.
A právě tady se začíná psát příběh projektu Ahura, jak Rob Dahm své RX-7 říká. Je to jeho vize ultrasilné RX-7, která ale umí jezdit i v zatáčkách, nejen rovně. Ahura se jmenuje podle perského boha Ahury Mazdy, který zčásti dal automobilce jméno, proto Dahm vidí pojmenování svého „ultimátního auta s rotačním motorem” po něm jako poctu samotné automobilce. Výsledný vůz má trhat rekordy, zejména ten aktuální v rychlosti Wankelova motoru na solných pláních v Bonneville, který má hodnotu asi 389 km/h, a být vlajkovou lodí scény tuningu RX-7.
Ambice tedy ani zdaleka nejsou malé. Malý není ani rozpočet, který na tuhle stavbu Rob Dahm má - 250 tisíc dolarů, tedy asi 6,2 milionu korun. Na začátku stála třetí generace RX-7, kterou Dahm vlastní už léta. Než se na ní začalo pracovat, nebyla sériová, jenže to, co se chystá, je úplně jiná úroveň.
Téhle Mazdě zůstala původní jen karoserie a ta ještě musela být o 229 mm rozšířena a o 203 mm prodloužena. Zpevňuje ji zakázkově vyrobený trubkový rám, vevařený do karoserie. Zvenčí je ale změnou jen rozšíření, takže si tahle RX-7 ponechala své sexy tvary. Jednoduchá pětipaprsková kola Vossen o průměru 19 palců krásně sedí k matnému šedém wrapu od 3M.
Pod kapotou, jak je naznačeno výše, je čtyřrotorový Wankel. Nic takového se aktuálně neprodává, takže si ho Rob Dahm nechal vyrobit na zakázku. Jistě, můžete použít spoustu dílů ze sériového dvourotorového motoru, ale spousta dílů neexistuje. Např. kliková hřídel, která je dokonce rozebíratelná, aby se dala při sestavování motoru prostrčit skrz otvory v rotorech. Prostředek hřídele je stejný jako u dvourotorového motoru, takže v podstatě se díváme na dvourotor, který má na každé straně jeden rotor navíc.
Motor vozu používá řadu specifických částí
K motoru samotnému se váže zajímavý příběh, který se pokusíme stručně shrnout. Dahm našel jen jedinou firmu, která byla ochotna vyrobit čtyřrotorový Wankel; ne že by byl jediný na světě, ale běžná věc to rozhodně není. Tahle firma se jmenuje Precision Engineering a sídlí na Novém Zélandu. Motor, resp. potřebné díly, které neexistují, stály celkem 8 600 dolarů plus další 2 tisíce za dopravu do USA. Celkem to dělá cca 263 tisíc korun.
Balík přepravovala společnost UPS a z Nového Zélandu se dostal do amerického Kentucky, odkud měl putovat k Dahmovi do Michiganu. Jenže v Kentucky se záhadně ztratil. Následovala čtyřměsíční bitva s UPS, kterou musel vést Nový Zéland, protože ten balíček posílal. Problémem také bylo, že firma balíček pojistila jen na třetinu jeho celkové hodnoty, aby ušetřila za poštovné a clo. UPS pochopitelně nebylo ochotno zaplatit více a Precision Engineering také ne, protože ztráta de facto nebyla chyba firmy.
Rob Dahm samozřejmě o svém boji s UPS psal na Facebooku. Právě přes tento kanál se po nějaké době dozvěděl o dvou aukcích na eBay, které celkem za 6 450 dolarů (cca 160 tisíc korun) prodávaly dvě části z původně ztraceného balíku. Díly se nacházely v Missouri. Dahm původně měl za to, že balík někdo ukradl, a ohlásil vše policii, která se chystala na domovní prohlídku prodejce. Pak z UPS vylezlo, že ho celou dobu vedla ve ztrátách a nálezech, až ho někomu prodala jako nevyzvednutý majetek.
Prodejce na eBayi s UPS neměl nic společného, balík od nich jen koupil, takže Dahm musel své už jednou zaplacené díly koupit zase od něj. Na žádost o nahrazení nákladů UPS reagovala tak, že Dahm má napřed stáhnout z internetu video, ve kterém vše říká světu; jinými slovy, starala se spíš o publicitu než o zákazníka. To se psal listopad 2015; jestli Dahm nějaké peníze do dnešního dne od UPS získal, nevíme.
Zaplatit za objednané díly jednou někdy nestačí...
Koncem loňského roku tedy motor byl u Dahma a práce na projektu mohly konečně odstartovat. Dodané díly byly smontovány v téměř kompletní motor, za který byla pomocí zakázkového mezikusu frézovaného z jednoho kusu kovu umístěn sekvenční šestikvalt Hollinger RD-6 s rovnými, nikoliv šikmými zuby převodů, tedy tak, jako v převodovkách závodních aut. Spojku bude potřeba používat jen k zařazení jedničky a k rozjezdu.
Motor dostal gigantické turbodmychadlo Garrett GTX5533R, které má průměr vrtule kompresoru 98,4 mm a původně bylo určeno pro obří sklápěčku značky Caterpillar. Z pístového motoru prý dokáže dostat 2 500 koní. Prý váží dobře 30 kg, mj. proto, že vnějšek turbíny je litinový. A z tohoto Wankelu by mělo dokázat vymáčknout asi 1 200 koní při měření na kolech a použití běžného benzínu a asi 1 800 koní, když natankuje závodní palivo.
Takováhle nálož bude na asfalt putovat přes systém pohonu všech kol, který bude mít na zadní nápravě upravený samosvor z BMW M5. Vpředu bude diferenciál z M3 E36, také samosvorný s vnitřnostmi od firmy Wavetech. Motor bude ovládat řídící jednotka od firmy Adaptronic; protiprokluz, launch control a ovládání čtyřkolky bude mít na starosti jiná řídící jednotka.
Možná nejzajímavější součást projektu Ahura je ovšem podvozek. Sériové zavěšení kol letělo z okna a pokud vás při pohledu pod kapotu téhle RX-7 napadá Hoonicorn, šílený Mustang se 1 420 koňmi Kena Blocka, nejste daleko od pravdy. Odpružení bylo vyrobeno podle návrhů určených původně pro tohle auto. Plány dostal Dahm od ASD Motorsports, firmy, která postavila Blockovo monstrum. Úpravy provedl sám Dahm poté, co se extra kvůli tomu naučil pracovat v AutoCADu.
I podvozek vozu je vyrobený na zakázku
V odpružení předních kol jasně vidíme podobnost se systémy ve Formuli 1. Jsou tu nastavitelné tlumiče a náboje kol pocházejí z Chevroletu Corvette ZR1. K tomu jsou tu brzdy Wilwood s kotouči o průměru 356 mm a šestipístkovými třmeny. A kdyby ani to nestačilo, v kabině je závodní sedadlo Sparco s certifikací FIA a pětibodový bezpečnostní pás.
Dahmova Mazda RX-7 se ukázala na SEMA Show v Las Vegas začátkem listopadu. Byla tam ale dotlačena, protože ještě není zcela hotová. Dahm na posledním z videí, které se věnují tomuto vozu, říká, že projekt provázelo „zdržení za zdržením”. Na veletrhu se ale skutečně ukázala.
Troufáme si říci, že kdyby Rob Dahm tomuhle autu, až bude hotové, dal jinou karoserii, lepší interiér a kromě šíleného čtyřrotorového turbo-Wankelu nabídl i atmosférickou verzi, mohl by ho prodávat jako nový supersport, jehož vznik bude poutavým příběhem. Že se to stane, je však dost málo pravděpodobné. Zatím mu držme palce, aby vůz dokončil a aby se v Bonnevile dostal k metě 400 km/h.
Takhle vypadala tahle RX-7 před startem projektu Ahura
A takhle vypadá nyní. Postupně se z ní stává „ultimátní Mazda”, jak říká autor
Zdroje: Jalopnik, Rob Dahm@YouTube, Rob Dahm@Instagram
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 3 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 4 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva