Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli

Dobový tisk jej popisoval jako nejdůkladněji vyvinutý, nejvíce technicky promyšlený a nejlépe provedený vůz za mnoho posledních let. Mohl být revolucí, skončil v koši.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli

27.10.2018 | Petr Miler

Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dobový tisk jej popisoval jako nejdůkladněji vyvinutý, nejvíce technicky promyšlený a nejlépe provedený vůz za mnoho posledních let. Mohl být revolucí, skončil v koši.

Mercedes-Benz 300 SL, zvaný Gullwing pro své nahoru otvírané dveře, zná snad každý. Relativně nový CLK GTR, který byl v podstatě závodním autem, na který někdo prostě přišrouboval blinkry a značky, zná také spousta lidí. A fanoušci značky budou jistě znát i koncept CW311, který se do jakés takés produkce dostal jako Isdera Imperator 108i, a možná i sérii experimentálních strojů C111.

Automobil, na který si však vzpomene jen málokdo, si říká C112. Představil se v roce 1991 jako reakce na hlasy, které říkaly, že když Mercedes dominuje skupině C v okruhových závodech, mohl by postavit něco jako závodní auto pro veřejné silnice. Ve Stuttgartu se zamysleli a postavili jasně nejpokrokovější auto své doby.

C112 vypadá, že přijelo ze závodní dráhy, že je technicky blízko prototypům skupiny C, ale není tomu tak. I když takhle byl koncept C112 představen, blízkost je pouze vizuální. Závodní Mercedes C11, který vyhrál svůj šampionát v roce 1990, měl za základ karbonové šasí, C112 bylo postaveno na hliníkovém monokoku. V C11 byla vyšponovaná V8, v C112 pracovala sametová V12.

Pokračovat můžeme podobně, kokpit C11 byl malou bublinou plnou tlačítek a prostou jakýchkoliv komfortních prvků, v C112 byly akry kůže a všemožné luxusní vybavení. Trochu podobnosti vidíme na podvozku, pružiny a tlumiče tu byly uvnitř karoserie jako v závodních autech, nikoliv u kol, ale lichoběžníková ramena byla ve svém návrhu velmi podobná těm ve 190E a třídě S W140.

Vizáží byla C112 špičkový supersport, ne-li původně zamýšlené závodní auto pro běžné silnice, ale to bylo také všechno, co se skutečnými závoďáky mělo společné. Konstrukce byla jiná, kabina byla orientovaná na komfort, nikoliv na co nejnižší hmotnost. Naznačuje to i výbava, která na palubě byla: elektrická okna, klimatizaci ani rádio v závoďáku nečekejte.

Po technologické stránce bylo tohle auto ovšem naprostá špička možného. Byla tu aktivní aerodynamika včetně aerodynamické brzdy na zádi, aktivní odpružení, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, posilovač brzd, hydraulická spojka s posilovačem, zatáčení zadních kol, ABS, kontrola trakce, hlídač tlaku v pneumatikách a dokonce adaptivní tempomat.

V podstatě se díváme na luxusní auto z přelomu tisíciletí zkřížené se supersportem ze stejné doby. Jen bylo postavené o deset let dřív. K tomu můžeme připočíst 17" hořčíková kola, která nejsou na silnici běžná ani dnes, zrychlení na stovku za 4,9 vteřiny a maximáku 311 km/h. Ty byly možné díky 408 koním a 580 Nm, které dodával šestilitrový dvanáctiválec M120 - posílal je na kola přes manuální šestikvalt -, a to i navzdory ne zase tak malé hmotnosti 1 569 kg.

Byly tu samozřejmě i nevýhody. Tou hlavní bylo, že vůz neměl žádné rezervní kolo a ani zavazadelník. Nic takového se sem prostě nevešlo, pod přední kapotou byly chladiče a v ní byly klapky, které se otvíraly podle potřeby chladit motor. Dozadu se nic takového také dát nedalo, protože hromadu místa zabíralo řízení zadních kol, aktivní odpružení a vysouvací zadní spoiler, kombinovaný s aerodynamickou brzdou.

Technologické vymoženosti na palubě používaly hromadu senzorů, ovšem unikátní na nich byla jedna věc - všechny systémy používaly jednu sadu senzorů a jeden elektronický mozek. A jejich sladění muselo být dokonalé, aby vůz dobře fungoval, zejména natáčení zadních kol může někdy být po jízdní stránce trochu záludné.

Aktivní podvozek fungoval na tom principu, že hydraulické regulátory na horních koncích tlumičů pracovaly proti přirozeným pohybům auta a tak nedovolily příliš velké náklony v zatáčkách či ponořování přídě při brzdění. To dnes není velká novinka, my jsme ovšem v době, kdy byla Škoda Favorit moderním autem. Myšlenka za tímhle systémem byla taková, že podvozek bude obecně pohodlný a měkký, ale auto se nebude naklánět v zatáčkách a bude lépe držet na silnici.

Jízdní vlastnosti tohoto stroje ovšem mohly být velmi zajímavé, a to nejen pro aktivní podvozek a natáčení zadních kol. Aktivní aerodynamika tu nefungovala tak, že od určité rychlosti se vysunul přední a zadní spoiler, a ani nebylo možné je vysunout tlačítkem, jak je to dnes běžné. Vlastně, většinou byly tyto prvky schované.

Přední a zadní spoiler se vysouvaly ve chvíli, kdy auto zjistilo, že kola začínají ztrácet trakci. Vysunutí lízátka vpředu a křídla vzadu prý při teoretické maximálce 311 km/h zvedlo přítlak ze zanedbatelného na 998 kg. Představte si, že jedete blízko limitu s dvanáctiválcovým supersportem, a najednou vám vpředu vyskočí obrovské lízátko a vzadu křídlo a přidá vám tunu přítlaku. Ve zlomku sekundy - vysunutí prý trvalo jednu desetinu vteřiny. Aby bylo dosaženo takovéto rychlosti, spoilery ovládala hydraulika.

Jízda s tímhle autem, zejména blízko limitu možností, tedy musela být opravdu zajímavá. Tedy musela by být opravdu zajímavá, protože zůstalo u konceptu. Mercedes tohle auto nikdy nevyráběl, „jen” do jeho vývoje investoval ohromné peníze a za obrovského zájmu veřejnosti ho v roce 1991 představil. Pod pojmem „obrovský zájem” si představte to 700 objednávek s nevyplněnými šeky, což je na podobně mimořádné auto neskutečné číslo i dnes. Bohatí klienti z celého světa tohle auto chtěli tak moc, že byli ochotni zaplatit cokoliv.

Přesto se ale tento vůz do výroby nedostal a magazín Car Styling o něm ve své době hovořil takto: „Ani 700 závazných objednávek, do kterých si mohla firma napsat jakoukoli částku, nezměnilo rozhodnutí Mercedesu. Výsledkem je, že C112 je nejdůkladněji vyvinutým, nejvíce technicky promyšleným a nejlépe provedeným vozem kterékoli z evropských automobilek za mnoho posledních let, který zůstal jen konceptem.” Vedení Mercedesu se totiž - sice ne jednohlasně, ale přesto - rozhodlo, že nepotřebuje supersport jako vlajkovou loď, když má tolik úspěchů s produkčními auty. Automobilka veřejně řekla, že svět nepotřebuje další superrychlý sporťák, možná v tichém souhlasu s environmentálními hnutími v Německu, která tehdy měla sílu.

Pouhý rok potom se představil McLaren F1 a svět ho zbožňoval. A i když zájem o něj byl zlomkový, na nějaký koncept Mercedesu, který automobilka otevřeně odmítla vyrábět jako zbytečné auto, se rychle zapomnělo. I McLarenu jsme věnovali vlastní článek, který je uvozen nadpisem „revoluční stroj přepsal dějiny superaut”. Kdyby se v roce 1991 Mercedes rozhodl opačně, tenhle nadpis dnes mohl být u C112, i když nebyl nejrychlejší ani nejsilnější. A McLaren F1, byť dlouhá léta nejrychlejší na světě, by dnes mohl být až ten druhý vzadu...


Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 1 - mercedes c112 concept 01Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 2 - mercedes c112 concept 02Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 3 - mercedes c112 concept 03Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 4 - mercedes c112 concept 04Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 5 - mercedes c112 concept 05Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 6 - mercedes c112 concept 06Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 7 - mercedes c112 concept 07Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 8 - mercedes c112 concept 08Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 9 - mercedes c112 concept 09Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 10 - mercedes c112 concept 10Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 11 - mercedes c112 concept 11Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 12 - mercedes c112 concept 12Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 13 - mercedes c112 concept 13Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 14 - mercedes c112 concept 14Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 15 - mercedes c112 concept 15Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 16 - mercedes c112 concept 16Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 17 - mercedes c112 concept 17Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 18 - mercedes c112 concept 18Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 19 - mercedes c112 concept 19Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 20 - mercedes c112 concept 20Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 21 - mercedes c112 concept 21Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 22 - mercedes c112 concept 22Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 23 - mercedes c112 concept 23Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 24 - mercedes c112 concept 24Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 25 - mercedes c112 concept 25
Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 26 - mercedes c112 concept 26Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 27 - mercedes c112 concept 27
Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 28 - mercedes c112 concept 28Němci před 27 léty odhalili revoluční supersport. Přes obrovský zájem ho zařízli - 29 - mercedes c112 concept 29
Mercedes C112 měl ohromný potenciál, na výrobu ale bohužel nedošlo

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.