Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mercedes odhalil tajemství modelu AMG GT, má překvapivé kořeny
15.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes dosud prezentoval svůj AMG GT jako zcela nový model, který vznikl bez návaznosti na cokoli jiného v nabídce značky. Jenže realita je trochu jiná.
Pokud si vedle sebe postavíte Mercedes SLS AMG a model AMG GT, jen stěží vás napadne, že tyto vozy mají kromě třícípé hvězdy na kapotě mnoho společného. Ano, jsou to v obou případech sportovní kupé dosahující úctyhodné dynamiky, každé ale svého času mířilo jiným směrem.
SLS AMG bylo prezentováno jako něco velmi výjimečného, spíše jako německé Ferrari, čemuž odpovídala i cena a počet vyrobených kusů. Přesná čísla AMG tradičně nezveřejňuje, původní plán byl ale vyrobit 6 500 exemplářů. A s koncem výroby se hovořilo o překonání mety 10 000 vyrobených vozů. To jistě není málo, zvláště na auto, které na konci svého životního cyklu stálo bezmála 5 milionů Kč, přesto se Mercedes před pár lety nechal slyšet, že do stejných vod znovu nevstoupí. Chtěl zamířit níže, a tak vsadil na AMG GT, spíše konkurenta dostupnějšího Porsche 911, který začíná s cenou na necelých 3,3 milionu Kč a za dva roky prodejů se jej jen v Evropě prodalo přes 5 000 exemplářů.
Zjevné rozdíly jsou i v technice. Samostatná prvotina divize AMG měla pod kapotou 6,2litrový atmosférický motor V8, který měl na starosti 4,6metrové kupé (či roadster) vážící 1 620 kilogramů. Novější AMG GT už má osmiválec přeplňovaný, je o 92 milimetrů kratší, má o 50 mm kratší rozvor a především je až o 90 kilo lehčí. A v našem někdejším testu AMG GT ve verzi S jsme dokonce oba stroje postavili vedle sebe a hovořili o tom, jak odlišné jsou i svým projevem.
Vypadalo to, že jde o dvě docela jinak pojaté generace samostatného sporťáku AMG, jenže není to tak docela pravda. Mercedes až nyní, roky po uvedení novějšího GT na trh otevřeně řekl, že oba modely stojí na úplně stejném základu. Proč to dosud tajil, je nasnadě - SLS AMG stále platí za „něco víc”, čemuž odpovídá i jeho sběratelská hodnota a vysoko se držící ceny použitých kusů. Automobilka nechtěla SLS podrývat image, nechtěla říci, že AMG GT je „něco podobného za méně”, a tak o jakékoli přímé návaznosti pomlčela. Až nyní toto tajemství odhalila patrně s přesvědčením, že už si oba modely udělaly vlastní renomé natolik, že spojitost jejich image jen podpoří, nikoli naopak.
Víme tedy, že Mercedes v obou případech použil totožnou platformu, třebaže níže se zmíníme o několika evolučních změnách. Ta sestává z prostorového rámu z hliníku s centrálním tunelem ukrývajícím karbonovou hřídel. Převodovka je v obou případech usazena u zadní nápravy (jde tedy o tzv. typ transaxle), zatímco motor je nastěhovaný pod přední, dlouhou a ještě delší kapotou. Kabina pro dvojici cestujících je posunuta výrazně dozadu kvůli lepšímu rozložení hmotnosti.
Kvůli rozdílné délce obou vozů si ale SLS a AMG GT vizuálně nejsou příliš podobné. A důvody nejsou jen estetické - pro druhý samostatný model sportovní divize Mercedesu bylo již od počátku zvažováno přeplňované ústrojí, a tak se zmenšením objemu mohlo dojít k jeho zkrácení, což se následně projevilo na kratší kapotě. Kabina tak byla opticky posunuta dopředu, což mělo rázem za následek odlišné vzezření.
Nahrazení atmosférického motoru přeplňovaným ovšem nepřineslo jen výhody, ale také nemalé výzvy. „Museli jsme přijít s komplikovanějším řešením přední části, neboť turbomotor vyžaduje mnohem lepší chlazení,“ dodává ke změnám Axel Wolleson, šéf vývoje obou vozů. Mercedes proto nakonec nahradil u přepážky, která nese světla, nárazníky a další komponenty, hliník hořčíkem.
Ten je sice dražší, jeho použití přineslo množství výhod. V prvé řadě jde o to, že přepážka je jednodílná a tudíž umožňuje snazší montáž. Kromě toho je také lehčí, což se projevilo kladně na celkové hmotnosti vozu. Stejně kladně zapůsobilo i nahrazení masivní střešní struktury, kterou mělo SLS kvůli vzhůru výklopným dveřím, odlehčenou hliníkovou konstrukcí, neboť dveře AMG GT se otevírají standardním způsobem.
Jen díky těmto změnám se Mercedesu povedlo snížit hmotnost o 30 kilogramů, mnohem podstatnější však bylo snížení těžiště o 10 milimetrů. „To je opravdu hodně, výsledkem jsou lepší jízdní výkony,“ popisuje postupný vývoj Wolleson. Také rozložení hmotnosti se zlepšilo, AMG GT disponuje poměrem 47:53, SLS AMG pak 46:54.
Značka dále zapracovala na zjednodušení výrobních postupů, inovovaná platforma tak vyžaduje méně svařování, méně šroubů i méně lepidla. To vše se projevuje i na ceně, která klesla zmíněný, způsobem. A i když v základu dostáváte 476 koní místo 571, díky nižší hmotnosti a vyššímu průměrnému výkonu přeplňované jednotky jsou oba vozy prakticky stejně rychlé, třebaže rozdíl v jejich projevu je značný - už pro ten atmosféricky plněný motor dokáže SLS AMG zapůsobit více.
Jenže faktické výhody strhává na svou stranu spíše AMG GT. Na těžiště už přišla řeč, podle Wollesona pomáhá i zkrácení rozvoru. „To má velký vliv na ovladatelnost. (...) Vůz je tedy lehčí a kratší, což vám dodává na mrštnosti,“ říká a potvrzuje naše dojmy. GT je podle nás jednoznačně nejmrštnější a nejlépe ovladatelné auto, které u AMG vzniklo. A i když dnes sáhnete po vrcholném provedení GT R, jenž disponuje 585 koňmi, pořád budete platit citelně méně než kdysi za základní SLS AMG. A to jde o jedno z nejrychlejších aut Nordschleife vůbec.
Sami si přeberte, co je pro vás víc, faktem ale je, že tahle auta mají společného mnohem více, než se dosud zdálo. Jedno je v podstatě evolucí druhého, třebaže se Mercedes dosud tvářil docela jinak...
Oba modely AMG jsme vedle sebe postavili...
V té době jsme přitom ani netušili, jak moc mají AMG GT a SLS AMG společného
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva