Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj

Jako průkopníka trojitého přeplňování naftových motorů nosíme v paměti BMW. Mercedes ale s tímtéž přišel dříve a motor měl působivé parametry.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj

24.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jako průkopníka trojitého přeplňování naftových motorů nosíme v paměti BMW. Mercedes ale s tímtéž přišel dříve a motor měl působivé parametry.

Rok 2005 byl pro značku Mercedes-Benz důležitý. Slavila 70 let od prvního dieselového osobního automobilu, který nabídla zákazníkům. V roce 1935 začala prodávat model 260 D, který měl pod kapotou atmosférický dieselový čtyřválec o objemu 2,5 litru s výkonem 45 k. Od té doby Mercedes diesely v podstatě nepřestal vyrábět a pochopitelně také zdokonalovat.

Chtěl to patřičně oslavit, a tak do Ženevy v březnu 2005 přivezl SLK (dnes se v rámci snahy Mercedesu o co největší zmatení zákazníků tomuto modelu říká SLC), které vypadalo jako verze SLK 55 AMG. Na první pohled na něm tedy nic nového nebylo - dokud člověk neotevřel kapotu. Našel tam vznětový šestiválec, který měl tři turbodmychadla. Dávno před motorem N57D30, který BMW v prvních produkčních autech představilo v roce 2012.

Motor v SLK 320 CDI Tri-Turbo Vision, jak se konceptu říkalo, byl vidlicový dieselový šestiválec se vstřikováním typu common-rail, filtrem pevných částic a s již zmíněnými třemi turbodmychadly v sekvenčním uspořádání. Dvě turba stejné velikosti byla umístěna vně „V” a byla předřazena jednomu většímu dmychadlu, které trůnilo uprostřed „V”.

V nízkých otáčkách a při nízkém zatížení pracovala všechna tři turba, ale o plnicí tlak se starala zejména ta dvě menší. S rostoucími otáčkami odvádělo čím dál víc práce jedno větší turbo, ta menší pro něj sloužila jen jako pomoc s roztáčením. Až v určitém momentu byla menší turba zcela odstavena a velké turbo zásobovalo motor vzduchem samo.

Tento systém byl - a dosud je - výhodný v tom, že kombinuje výhody malého a velkého turbodmychadla. Malé turbo se rychleji roztáčí, takže motor rychleji reaguje na povely plynem. Není ale schopno vyvinout tak velký plnicí tlak a ve vyšších otáčkách, kdy je výfukových plynů víc, je mnohem větší restrikcí. Velké turbo se zase pomaleji roztáčí, protože je větší a těžší, což ústí v turbolag klidně i v řádu vteřin, ale jeho plnicí tlak může být násobně vyšší, což pochopitelně znamená i vyšší výkon motoru.

V případě Vision SLK 320 CDI Tri-Turbo to bylo přesně 290 koní a 629 Nm, což byly v roce 2005 vynikající hodnoty - přiblížit se 100 koním na litr u turbodieselu tehdy rozhodně nebylo běžné. Tento motor měl o 43 PS a 91 Nm víc než tehdejší produkční 3,0 V6 CDI s jedním turbodmychadlem, na kterém byl založen, a o 14 PS a 69 Nm víc než soudobý konkurenční 3,0 R6 twin-turbo diesel od BMW.

Na silnici to také vypadalo lákavě; zrychlení na stovku bylo 5,3 vteřiny, jen o 0,4 vteřiny horší než u benzínového SLK 55 AMG, a sprint na 1 000 m byl s časem 24,4 s také působivý. Maximálka byla omezena na 250 km/h, tady žádné překvapení, ale zajímavá byla spotřeba - v cyklu NECD bylo číslo kombinované spotřeby 7,5 l/100 km, což je oproti 10,6 l u verze SLK 350 a 12 l u SLK 55 AMG podstatný rozdíl. Jaká by byla realita, je samozřejmě otázkou.

A to otázkou nezodpovězenou - 320 CDI Tri-Turbo se nikdy nedostalo do sériové výroby. Mohlo být kromě SLK také ve třídách C, E, ML a CLK, ale zůstalo v jediném konceptu v Ženevě roku 2005. „Věříme, že by sériová výroba byla možná, ale náklady na výrobu jsou extrémně vysoké,” uvedl tehdy Leopold Mukulic, šéf vývoje motorů u Mercedesu. SLK generace R171 neměla v nabídce žádný vznětový motor, až generace R172 nabídla řadový dieselový čtyřválec o objemu 2,1 litru v několika výkonových variantách.

Oslava sedmdesátin dieselu značky Mercedes-Benz v Ženevě pokračovala kromě jiného také modelem SL 400 CDI, který však už měl pod kapotou obyčejnější vznětový osmiválec se dvěma turbodmychadly. Nabízel 315 koní a 730 Nm a ani ten se nedostal do sériové výroby; model SL ostatně nemá žádný diesel v nabídce dodnes...


Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 1 - mercedes vision slk 320 cdi triturbo 01Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 2 - mercedes vision slk 320 cdi triturbo 02Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 3 - mercedes vision slk 320 cdi triturbo 03Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 4 - mercedes vision slk 320 cdi triturbo 04Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 5 - mercedes vision slk 320 cdi triturbo 05
Vision SLK 320 CDI nabídl tři turbodmychadla. Zůstal konceptem

Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 6 - mercedes vision sl 400 cdi 01Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 7 - mercedes vision sl 400 cdi 02Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 8 - mercedes vision sl 400 cdi 03Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 9 - mercedes vision sl 400 cdi 04Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 10 - mercedes vision sl 400 cdi 05Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 11 - mercedes vision sl 400 cdi 06
Vision SL 400 CDI měl už jen dvě turba, ale ani on se nevyráběl

Mercedes postavil diesel se třemi turby dávno před BMW. Zapomnělo se na něj - 12 - mercedes vision cdi 2005 vse
70 let dieselu Mercedes-Benz řádně oslavil

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše